Novou směrnici Evropské unie, která výrazně zvýší penetraci digitálního rozhlasu, mají jednotlivé členské země EU implementovat do dvou let.
Automobilky na území Evropské unie budou muset od příštího roku montovat do všech nových vozů autorádia s digitálním tunerem. Rozhodl o tom Evropský parlament, který přijal novou směrnici o elektronických komunikacích. I když norma začne platit již v lednu 2019, jednotlivé členské země EU budou mít na její přijetí do národních legislativ další dva roky. Nejpozději od roku 2021 by však měla být uplatňována ve všech zemích EU, což výrazně zlepší penetraci digitálního rozhlasového vysílání. „Konečně se zvýší šance na rychlejší zavedení digitálního rozhlasu. FM pásmo je už zcela zaplněno a III. pásmo pro DAB je volné,“ komentoval rozhodnutí Evropského parlamentu Marcel Procházka, ředitel regulace Českých Radiokomunikací.
Podle Romana Kropáčka z plzeňské společnosti RTI cz, která provozuje několik multiplexů DAB+ v Praze, západních a jižních Čechách, Evropský parlament rozhodnutím dal jasně najevo, že podporuje digitální rádio v autech. „Dobrá zpráva pro všechny posluchače digitálního rádia!!!“ komentoval rozhodnutí provozovatel dalších sítí pro digitální rozhlas, Tomáš Řapek ze společnosti Teleko. Marcel Procházka míní, že směrnice je skvělou příležitostí nejen pro rozvoj rozhlasu, ale i multimediálních služeb. Rozhodnutí navíc pomůže zájemcům o provozování celoplošných sítí DAB+ ve III. pásmu, na které by měl Český telekomunikační úřad vypsat koncem příštího roku výběrové řízení. Již na jaře 2019 ale plánuje uvolnit kmitočty pro regionální digitální rozhlasové vysílání.
Rádia v obchodech jedině s DAB tunerem
Směrnice také zavádí povinnost prodávat v členských zemích rozhlasové přijímače s digitálním tunerem. Jak upozornil server Český rozhlas Digitální rádio, v Itálii tato povinnost začne platit v roce 2020, Francie se k podobnému nařízení chystá poté, co pokrytí populace signálem DAB+ dosáhne 20 procent. V praxi to bude znamenat, že nabízené přijímače budou muset obsahovat vedle analogového i tuner pro DAB+, aby posluchači mohli naladit vysílání nejen v analogovém FM pásmu, ale také z digitálních sítí. V České republice zatím žádné podobné opatření neexistuje, ale také by výrazně pomohlo penetraci digitálního rozhlasového vysílání v domácnostech a přesvědčilo by komerční stanice, že by se jim vstup do DAB+ vyplatil.
„Zahrnutí digitálního pozemního rádia do Evropského kodexu elektronických komunikací je absolutně zásadním milníkem DAB+ rozhlasu v Evropě. Je jasným důkazem toho, že DAB+ je na celoevropské úrovni považován za základní platformu pro rozhlas. Kodex bude silným impulsem k přijetí DAB+ u automobilů v celé EU a bude se vztahovat stejně na členské státy se zavedenými trhy DAB i na trhy v rozběhových fázích rozvoje. U spotřebních zařízení tato směrnice poskytuje každému členskému státu zelenou, když obsahuje možnost požadavku, aby přijímače obsahovaly digitální příjem,“ komentoval novou směrnici Patrick Hannon, prezident sdružení WorldDAB, jež podporuje rozvoj digitálního rozhlasového vysílání ve standardu DAB.
Co bude s licencemi českých komerčních rádií?
Podpora digitálního rozhlasového vysílání je důležitá i kvůli končícím licencím pro analogové vysílání v FM pásmu. Česká komerční rádia si před časem prosadila novelu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, která umožnila prodloužit již jednou automaticky prodloužené licence pro analogové vysílání. Zavedla institut tzv. transformační licence, která provozovateli umožňuje pokračovat ve vysílání v FM pásmu až do roku 2025, ale poté musí přejít na digitální vysílání. To se ovšem komerčním rádiím nelíbí a přechod na DAB+ zpochybňují. Prostřednictvím své Asociace provozovatelů soukromého vysílání (APSV) se proto obrátila na Evropskou komisi, která se začala situací na českém rozhlasovém trhu zevrubně zabývat. Výsledek však vyzněl pro komerční rádia kontraproduktivně: Evropské komisi se nelíbí institut transformačních licencí, které uzavírají trh před vstupem dalších hráčů.
Stížnost APSV se tak obrátila proti samotným stěžovatelům: Generální ředitelství Evropské komise pro hospodářskou soutěž vyšetřuje, zda zavedení transformačních licencí nebylo nedovolenou veřejnou podporou vybraných provozovatelů rozhlasového vysílání. Pokud by se totiž transformační licence nezavedly, musela by Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na již jednou prodloužené licence pro analogové vysílání vypsat otevřená licenční řízení. Těch by se mohl zúčastnit kdokoli a rádia, která dosud licence využívala, by neměla jisté, že svoje frekvence obhájí. Česká republika nyní bude muset vyřešit i to, jak s těmito licencemi naložit po roce 2025. Jejich další automatické prodloužení by se totiž setkalo s jasným odporem Evropské komise a jejího orgánu pro hospodářskou soutěž.
Je velice smutné, že ani v autech rv2018 není od AUTOMOBILEK DAB nedílnou součástí výbavy všech modelů. Je ostuda, že implementaci musel kdokoliv nařídit. Osobně bych uvítal internetový streaming audia a rozhlasu v automobilech, klidně i za cenu zpětných dat o poslechovosti. Ale i zde jde o neorané pole. Ani existence celoplošných datových LTE sítí nestačí ke změně přístupu automobilek, což je hlavním rozdílem proti DAB sítím, které dosud téměř neexistují.
90% rádiového byznysu je o poslechu v autě a co je v autě ? FM. Co obsahově hraje celoplošně na FM ?
Bez dalšího komentáře.
Vážení současní i budoucí provozovatelé Českého DAB. Poslechněte si jak pěkně i otřesně dokáže DAB hrát (kvalita zvuku). Dobře si rozmyslete svůj byznys plán. Než hnusně hrající DAB, raději žádné. Posluchačům doporučuji to samé. Argument, že v autě se lecos přeslechne je nesmyslný. Problém bývá především na vysokých kmitočtech, což se v autě na rozdíl od nízkých frekvencí rozhodně neschová. Nemluvím teď o zvukových procesorech, studiovém odbavení, ani čemukoliv tomu předcházejícímu. Byť samozřejmě kvalita nabíraného signálu je také důležitá.