Zatímco Ústavně-právní výbor přijal pozměňovací návrh, Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí podpořil sněmovní verzi diginovely.
Pouze jednou se mohla v úterý radovat Česká asociace satelitních operátorů, která stojí za senátními pozměňovacími návrhy k diginovele zákona o elektronických komunikacích. Normou se zabývaly hned dva senátní výbory a pozměňovací návrh přijal pouze jeden z nich: Ústavně-právní. Z obou jednání ale bylo patrné, že senátoři dostali od satelitní asociace velkou porci informací proti novele, konkrétně proti její části zaměřené na zavádění pozemního digitálního televizního vysílání nové generace DVB-T2. Nezbývalo málo a Ústavně-právní výbor by dokonce Senátu doporučil novelu zcela zamítnout (podrobněji o průběhu jednání tohoto výboru informujeme v samostatném článku).
Podobný vývoj mělo zpočátku i úterní odpolední jednání Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Diskusi o diginovele nejprve zcela ovládl senátor Miloš Vystrčil (ODS), který zastupoval nepřítomného zpravodaje novely Zdeňka Nytra a jeho jménem předkládal pozměňovací návrh, jenž byl takřka totožný s pozměňovacím návrhem zpravodaje novely z Ústavně-právního výboru Jaroslava Větrovského. V plamenném projevu Vystrčil odsoudil plánovaný termín vypínání celoplošných sítí DVB-T i kompenzace provozních nákladů přechodových sítí DVB-T2 a bezplatné prodlužování pozměněných kmitočtů celoplošných multiplexů do roku 2030.
Vypněme DVB-T až v roce 2022, žádal senátor Vystrčil
Vystrčil stejně jako Větrovský požadoval, aby stát přispěl divákům, jichž se dotkne přechod na DVB-T2, na nákup nových přijímačů. Finanční podpora by podle něj měla být „technologicky neutrální“, diváci by se tedy sami mohli rozhodnout, jaký typ přijímače a pro jaký způsob příjmu televizního signálu si pořídí. Plánovaný tříletý souběh vysílání ve standardech DVB-T a DVB-T2 označil senátor Vystrčil za zbytečně dlouhý. „Chápal bych jeden rok nebo dva, ale tři nebo pět je moc,“ prohlásil. Celoplošné sítě DVB-T by podle něj měly vysílat až do 30. června 2022, jak to v odůvodnitelných případech umožňuje rozhodnutí Evropského parlamentu o vyčlenění pásma 700 MHz pro potřeby mobilních operátorů.
Miloš Vystrčil během jednání několikrát zaútočil na České Radiokomunikace, které podle něj mají monopolní postavení v oblasti provozu televizních vysílačů, nejsou „české“, protože jsou vlastněny zahraničním majitelem a na celém procesu přechodu na DVB-T2 chtějí pouze vydělat. Zcela přitom opomenul fakt, že ze čtyř celoplošných multiplexů DVB-T patří Českým Radiokomunikacím dva (z toho jeden její dceřiné společnosti Czech Digital Group) a z dvaceti regionálních sítí DVB-T jich CRA provozují pouhé tři. Vystrčil rovněž odmítal argumenty, proč má dojít k ukončení pozemního digitálního vysílání ve standardu DVB-T již v letech 2020 až 2021 – tedy že Německo a Rakousko chtějí od června 2020 začít využívat pásmo 700 MHz pro nové mobilní datové sítě.
Stejný scénář jako na Ústavně-právním výboru
„Překvapuje mě, že tu hájíme Německo a Rakousko a nejde nám o naše občany,“ zopakoval několikrát Vystrčil, který by si podle svých slov přál, aby čeští diváci měli na přechod k DVB-T2 o dva roky více a mohli využívat stávající vysílání ve standardu DVB-T až do konce června 2022. Podle přítomného náměstka ministra průmyslu a obchodu Petra Kameníka to ale nebude možné. „Z dosavadních koordinačních jednání vyplývá, že nakonec budeme muset ukončit vysílání DVB-T ne do 1. února 2021, jak předpokládá vládní Strategie rozvoje terestrického televizního vysílání a diginovela, ale již do 30. června 2020,“ uvedl Kameník. Jinak by české televizní sítě rušily provoz sítí LTE v německém a rakouském příhraničí, ale i hluboko ve vnitrozemí obou našich sousedních států.
