UVNITŘ ANKETA – O zpoplatnění HD verzí svých programů v terestrickém vysílání uvažuje v souvislosti s přechodem na DVB-T2 skupina Nova. Spuštění placených kanálů nevylučuje ani Prima.

V současné době na českém trhu velmi dobře funguje free-to-air obchodní model v terestrickém televizním vysílání. Přestože komerčním televizním stanicím již několik let nic nebrání ve zpoplatnění, zůstávají u bezplatného vysílání. Důvodem může být i skutečnost, že po propadu reklamních výnosů v době celosvětové ekonomické krize v letech 2008 – 2010 se reklamní televizní trh resuscitoval a opět začal růst. Své původní předkrizové výšky dosáhnul v roce 2014 a stále roste. Dnešní kapacita celoplošných DVB-T sítí je zcela vyčerpána, není v nich prostor pro žádný nový SD kanál, natož v HD rozlišení.

DVB-T2 vedle úspory kmitočtů nabídne po roce 2020 i možnost vysílání v HD rozlišení. Jaký dopad by mělo zpoplatnění příjmu HD verzí některých komerčních televizních stanic v pozemním digitálním vysílání nové generace DVB-T2? U kódování a zpoplatnění svých programů v terestrice uvažuje v souvislosti s přechodem na DVB-T2 skupina Nova. Na květnové konferenci Digimedia jednatel TV Nova Jan Vlček zdůvodňoval zavedení podmíněného přístupu ochranou před nelegálním příjmem se kterým řada komerčních televizních stanic dlouhodobě bojuje. Nejedná se jen o ochranu lineárního vysílání, ale také o zajištění řízeného přístupu k archivům pořadů, které jsou dnes velmi často živelně dostupné na různých pololegálních úložištích. Využívání bezplatného terestrického vysílání se dlouhodobě zvyšuje, přestože dnes tato platforma ve svých celoplošných sítích nabízí jen SD rozlišení. Ochota českých diváků, kteří dosud přijímají televizi pozemní cestou zdarma, platit za sledování programů v HD kvalitě, je tak minimální.

Podle Studie selhání trhu šíření zemského digitálního televizního vysílání při vynuceném uvolnění kmitočtového pásma 700 MHz, kterou pro ministerstvo průmyslu a obchodu vypracovala společnost Arthur D. Little, je za televizní vysílání v HD kvalitě ochotna platit pouze jedna třetina českých domácností. „Stejný počet domácností je připraven platit za obsah (prémiové pořady či kanály). Dalších 15 procent je ochotných výměnou za prémiový obsah sledovat vložené reklamy, což lze považovat za současný model konzumace komerčních kanálů na terestrické platformě, jejichž bezplatnost je podmíněna příjmy provozovatelů vysílání z reklamy,“ popisují autoři studie, kteří citují průzkum trhu MrThink od agentury STEM/MARK.

Šest z deseti domácností odmítá platit za terestriku

Češi jsou podle studie zvyklí sledovat v pozemním digitálním vysílání hlavní televizní stanice včetně veřejnoprávních kanálů převážně ve standardním rozlišení obrazu. HD kvalitu jim nabízí alternativní placené vysílací platformy jako je satelit, kabelová televize nebo IPTV. „Představují tak vhodnou službu (nebo doplňkovou službu) zejména divákům, kteří požadují větší výběr,“ konstatuje studie, která zároveň upozorňuje, že v případě základní programové nabídky satelitní televize, na kterou se vztahuje servisní poplatek, je její šíře omezená podobně jako v případě pozemního digitálního vysílání. Vybrané programy jsou ale na rozdíl od terestriky vysílané v HD kvalitě.

Ochota Čechů platit za příjem televizního vysílání je opravdu minimální. Víc než polovina domácností, konkrétně 52 procent, odmítá platit za obsah jakoukoli formou. „Z průzkumu tak vyplývá, že 59 procent domácností, které využívají bezplatnou pozemní digitální televizní platformu, nebude v současnosti dobrovolně platit pravidelný poplatek za odebírání prémiového obsahu tak, jak nabízejí alternativní vysílací platformy. Terestrická televizní platforma pro ně tak představuje optimální přínos za adekvátní náklad (nutnost sledovat reklamy v případě komerčních kanálů),“ dodávají autoři studie. Podobná situace je podle nich i v ekonomicky silnějších evropských zemích, například ve Velké Británii, kde je silná terestrická platforma a Německu, kde je populární bezplatné satelitní vysílání.

Za pozemní příjem televize nechce platit 59 procent domácností z těch, které aktuálně přijímají DVB-T (Foto: Jan Potůček, Televizníweb.cz)

HD zdarma v DVB-T2? Zřejmě jen Česká televize

„Ani v ekonomicky silnějších zemích nedochází k situaci, kdy by domácnosti neměly možnost volby alespoň vysílací platformy se základní programovou nabídkou bez poplatku. Z tohoto důvodu je zachování pozemní digitální televizní platformy nezbytné s ohledem na socioekonomický aspekt z pohledu dotčených domácností,“ vysvětlují autoři studie. Zda budou HD verze komerčních televizí ve finálních sítích DVB-T2 kódované a za poplatek, nebo budou vysílat free-to-air, se ukáže až po roce 2020. Do té doby budou ve standardu DVB-T2 vysílat pouze přechodové sítě, které mají zajistit souběžné vysílání programů z celoplošných multiplexů 1 až 4 ve stávajícím standardu DVB-T a nové normě DVB-T2. Pro HD verze komerčních televizí nebude v těchto přechodových sítích dostatek kapacity a budou tak sloužit primárně pro zajištění televizního příjmu v době vypínání dnešních DVB-T sítí, jejich kmitočtovému refermingu mimo pásmo 700 MHz a technologické změně z DVB-T na DVB-T2. Jediný, kdo plánuje HD vysílání již v přechodném období souběžného vysílání v obou standardech, je veřejnoprávní Česká televize.

ČT nabídne v HD kvalitě všech šest svých programů a po ukončení současného pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T hodlá nadále nabízet jen HD verze svých programů. Pro komerční televize by byl takový krok komplikovaný, protože před časem HD programy z volného pozemního vysílání stáhly a v jiných vysílacích platformách si za jejich nabízení nechají platit od poskytovatelů satelitní, kabelové a IP televize. Pokud by stejné HD verze svých programů nabízely zdarma v pozemním vysílání, operátoři placených služeb by za ně odmítli platit. Toto dilema si neuvědomuje pouze skupina Nova, ale poukazuje na něj i konkurenční skupina Prima. V zahraničí, konkrétně ve Francii, komerční televize také plánovaly zpoplatnění HD rozlišení v pozemním vysílání, nakonec se HD z konkurenčních důvodů vysílá zdarma a využívá se financování z reklamy.

Pro komerční televizní stanice je případné zpoplatnění HD v pozemním vysílání velmi citlivou otázkou. Vedle ochoty diváků platit za obsah českých komerčních stanic bude důležitým aspektem i udržení výnosů z televizní reklamy. Placená televize obvykle neobsahuje tolik reklamy jako volně dostupné vysílání, protože když si divák za televizi platí, nechce být tolik obtěžován reklamou. Významná část výnosů televizní reklamy by tak mohla skončit u internetových poskytovatelů obsahu, kteří se v poslední době stále více zaměřují i na video obsah.

ANKETA

Plánujete si v letošním roce koupit digitální rozhlasový přijímač DAB+?

Štítky