Podle průzkumu skupiny The Global TV Group, která sdružuje komerční televize z celého světa, tento trend dorazil i do České republiky.
Možná to bude znít paradoxně, ale největší internetové firmy v posledních letech utlumují inzerci na internetu na úkor televizních reklam, které jim přináší větší zásah a obrat. Nový trend potvrdila analýza skupiny The Global TV Group, neformálního uskupení asociací televizních společností a medizastupitelství v Evropě, USA, Kanadě, Austrálii a Střední Americe. „Celosvětová data ukazují, v jakém rozsahu nyní internetové firmy investují do televizní reklamy. V některých zemích se dokonce stávají největšími zadavateli televizní reklamy,“ říká Marie Fianová, tajemnice české Asociace komerčních televizí (AKTV), člena The Global TV Group.
„Údaje shromážděné skupinou The Global TV Group ukazují, že od Brazílie po Německo si společnosti jako Amazon, Zalando, Netflix, Expedia a Airbnb budují svou image, pověst a zajišťují prodej díky zásahu a vlivu televize. Tento trend demonstruje silnou vazbu mezi televizí a internetem, kdy mají diváci možnost se prostřednictvím svých zařízení připojených k internetu okamžitě reagovat na televizní reklamu,“ dodává Fianová. Změna přístupu internetových společností k reklamnímu media mixu se nevyhnula ani České republice. Od roku 2015 do roku 2017 zde online sektor zdvojnásobil své hrubé výdaje za televizní reklamu a dosáhl částky 47,4 milionů euro.
„Televizní reklama dokáže e-commerce obchodníkům přinést nejen velmi působivý okamžitý efekt, ale zcela nenahraditelná je v budování a podpoře značky a mezi ostatními mediatypy zcela vyniká také svým téměř 100% zásahem. Televize tak pro velké online společnosti zůstává těžištěm jejich mediálního mixu a řada z nich své televizní investice kontinuálně navyšuje,“ vysvětluje chování zadavatelů prezident AKTV a obchodní ředitel televize Nova Jan Vlček. Dobře to podle něj ilustruje příklad největšího českého televizního zadavatele z řad internetových obchodníků, společnosti Alza.cz. Ta dle monitoringu reklamních investic v posledních letech investovala do TV zhruba třikrát více než do online nebo tištěné reklamy a své výdaje za internetovou reklamu mezi lety 2015 a 2017 téměř zdvojnásobila.
„Podobný trend vykazuje i druhý největší zadavatel, společnost Invia.cz, která v posledních letech setrvale snižuje výdaje do online reklamy a naopak masivně navyšuje investice do TV – od roku 2015 do televizní reklamy investovala dokonce šestkrát více než do online nebo printu,“ dodal Vlček.
Tu první větu jsem si musel přečíst několikrát, než jsem se ujistil, že je tam jen sousloví „na úkor“ použité v přesně opačném významu, než ve skutečnosti má (a že když si místo něj představím „ve prospěch“, najednou to celé začne dávat smysl).