Jednání proběhne 15. června na půdě podvýboru pro ICT průmysl a e-Government a zúčastní se ho i zástupci České asociace satelitních operátorů a další odpůrci diginovely.
Debatu o dopadech vládní novely zákona o elektronických komunikacích na sektor mobilních operátorů a poskytovatelů televizního signálu naplánoval na příští týden sněmovní podvýbor pro ICT průmysl a e-Government. I když poslanci novelu koncem května schválili ve třetím a závěrečném čtení, stále se ještě čeká na vyjádření Senátu, který by mohl předlohu vrátit sněmovně s vlastními pozměňovacími návrhy, případně ji úplně zamítnout. I když je tento scénář velmi nepravděpodobný, kritici novely, která řeší mj. přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2, se chystají využít všech možností, jak legislativní proces co nejvíce zkomplikovat.
Debatu iniciuje zpravodaj zákona
Podvýboru pro ICT průmysl a e-Government předsedá poslanec Jiří Valenta (KSČM), který je zpravodajem novely a v minulosti se k některým jejím částem vyjadřoval kriticky. Nelíbí se mu například náklady, které budou muset zaplatit české domácnosti při koupi nových přijímačů DVB-T2. Valenta před klíčovým hlasováním o novele na Hospodářském výboru serveru Televizníweb.cz řekl, že „miliardové investice od občanů a státu jsou v této chvíli neopodstatněné a zbytečně a nahrávají zejména výrobcům televizorů a set-top boxů“.
Novelu jako celek ale Valenta podpořil a během dubnové vládní krize, kdy nebylo jasné, zda kabinet premiéra Bohuslava Sobotky skončí, apeloval na ostatní poslance, aby kvůli tomu novelu nezatracovali. Valenta však patří mezi ty členy Hospodářského výboru, kteří slyší na některé argumenty České asociace satelitních operátorů proti novele zákona o elektronických komunikacích, které by mohly vést ke zpoplatnění televizního vysílání. Na jednáních výboru několikrát citoval z podkladů od této asociace a pozval ji i na jednání podvýboru pro ICT průmysl a e-Government.
Jaké scénáře mohou nastat v Senátu?
Kromě satelitní asociace mají na jednání přijít i zástupci ministerstva průmyslu a obchodu coby předkladatele novely, Českého telekomunikačního úřadu jakožto vykonavatele ustanovení v novele a její kritici z Hospodářské komory a Svazu průmyslu a dopravy. Na debatu si poslanci stanovili čas půl hodiny a termínově by se mohla protnout s přípravou projednávání diginovely v senátních výborech. Do Senátu však zatím příslušný sněmovní tisk nedorazil a tak ani nezačala plynout třicetidenní lhůta, během níž by se horní komora Parlamentu měla k novele vyjádřit. Existuje hned několik scénářů, které by mohly v Senátu nastat:
Senát přijme novelu ve znění z Poslanecké sněmovny
V tom případě by zákon putoval k prezidentovi republiky a po jeho podepsání by mohl vstoupit v platnost (dle účinnosti uvedené v návrhu zákona).
Senát přijme novelu s vlastními pozměňovacími návrhy
Novela by se vrátila zpět do Poslanecké sněmovny, kde by o ní znovu hlasovali poslanci v jediném čtení. Pokud by chtěli senátní verzi přehlasovat, potřebovali by k tomu prostou nadpoloviční většinu hlasů přítomných poslanců. Pokud by ji nezískali, k prezidentovi by putovala novela se senátními úpravami. Pokud by Senát přehlasovali, k prezidentovi by putovala novela ve znění, v jakém ji schválila sněmovna ve třetím čtení.
Senát o novele bude hlasovat, ale nepřijme ji
Novela by se vrátila zpět do Poslanecké sněmovny, kde by musela získat hlasy nadpoloviční většiny ze všech poslanců, tedy nejméně 101 členů dolní komory Parlamentu. Pokud by se tak nestalo, novela by nemohla odejít k prezidentovi a padla by. Pokud by sněmovna přehlasovala Senát, novela by šla ve znění z třetího čtení v Poslanecké sněmovně k prezidentovi.
Senát se bude novelou zabývat, ale nestihne ji projednat včas
Pokud Senát nestihl novelu projednat do třiceti dní od obdržení příslušného sněmovního tisku, byla by považována za schválenou a putovala by k prezidentovi republiky.
Senát se usnese, že se nebude novelou zabývat
V takovém případě by se novela považovala za schválenou a putovala by rovnou k prezidentovi republiky.
Senát se k novele nevyjádří do třiceti dní
Pokud by se Senát k novele nevyjádřil do třiceti dní od obdržení příslušného sněmovního tisku, byla by považována za schválenou a putovala by k prezidentovi republiky.
O doplňcích či návrzích se debatuje vždy před schválováním jakéhokoli zákona, čili k čemu bude tento žvatlající kabaret dobrý netuším.