Sedm měsíců, které zbývají do podzimních parlamentních voleb, není příliš dlouhá doba. Soustředí se do ní ale přijímání zásadních legislativních změn.
Může nový ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček nějak napomoci zavádění nového typu pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2? Zdá se, že karty jsou již rozdány a na tahu je spíše Parlament. Poslanci mají ve zkráceném řízení projednat klíčovou diginovelu zákona o elektronických komunikacích, která umožní realizovat předčasné opouštění televizního pásma 700 MHz pomocí přechodu na frekvenčně úspornější standard DVB-T2. Diginovela také řeší financování provozu přechodových sítí DVB-T2, které jsou důležité pro zajištění televizního vysílání v době vypínání současných DVB-T sítí. O samotných kompenzacích souvisejících s uvolněním televizního pásma 700 MHz pro mobilní datové sítě pak formou notifikačních jednání rozhodne Evropská komise. Základní strategie přechodu na DVB-T2 je již od loňského léta schválena vládou. Lze tedy ještě vůbec něco ovlivnit? Rozhodně ano.
Novelu ZEK nesmí potopit spory o mobilní tarify
Ačkoli premiér Bohuslav Sobotka dohodl se zástupci všech parlamentních stran, že novela zákona o elektronických komunikacích projde sněmovnou ve zrychleném řízení, trojí čtení zákona na plénu skýtá dostatečný prostor pro poslaneckou kreativitu. Zvláště když novela leží v žaludku satelitním operátorům, kteří se proti ní veřejně ohradili den před jejím projednáváním na Hospodářském výboru Poslanecké sněmovny, a také mobilním operátorům, když se v původně čistě „televizní“ novele začala řešit ochrana spotřebitelů, pokuty mobilním operátorům a podmínky pro zlevnění jejich datových tarifů. Není tak vůbec jisté, zda novela projde sněmovnou tak rychle – a v jaké podobě.
Ministerstvo průmyslu a obchodu jako předkladatel návrhu může do legislativního procesu kdykoli zasáhnout. Spojení témat nové televizní digitalizace a ochrany spotřebitelů před mobilními operátory do jedné novely je nešťastné a pokud by se ukázalo, že „mobilní“ část novely zdržuje přijetí celého dokumentu, mohl by ministr rozhodnout o stažení návrhu a rozdělení obou témat do dvou samostatných novel. Nebo z té současné pozměňovacím návrhem vyškrtnout jedno z témat a k tomu druhému připravit novou novelu. Potíž je v tom, že z ochrany spotřebitelů se stalo předvolební téma a tudíž má vysokou politickou prioritu. Přechod na DVB-T2 má zase časový skluz, který by se mohl neúměrně natahovat.
Zoufale chybí kampaň k přechodu na DVB-T2
Nový ministr by rozhodně měl nastartovat informační kampaň k přechodu na nový televizní standard. Ministerstvo průmyslu a obchodu paralyzované odvoláním Jana Mládka nebylo schopno vydat ani tiskovou zprávu ke startu první přechodové sítě DVB-T2, kterou 1. března spustily v Praze a středních Čechách České Radiokomunikace. Dodnes není jasné, jakou formou bude státní informační kampaň probíhat, ani kdo ji bude reálně připravovat. Ve vládní Strategii rozvoje terestrického televizního vysílání je na kampaň vyčleněno 300 milionů korun, jenom letos má jít o desítky milionů. Mnozí diváci dosud vůbec netuší, že k nějaké výměně vysílacího standardu dojde a na co by si měli dát pozor při koupi nového televizoru.
Ministerstvo také čeká „obhajoba“ přechodu na DVB-T2 před kritiky tohoto procesu, především pak před satelitními operátory. Česká asociace satelitních operátorů, založená účelově právě kvůli možnosti kritizovat, ale hlavně zkomplikovat přechod na DVB-T2, vypouští do éteru řadu mystifikací, které je třeba uvádět na pravou míru. Zejména otázka kompenzací operátorům přechodových sítí DVB-T2 bude opakovaně přicházet na přetřes a je třeba si na ni připravit pádné a jednoduché argumenty. Satelitní asociace je aktivní i směrem k Evropské komisi, která má notifikovat návrh na zmíněné kompenzace. Důvod zvýšené aktivity České asociace satelitních operátorů je zřejmý, destabilizovat bezplatné pozemní vysílání během vynuceného přechodu na DVB-T2, v divácích vyvolat pocit nutnosti zajistit si jiný způsob televizního příjmu a to nejlépe satelitní – placený.
Ministerstvo by mělo vysvětlovat
Jedním z argumentů satelitních operátorů proti plánovaným kompenzacím nákladů na provoz přechodových sítí DVB-T2 je, že se jedná o veřejnou finanční podporu, která je v rozporu s platnými právními předpisy na národní i evropské úrovni. Zdali se jedná nebo nejedná o oprávněnou kompenzaci, však teprve bude rozhodovat Evropská komise. Ministerstvo průmyslu a obchodu již zahájilo pre-notifikační proces s Evropskou komisí. Včasné zajištění příslušné legislativy pro uvolnění pásma 700 MHz je důležité pro řešení přechodu na DVB-T2. Česká republika není jediným členským státem Evropské unie, který takto postupuje. Německo dokonce už vydražilo frekvenční pásmo 700 MHz, kvůli kterému se přechází na DVB-T2. První DVB-T vysílače budou vypínány již v dubnu tohoto roku.
Právě německá strana tlačí Českou republiku k rychlému přijetí potřebných legislativních změn, protože Německo v roce 2019 vypne poslední vysílače DVB-T a v pásmu 700 MHz začne provozovat sítě LTE. České televizní vysílače je ale budou v příhraničí rušit. Česká republika proto musela urychlit postup při zavádění DVB-T2, nemůže si dovolit být ostrůvkem DVB-T ve střední Evropě. Přechod na DVB-T2 je tedy procesem, který se týká celé Evropy a satelitní operátoři v České republice ho nemohou zastavit. Jednoduše proto, že by se dostali do přímého střetu s mobilními operátory, kteří se už těší na dražbu pásma 700 MHz.