Ministerstvo průmyslu a obchodu stále vede „interní diskusi“ nad podobou státní informační kampaně k druhé televizní digitalizaci.

Ani schválení Technického plánu přechodu na DVB-T2 vládou, k němuž došlo minulý týden, zatím nijak neposunulo přípravy státní informační kampaně k druhé televizní digitalizaci v Česku. Ministerstvo průmyslu a obchodu, které má kampaň zajistit, o ní stále vede „interní diskuse“. Na dotaz serveru Televizníweb.cz to uvedl František Kotrba z tiskového odboru resortu. „Ve věci se vede stále interní diskuze i s ohledem na skutečnost, že Technický plán přechodu na DVB-T2 ještě není uveřejněný ve Sbírce zákonů,“ vysvětlil Kotrba.

Potíž je v tom, že tiskový odbor ministerstva průmyslu a obchodu, který má mít přípravu kampaně na starosti, je aktuálně bez vedení. Koncem srpna jej opustila ředitelka a zároveň tisková mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová a o jejím nástupci zatím nebylo rozhodnuto. Informační kampaň by měla směřovat na koncové uživatele, tedy televizní diváky pozemního televizního vysílání, a upozornit je na termíny vypínání celoplošných sítí DVB-T, nutnost ověřit kompatibilitu současného televizního přijímače s novým standardem a případně pořídit si nový přijímač DVB-T2/HEVC, eventuálně upravit společné televizní antény (STA). Důležitá bude zejména v předvánočním období, kdy si řada diváků bude pořizovat nové televizory.

Informační kampaň má připravit ministerstvo průmyslu a obchodu (Foto: MPO)

Česká televize supluje stát

Státní kampaň bude již během tohoto měsíce do značné míry suplovat veřejnoprávní Česká televize, která se chystá 30. září vypnout HD vysílání svých programů v tzv. multiplexu 1a, který tvoří Regionální sítě 7, 10 a 20 vysílající ve standardu DVB-T. Ti diváci, kteří si zvykli přijímat na klasickou anténu pozemní cestou HD verze programů České televize, budou muset přejít na příjem DVB-T2. V tomto standardu ČT vysílá kompletní programovou nabídku všech šesti svých stanic ve Full HD rozlišení. Těm, co nepřejdou na DVB-T2, zbude možnost přijímat všechny programy ČT ve standardním rozlišení obrazu, a to v celoplošném multiplexu 1, který pokrývá 99,9 % obyvatel. Stanice ČT Déčko a ČT art, které paralelně vysílají ve standardním rozlišení prostřednictvím regionálních sítí DVB-T, toto vysílání k 30. září také ukončí.

Prodejci televizní techniky očekávají od vypínání HD vysílání České televize v DVB-T silný impuls pro diváky, aby si pořizovali DVB-T2 přijímače. Zájem o ně poslední měsíce stagnuje, protože přechodové sítě DVB-T2 nabízejí jiné programy než v DVB-T. Kavčí hory svým krokem donutí část diváků k předčasnému přechodu k DVB-T2, i když samotné vysílání v standardu DVB-T začnou vypínat až příští rok v listopadu a zejména v prvním pololetí roku 2020. Dalším krokem, který přesvědčí část diváků k přechodu na DVB-T2, bude vypínání regionálních sítí DVB-T. Tyto multiplexy mohou vysílat pouze do konce června příštího roku, přičemž část jejich programů lze již nyní naladit prostřednictvím DVB-T2. Přestože diváci, kteří ještě nemají DVB-T2 přijímač, si budou muset koupit alespoň set-top-box v ceně od 599 Kč, je přechod na nový vysílací standard pozemního vysílání nejlevnějším způsobem zachování televizního příjmu. Například pořízení satelitního kompletu stojí zhruba od 5 000 Kč a navíc je nutné platit pravidelné měsíční poplatky.

Informační kampaň zatím do značné míry závisí na České televizi (Foto: ČT)

Neexistence kampaně nahrává satelitu a IPTV

Absenci státní informační kampaně k přechodu na DVB-T2 využívají provozovatelé placených televizních služeb, zejména pak operátoři satelitní televize a IPTV. Největší tuzemská satelitní služba Skylink dokonce jmenovala své ambasadory pro satelitní vysílání, kteří prostřednictvím videošotů informují diváky o možnostech přechodu z pozemního příjmu televize k satelitu. Zmiňují veškeré výhody satelitní televize – větší programová nabídka, více HD programů, takřka neomezená dostupnost signálu – ale takticky zamlčují fakt, že na rozdíl od pozemního příjmu televize v DVB-T nebo DVB-T2 je příjem satelitní televize zpoplatněn, a že i přechod k satelitu znamená značné náklady na pořízení satelitní sady (speciální set-top-box a satelitní parabola + její montáž na střeše nebo za oknem) nebo se zavázat platit stovky korun měsíčně minimálně po dobu dva roky.

Podobně postupují ve svých kampaních i poskytovatelé IPTV, kteří lákají diváky zejména na interaktivitu. Tu však do značné míry může nabídnout i DVB-T a DVB-T2, pokud si divák pořídí chytrý televizor a připojí ho k internetu. Prostřednictvím hybridního vysílání (HbbTV) pak může využívat archivy televizních pořadů a další služby, z nichž velká část je dostupná zdarma. Naopak IPTV je stejně jako satelitní televize placenou službou s pravidelnými měsíčními poplatky v řádu několika stokorun. Rovněž pro příjem IPTV jsou nutné speciální set-top-boxy, takže divák, který by se rozhodl přejít od pozemní televize k IPTV nebo satelitu, by stejně musel investovat do nového přijímacího zařízení, které je mnohem dražší než set-top-box pro příjem bezplatného televizního vysílání v DVB-T2, nebo se zavázat po určitou dobu platit za službu.

Rádobyvtipné video Skylinku o přechodu na DVB-T2: