Tři programy skupiny Markíza nebylo možné od konce loňského roku naladit v pozemním digitálním vysílání. Nyní se vrací, ale pouze jako kódované placené stanice.
Slovenští diváci mohou po půl roce opět naladit programy komerční skupiny Markíza na klasickou pozemní anténu. Potřebují k tomu ale přijímač DVB-T2 s kodekem MPEG-4 a slotem pro dekódovací kartu, protože Markíza se rozhodla do terestrického vysílání vrátit jako placený program prostřednictvím služby Plustelka. Tu provozuje společnost Towercom ve standardu DVB-T2, zatímco volně šířené programy lze na Slovensku naladit ve standardu DVB-T. Markíza se vrací do terestriky po půlroční přestávce. Do loňského roku nejsledovanější slovenská televize zmizela z pozemního vysílání k 1. lednu letošního roku.
Markíza v HD, TV Doma a Dajto v SD kvalitě
Společně s hlavním programem Markízy se v nabídce Plustelky objevují i dva její tematické kanály TV Doma a TV Dajto. Všechny tři stanice vysílají prostřednictvím celoplošného multiplexu 4, jehož dosah je menší než u prvních tří slovenských celoplošných sítí DVB-T. Hlavní kanál Markízy je v HD rozlišení, tematické stanice vysílají ve standardním rozlišení obrazu. Stejný multiplex jako Markíza využívá k placenému vysílání také konkurenční televize Joj v HD kvalitě. Tu lze na Slovensku nadále přijímat prostřednictvím DVB-T vysílání volně ve standardním rozlišení. Joj díky tomu poměrně brzy přebrala Markíze prvenství ve sledovanosti.
Vstupem do výhradně placeného pozemního vysílání se Markíza zbavila poplatků za šíření signálu v sítích DVB-T, které podle webu Živé.sk činily pět milionů euro ročně (135 milionů korun), zároveň však výrazně snížila svoji dostupnost divákům, protože placenou službu Plustelka využívá výrazně méně domácností než příjem bezplatné programové nabídky, kterou Towercom označuje názvem Volná telka. Markíza však naopak inkasuje peníze za to, že obohatila programovou nabídku Plustelky. Distribuční poplatky tvoří poměrně významnou část příjmů Markízy a dosud je získávala pouze od operátorů satelitní, kabelové a IP televize (před vstupem do Plustelky mělo jít o tři miliony euro ročně, tedy asi 81 milionů korun).
Velké dilema pro televizi Nova
Podobný model jako Markíza zvažuje v Česku televize Nova, situace na českém trhu je ale oproti Slovensku výrazně odlišná a ze strany Novy by šlo o velký risk. Jestliže na Slovensku deklaruje pozemní příjem televizního vysílání pětina domácností, v České republice je to téměř 60 procent. Zároveň tyto domácnosti deklarují minimální ochotu za příjem televizního vysílání platit. Příjmy Novy jsou závislé především na prodeji reklamních časů a ten zase na vysoké sledovanosti, kterou by Nova odchodem z volného pozemního vysílání ztratila. Na satelitu, kabelu a IPTV by musela soupeřit o zájem diváků s mnohem větším počtem atraktivnějších programů než v terestrickém vysílání. Platící diváci by také nemuseli tolerovat tak velké zastoupení reklamy v programové nabídce. Zároveň by uvolnila prostor případné konkurenci, která by mohla využít volné kapacity pro free-to-air vysílání.
Situace v České republice je o to komplikovanější, že v terestrickém vysílání neexistuje žádná placená platforma s celoplošným pokrytím, do které by mohla Nova se svými programy vstoupit. Samotné Nově by se vytváření a správa takové platformy a báze jejích předplatitelů nevyplatilo, takže by se musela dohodnout s dalšími hráči na trhu na vytvoření společného projektu. Nebo by si musela najít partnera, který by takovou platformu postavil a pronajal si pro ni kapacitu u některého z operátorů finálních sítí DVB-T2. V přechodových sítích DVB-T2 se totiž placené programy objevit nemohou, protože tyto multiplexy slouží programům stávajících DVB-T sítí k přechodu na vysílání DVB-T2.
Česko není Slovensko, Nova by šla do rizika
Nova chce kódováním údajně zabránit nahrávání obsahu vysílání a jeho sdílení na internetu. V případě HD vysílání pak Nova rovnou požaduje, aby bylo v DVB-T2 zpoplatněno, protože si za HD verze účtuje poplatky od operátorů satelitních, kabelových a IPTV služeb a nerada by o ně přišla. Obdobně se k HD vysílání staví i Prima, která před časem stáhla HD verze svých programů z pražské Regionální sítě 12 Českých Radiokomunikací. Jediný, kdo v současné době vysílá pozemní cestou v HD kvalitě volně, je Česká televize. Tři její programy jsou dostupné v Regionální síti 7 a dalším regionálním multiplexu na jihu Čech.