Debata na senátním Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí směřovala k podobnému závěru jako při ranním jednání Ústavně-právního výboru. Před samotným hlasováním ale senátoři dali možnost vystoupit generálnímu řediteli Českých Radiokomunikací Martinu Gebauerovi, který členy výboru zaujal především mapkami současných celoplošných televizních multiplexů s vyznačenými oblastmi, které by po odevzdání pásma 700 MHz zůstaly bez televizního signálu. „Celá tato debata je o tom, zda divákům zachováme jediný způsob bezplatného příjmu televizního signálu, nebo je vrhneme do náruče placených televizních služeb – satelitní, kabelové a IP televize,“ vysvětlil Gebauer.
Ředitel CRA kritizoval lobbing satelitní asociace
Česká asociace satelitních operátorů se podle Gebauera záměrně snaží narušit proces přechodu na DVB-T2, aby znejistila co nejvíce domácností a získala je pro placený satelitní příjem televize. „Neustále se opakuje, že kvůli přechodu na DVB-T2 si budou muset diváci koupit set-top-box za 500 korun. Nikdo ale neříká, že v případě krachu tohoto procesu budou muset diváci v některých regionech přejít na jiný způsob příjmu televizního signálu a ten je zpoplatněn řádově několika stokorunami měsíčně,“ upozornil generální ředitel CRA. Po jeho vystoupení se už debata stočila k praktičtějším otázkám a nekompromisní postoj k diginovele si podržel pouze senátor Miloš Vystrčil. Ten nakonec jako jediný hlasoval pro pozměňovací návrh, který předkládal za nepřítomného senátora Zdeňka Nytru.
Ještě předtím ale senátoři těsnou většinou šesti hlasů z jedenácti přítomných odsouhlasili, že Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí doporučuje Senátu přijmout diginovelu ve znění, v jakém ji do horní komory Parlamentu zaslala Poslanecká sněmovna. Svoji roli zřejmě sehrálo i pořadí hlasování. Zatímco Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí nejprve hlasoval o doporučení novely ve sněmovním znění a teprve potom o pozměňovacích návrzích, na ranním jednání Ústavně-právního výboru dal předseda Miroslav Antl nejprve hlasovat o návrhu senátorky Elišky Wagnerové o zamítnutí celé novely a poté o doporučení pozměňovacím návrhu senátora Jaroslava Větrovského. K hlasování o doporučení novely ve sněmovním znění se Ústavně-právní výbor vůbec nedostal.
Dobrý den – Jiný úhel pohledu.
Nejsem zastáncem satelitního příjmu ani po kabelu, ale v jednom mají tito operátoři pravdu. Jde o naprosto nerovné podmínky. Bylo by velice zábavné sledovat co by se dělo, kdyby se zrušil TV poplatek, který pobíra ČT. Těch asi cca 7 mld. Kč ročně – snad jsem se příliš nespletl. A to ještě ČT beztak vysílá „skrytou“ reklamu. To by pozemní bezplatné vysílání skončilo ze dne na den. ČT by totiž okamžitě začla vyžadovat platby za vysílání svých programů od všech vysílacích operátorů tedy satelitních, kabelových i od pozemního šíření od ČRa. A v té chvíli by bylo pozemní vysílání placené. A podmínky by se NAROVNALY. Bylo by to ideální, protože většina lidí by si musela zvolit na co má a na co nemá. Především ti méně movitější co sledují „jenom“ pozemní vysílání. A tím by se celý televizní „trh“ rychle pročistil od toho obsahového hnoje, kterým je zavalen. Tím, jak by se zavedlo placené vysílání pozemní terestrické, by nutně došlo ke zdražení i vysílání satelitního a po kabelu. I tam by ČT začla vybírat. A pěkně by se nám to všechno narovnalo. :-)))
„Bylo by velice zábavné sledovat, co by se dělo, kdyby se zrušil TV poplatek, který pobírá ČT.“ Nevím, co by na tom bylo podle autora příspěvku tak zábavného. Zkrátka by ČT zanikla, protože tento příspěvek pokrývá veškeré náklady jejího provozu, v němž tvoří platba za vysílání programů jen velmi malou položku. Takže by její programy nebyly ani v pozemním, ani v satelitním vysílání, o kabelu a IP sítích ani nemluvě. Demagogie, s níž prosazují satelitní operátoři nečistě své čistě obchodně zištné cíle i prostřednictvím těchto diskuzí, je prostě bezbřehá. Goebbels i jeho komunističtí následovníci našli v této asociaci opravdu zdatné pokračovatele.
Pokud vim, tak CT dava svuj signal vsem operatorum zdarma po splneni jistych (nefinancnich) podminek.
