Za poslední čtyři roky se počet chytrých televizorů připojených k internetu zdvojnásobil a tempo přibývání dalších se zrychlilo. I v České republice.
Chytrých televizorů a dalších televizních přijímačů připojených k internetu rapidně přibývá. Z celosvětového hlediska jich je podle průzkumu agentury Strategie Analytics, o které informoval server BroadbandTVnews.com, již přes miliardu, přičemž ještě v roce 2014 se jejich počet odhadoval na necelou půlmiliardu. Smart TV také stále zvyšují podíl na trhu s televizními přijímači. Šest z deseti prodávaných televizorů již obsahuje chytré funkce, letos by tento podíl měl podle studie společnosti IHS Markit stoupnout na 70 procent (pro srovnání: v roce 2014 šlo o 45 procent). Statistika započítává všechna chytrá zařízení, jejichž prostřednictvím lze sledovat televizi, tedy i set-top-boxy, Smart Blu-ray přehrávače a herní konzole.
Ze všech světových výrobců televizních přijímačů aktuálně vede v počtu připojených chytrých zařízení Samsung. Jihokorejského giganta dosud porážela konkurenční společnost Sony, které chce Samsung uniknout novými produkty, které představí letos na podzim v předvánoční sezóně. Studie Strategy Analytics Global Connected TV za druhé čtvrtletí 2018 sledovala podíly 18 největších producentů chytrých televizních přijímačů. „Popularita připojitelných televizních přijímačů, zejména chytrých televizorů a speciálních multimediálních streamingových zařízení jako jsou Roku, Amazon Fire TV a Chromecast, v posledních letech dramaticky vzrostla. Dochází k zásadnímu posunu v tom, jak spotřebitelé vnímají a využívají obsah na televizoru,“ upozornil ředitel agentury Strategy Analytics David Watkins.
Podíly připojených Smart TV podle výrobce (Zdroj: Strategy Analytics Global Connected TV)
Sony vedlo díky konzolím a Blu-ray přehrávačům
„Firmám typu Roku se podařilo vybudovat mimořádně úspěšné společnosti specializované na streamingová zařízení a plně využívají trendu zvyšující se spotřeby konzumace videoobsahu v domácnostech. Očekáváme, že letos bude celosvětově prodáno přes 55 milionů streamovacích zařízení, ačkoli stále povedou chytré televizory, jichž by se mělo prodat přes 150 milionů,“ dodal Watkins. Podle viceprezidenta Strategy Analytics Davida Mercera v oblasti připojitelných chytrých streamovacích zařízení dlouhodobě vedla společnost Sony, a nejen díky Smart TV a Blu-ray rekordérům, ale i herním konzolím: „Vzhledem k tomu, že chytré televizory mají v této oblasti stále větší podíl na trhu, Sony bude v této pozici nahrazeno Samsungem díky jeho dominanci na pozici jedničky v oblasti Smart TV.“
Produkce a prodej chytrých televizorů má podle agentury HS Markit růst ve všech regionech a potrvá minimálně do letních olympijských her v Tokiu, které se uskuteční v roce 2020. Nákup Smart TV má také dále posilovat spolupráce s hlasovými asistenty typu Amazon Alexa. Nejpopulárnějším operačním systémem chytrých televizorů je Android, ale ne vždy jde o „čistou“ verzi Android TV. Řada přijímačů, zejména pak různých čínských televizorů, používá modifikovaný Android určený pro mobilní chytrá zařízení. Z dalších operačních systémů mají významné podíly Tizen, který používá Samsung a WebOS, který je v televizorech značky LG. V České republice jsou podíly těchto operačních systémů podobné, vede však Tizen nad Androidem.
V Česku bude letos každá čtvrtá televize online
Počet chytrých televizorů připojených k internetu roste i v České republice. Zatímco v roce 2013 byly online pouze čtyři procenta chytrých televizí v Česku, v roce 2015 to byla již každá desátá, o rok později již 14 procent a loni 18 procent. Letos by mohl jejich podíl atakovat hranici 25 procent. Významný nárůst vybavenosti českých domácností chytrými televizory souvisí s postupným „přezbrojováním“ kvůli přechodu na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 a také s rozšiřováním vysokorychlostního připojení k internetu mimo velká města. Chytré funkce televizí budou moci nově využít i diváci mimo dosah pevných sítí s připojením k internetu – mobilní operátoři spouští ve velkém bezdrátové fixní připojení k internetu prostřednictvím LTE, které napomůže rozšíření hybridního vysílání HbbTV a dalších chytrých funkcí televizorů do dalších domácností.
K prvnímu výraznému nárůstu podílu chytrých televizor v českých domácnostech dojde letos na podzim, a to jednak v souvislosti se zářijovým ukončením vysílání České televize v HD kvalitě v sítích DVB-T, a také díky předvánočním nákupům. Nejsilnější prodeje se pak očekávají před Vánocemi 2019, kdy již nebude možné programy České televize v Praze terestricky naladit jinak než prostřednictvím DVB-T2. Komerční televize pak začnou opouštět DVB-T od ledna 2020 a vysílání v tomto standardu zcela ukončí v červnu téhož roku. Některé stanice využívají chytrých televizorů a hybridního vysílání (HbbTV) k šíření speciálních lineárních kanálů. Díky televizoru připojenému k internetu tak mohou fanoušci lidovkové Šlágr TV sledovat programy Country no. 1 nebo TV Písnička.