Česká televize opakovaně deklarovala, že HD vysílání bude nabízet ve své přechodové DVB-T2 sítí i po dokončení přechodu na DVB-T2 a v tomto standardu už ani neplánuje šířit programy v SD kvalitě. Kavčí hory by tak mohly získat oproti komerčním televizím výhodu., Pokud by zůstalo komerční vysílání volné, musí distribuční poplatky za šíření signálu platit provozovatel dané televizní stanice. Pokud jde o placenou službu, je to naopak provozovatel programu, kdo inkasuje od operátora sítě poplatky za možnost zařazení těchto programů do jeho nabídky. Nova dlouhodobě preferuje tento druhý model, ale zároveň potřebuje udržet vysoké příjmy z prodeje reklamních časů, což jsou dva těžko slučitelné obchodní aspekty. Situaci také komplikuje chybějící agregátor obsahu, který by placenou televizi prodával na maloobchodním trhu.
Dobrý den,
Aš budé placená vysílání Nova Prima Barrandov
Kdo se budé nato divát tám jsou samé reklamí
Na reklámí ne jsem svétávý a sbom še ne budé
Česká Televize sa dármo vysílát stejnák platimé
Poplaték Televizi
Můj názor je ten, že Nova se nenachází v přechodové síti Českých radiokomunikací z toho důvodu, že se již nechce vázat u tohoto operátora a potají připravuje placený finální DVB-T2 multiplex pouze pro svou potřebu u Pařízka, ale je to jen spekulace vycházející z tajnůstkaření Novy a DB. Vzhledem k velké sledovanosti terestriky by tak mohlo být pro Novu zajímavé sejít se v placeném multiplexu s operátorem na půli cesty s náklady a ty hlavně vytáhnout přímo z diváků, takto se též naskýtá možnost zabrat jeden multiplex pouze pro sebe a placenou platformu nabízet přes nějaký typ Nova set top boxu.
Televize se chovají jako by jim nezáleželo na divákovi, měly by si uvědomit, kdo koho potřebuje. Nevymlouvat se na HD kvalitu nebo nějaká autorská práva, dříve pořady byly kvalitnější a taky při přechodu na barvu se neplakalo.
Placený novácký multiplex? To by bylo jenom dobře. Aspoň by časem zjistili jaký je opravdový zájem o ty jejich výtvory.
Neboj sa nikto to nebude platiť a sledovať tie reklamy, viď vedľsajšiu Banánovú republiku, kde po spoplatnení klesla sledovanosť TV Angelika na dno… detto zisky, reklamní inzerenti ndajú reklamu tam, kde je sledovanosť na dne… otázka času, kedy skončia… Tak len nech to spoplatnia…
OK
Jednou jse divál na Nova TV
Saduhlilku býlo polno relkám
Jeslý budé mít svuj MUX tám
Budou sámé reklámí
Tvé příspěvky jsou ještě těžší než křížovka. Tohle vyluštit je zralé na Nobelovu cenu.
Jsem se divál na TV Novu
Podlouché době tám bilý semé reklamí
Jeslý budé svuj MUX tám
Budou sáme reklámí jsem tomel namislý
BIDLO a to o sobě tvrdí,že je rodilý Čech.Leda vietnamec narozen v ČR.
Hrabec rodilý Čech? Jak říkáš, tak leda z rychlíku.
To je fajn a jedinne dobre ze Nova nechce volne HD..divaky jim jiste nepritahne 5 min filmu.10min reklamy a jeste platit ..se asi uplne zblaznili..platit se spouste lidi nechce a kdyz tak za pouze veliky balik programu kde si najdou to svoje ..uz se vidim jak platim za 5 kanalu Novy kde neni nic .stary skvary .nekonecny serialy a filmy co uz kazdej videl..a zadarmo..
Nova nechce mit svuj multiplex, to stoji penize. Nova nabidne providerovi sve programy s cilem inkasovat penize za abonenta v placenem rezimu. Distribuci signalu musi zabezpecit provider, tak jak je to u kabelu, satelitu a iptv. Ted se ceka zda se domluvi hlavni vysilatele na tom kolik programu (zda vubec) ponechaji v FTA rezimu ale pouze s SD rozliseni a jak obsadi zbyly prostor pro sve stanice v placenem rezimu.
Ted se hleda financni obchodni model: provozovatel site – provozovatel placene sluzby – poskytovatel kontentu (vysilatel, televize), ktery bude vyhodny pro vsechny subjekty. Zivotnost a ziskovost bude podminena dostatecnym zajmem divaku.
Markiza udelala velkou chybu, kdyz presla z FTA do placeneho rezimu v DVBT. Tim, ze presla do placenych nabidek dostala se do konkurencniho prostredi s dalsimi televizemi – v kazdem placenem balicku ve kterem se Markiza nachazi u jakehokoliv providera je dalsich minimalne 10-20 programu. Obsah programu, ktery Markiza nabizi vsak neni tak konkurence schopny aby ziskala vyrazny trzni podil. Tudiz ani v Plustelce neni mozno ocekavat vyrazne zlepseni sledovanosti, i tam jsou programy, ktere jsou sledovatelne s mensim rozsahem reklam. Nemluve o slabsim pokryti site mux 4.