Na poměrně vysokém vzorku respondentů (525) ve věku od 18 do 65 let realizovala společnost Ipsos průzkum na téma „Češi jako televizní národ“. Ukázal také, že pětina lidí dává přednost televizi před partnerem…
„Na dotaz, zda s televizí tráví Češi více času než se svým partnerem, odpověděla kladně skoro pětina dotázaných a další více než čtvrtina uvedla, že je to tak půl na půl,“ říká Martin Huba, produktový manažer společnosti Samsung, která průzkum zadávala, a dodává: „Třetina Čechů také uvedla, že má televizor záměrně zapnutý při usínání.“
Televizor má u nás 96 % domácností a před obrazovkou průměrný Čech denně vydrží 3 hodiny a 45 minut, zatímco rekordní Američané jsou na tom ještě o 62 minut „lépe“.
Rádi bychom zhlédli celou seriálovou sérii najednou…
Téměř 40 % českých domácností vlastní jeden televizní přijímač, 37 % pak dva a pět procent nemá žádný televizor. Trendem u těch, co ho mají, a to je jasné znamení pro televizní společnosti, je maratonové sledování seriálů, tzv. binge watching, kterým díky zveřejňování celé seriálové řady najednou proslul zejména Netflix. Tento styl vyznávají hned tři z deseti Čechů a dalších 41,5 % to dělá občas. Čtvrtina z nás pak také už někdy zažila či dokonce pořádala seriálový nebo filmový maraton.
Chytrých televizorů je málo, ale jsou na vzestupu
Smart TV momentálně vlastní zhruba třetina dotazovaných Čechů (35,5 %). Téměř polovina však o jeho nákupu uvažuje a letos s tím počítá 16,5 % respondentů, v nejbližších letech pak plných 31 %. Průzkum však neřešil, kolik lidí skutečně chytré funkce využívá a jaké.
Televizor je pro nás především prostředek odpočinku po práci (40 %) a průvodce při nudných činnostech jako jsou domácí práce (37 %). Sledování televize při jídle vyznává 21 % lidí, ráno si ho pustí 16 % a před spaní dokonce 51 % lidí.
Pětina z nás sleduje televizor celý den, jasně vedou filmy, u žen pak seriály
Celý den sleduje televizní vysílání každý pátý Čech (19 %), plných 59 % stráví sledováním televize více než dvě hodiny denně a 18,5 % více než 4 hodiny denně. Tomu nahrává i to, že vedle nejčastějšího umístění televizoru v obýváku (93 %), ho najdeme i v pracovně (7 %), v kuchyni (16 %), v dětském pokoji (22 %) a kupodivu také v ložnici (34 %).
Zdaleka nejvíce času stráví Češi sledováním filmů (82 %), seriálů (70 %), zpravodajství (67 %), dokumentů (51 %) a také sportovních přenosů (40 %) a reality show (19 %). Ženy na rozdíl od mužů upřednostňují seriály (78 %) a reality show (23 %), kdežto muži jsou většími sportovními fanoušky (50 %). Možná ale není známo, že sportovní přenosy sleduje i 30 procent žen a dívek…