Pokud by nebyla financovana z koncesi (nebo ze statniho rozpoctu) tak by to jiz nebyla verejnopravni televize ale komercni (brano dle formy finacovani).
Česká televize je majitelem svého veřejnoprávního multiplexu a platí za jeho provoz provozovatelům vysílacích služeb, ať jsou to většinově České Radiokomunikace, nebo provozovatelé cca padesáti dokrývačů nebo část datového toku v Regionální síti 7 pana Pařízka. Česká televize taktéž platí satelitní distribuci společnosti Skylink. Jak Česká televize uvedla z jedné z výročních zpráv, na veškerou distribuci, tedy včetně datových tras k vysílačům připadne cca 8Kč měsíčně z celkové sumy koncesionářského poplatku každého poplatníka. Od kabelových a IPTV operátorů pokud vím Česká televize nic nevybírá ani jim nic nepřispívá.
S tim se da souhlasit. CT si musi platit sve distribucni linky sama a musi platit firmam, ktere to pro ni zajistuji. Ja psal o operatorech (firmach), kteri ve svych vlastnich sitich siri programy CT (kabelovky, IPTV, satelit).
Co na to říct? Nytra-Vystrčil, to je fakt povedené duo které se hledalo až se našlo. Snad alespoň ti ostatní budou mít víc rozumu než tihle dva.
V Českej republike aj na Slovensku by sa mali urobiť zákony, aby terestrický príjem verejnoprávnych aj súkromných staníc cez anténu v DVB-T, DVB-T2, DAB+ spektre bol v budúcnosti zaručený zdarma bez akýchkoľvek poplatkov pre divákov. Žiadne kódovania a spoplatňovania, ak chcú stanice kódovať a platiť za svoje vysielanie, nech si to riešia cez satelit, kábel a IPTV.
Frekvenčné spektrum je nerastné bohatstvo každého štátu – patrí všetkým občanom!
Tak se rozhodněte je to bohatství státu nebo patří všem občanům? Protože to v žádném případě není jedno a totéž!
Takze chcete, aby sa na Slovensku zrusila Plustelka? A co s usporenou kapacitou? Zostane nevyuzita? V sucasnosti je pre FTA programy vyuzita kapacita dva a pol celoplosneho multiplexu. Dalsi vysielatelia, ktori by svoje bezplatne stanice chceli takto sirit proste nie su. Co teda s volnou kapacitou? Nechame ju nevyuzitu, alebo tam dame platene sluzby?
V DVBT2 to bude este markantnejsie. Bude jeden multiplex verejnopravny a jeden komercny, ktory este nebude celkom zaplneny. Co s pridelom frekvencii pre dalsie 2-3 multiplexi, ktore budu pre DVBT2? Prenechame ich okolitym statom?
V Banánovej republike je ten problém, že všetky celoplošné muxy pridelili jednému nenažratému monopolu s likvidačnými cenami pre média, dnes mohlo byť DVB-T a DVB-T2 niekde úplne inde, keby to boli pridelili 3 – 4 operátorom.
Samozrejme kazdy monopol je zly teda aj v telekomunikaciach. Towercom je tiez takyto monopol a preto je pre neho vyhodne, aby v DVBT bolo co najmenej FTA kanalov, aby mal volnu kapacitu pre platenu sluzbu, z ktorej by mohol profitovat. Ale to uz je na inu diskusiu.
Meritom diskusie ale bolo to, ci uzakonit, aby sa v DVBT(2) sirili len FTA programy a ako vyuzit volnu kapacitu.
Podle senátora Vystrčila je na jedné straně tříletý souběh moc dlouhý a stačí prý rok až dva, ale na druhé požaduje vysílat DVB-T až do poloviny roku 2022. Takže pokud na to stačí mé zbytky znalostí elementární aritmetiky, pan senátor se vlastně snaží prosadit, aby se v DVB-T2 nezačalo vysílat před polovinou roku 2020, možná dokonce až 2021. Uff… ještě že můžu s klidným svědomím prohlásit, že tohohle člověka jsem nevolil.
Problém je v tom že senátor Vystrčil vůbec netuší která bije poněvadž z toho co dokázal vyplodit jednoznačně vyplývá že tomu absolutně nerozumí.
Senátor Vystrčil zastupoval senátora Nytru a ten je ředitelem hasičů.Takže „odborníci nad odborníky “ . Pro mne je Senát v takovémto případě naprosto zbytečnà instituce tlachalů.
Bohuzel nejen senat ale i v poslanecke snemovne jsou „odbornici“ z ruznych oboru, kteri rozumi vsemu.