Ministerstvo průmyslu a obchodu stále vede „interní diskusi“ nad podobou státní informační kampaně k druhé televizní digitalizaci.
Ani schválení Technického plánu přechodu na DVB-T2 vládou, k němuž došlo minulý týden, zatím nijak neposunulo přípravy státní informační kampaně k druhé televizní digitalizaci v Česku. Ministerstvo průmyslu a obchodu, které má kampaň zajistit, o ní stále vede „interní diskuse“. Na dotaz serveru Televizníweb.cz to uvedl František Kotrba z tiskového odboru resortu. „Ve věci se vede stále interní diskuze i s ohledem na skutečnost, že Technický plán přechodu na DVB-T2 ještě není uveřejněný ve Sbírce zákonů,“ vysvětlil Kotrba.
Potíž je v tom, že tiskový odbor ministerstva průmyslu a obchodu, který má mít přípravu kampaně na starosti, je aktuálně bez vedení. Koncem srpna jej opustila ředitelka a zároveň tisková mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová a o jejím nástupci zatím nebylo rozhodnuto. Informační kampaň by měla směřovat na koncové uživatele, tedy televizní diváky pozemního televizního vysílání, a upozornit je na termíny vypínání celoplošných sítí DVB-T, nutnost ověřit kompatibilitu současného televizního přijímače s novým standardem a případně pořídit si nový přijímač DVB-T2/HEVC, eventuálně upravit společné televizní antény (STA). Důležitá bude zejména v předvánočním období, kdy si řada diváků bude pořizovat nové televizory.
Česká televize supluje stát
Státní kampaň bude již během tohoto měsíce do značné míry suplovat veřejnoprávní Česká televize, která se chystá 30. září vypnout HD vysílání svých programů v tzv. multiplexu 1a, který tvoří Regionální sítě 7, 10 a 20 vysílající ve standardu DVB-T. Ti diváci, kteří si zvykli přijímat na klasickou anténu pozemní cestou HD verze programů České televize, budou muset přejít na příjem DVB-T2. V tomto standardu ČT vysílá kompletní programovou nabídku všech šesti svých stanic ve Full HD rozlišení. Těm, co nepřejdou na DVB-T2, zbude možnost přijímat všechny programy ČT ve standardním rozlišení obrazu, a to v celoplošném multiplexu 1, který pokrývá 99,9 % obyvatel. Stanice ČT Déčko a ČT art, které paralelně vysílají ve standardním rozlišení prostřednictvím regionálních sítí DVB-T, toto vysílání k 30. září také ukončí.
Prodejci televizní techniky očekávají od vypínání HD vysílání České televize v DVB-T silný impuls pro diváky, aby si pořizovali DVB-T2 přijímače. Zájem o ně poslední měsíce stagnuje, protože přechodové sítě DVB-T2 nabízejí jiné programy než v DVB-T. Kavčí hory svým krokem donutí část diváků k předčasnému přechodu k DVB-T2, i když samotné vysílání v standardu DVB-T začnou vypínat až příští rok v listopadu a zejména v prvním pololetí roku 2020. Dalším krokem, který přesvědčí část diváků k přechodu na DVB-T2, bude vypínání regionálních sítí DVB-T. Tyto multiplexy mohou vysílat pouze do konce června příštího roku, přičemž část jejich programů lze již nyní naladit prostřednictvím DVB-T2. Přestože diváci, kteří ještě nemají DVB-T2 přijímač, si budou muset koupit alespoň set-top-box v ceně od 599 Kč, je přechod na nový vysílací standard pozemního vysílání nejlevnějším způsobem zachování televizního příjmu. Například pořízení satelitního kompletu stojí zhruba od 5 000 Kč a navíc je nutné platit pravidelné měsíční poplatky.
Neexistence kampaně nahrává satelitu a IPTV
Absenci státní informační kampaně k přechodu na DVB-T2 využívají provozovatelé placených televizních služeb, zejména pak operátoři satelitní televize a IPTV. Největší tuzemská satelitní služba Skylink dokonce jmenovala své ambasadory pro satelitní vysílání, kteří prostřednictvím videošotů informují diváky o možnostech přechodu z pozemního příjmu televize k satelitu. Zmiňují veškeré výhody satelitní televize – větší programová nabídka, více HD programů, takřka neomezená dostupnost signálu – ale takticky zamlčují fakt, že na rozdíl od pozemního příjmu televize v DVB-T nebo DVB-T2 je příjem satelitní televize zpoplatněn, a že i přechod k satelitu znamená značné náklady na pořízení satelitní sady (speciální set-top-box a satelitní parabola + její montáž na střeše nebo za oknem) nebo se zavázat platit stovky korun měsíčně minimálně po dobu dva roky.
Podobně postupují ve svých kampaních i poskytovatelé IPTV, kteří lákají diváky zejména na interaktivitu. Tu však do značné míry může nabídnout i DVB-T a DVB-T2, pokud si divák pořídí chytrý televizor a připojí ho k internetu. Prostřednictvím hybridního vysílání (HbbTV) pak může využívat archivy televizních pořadů a další služby, z nichž velká část je dostupná zdarma. Naopak IPTV je stejně jako satelitní televize placenou službou s pravidelnými měsíčními poplatky v řádu několika stokorun. Rovněž pro příjem IPTV jsou nutné speciální set-top-boxy, takže divák, který by se rozhodl přejít od pozemní televize k IPTV nebo satelitu, by stejně musel investovat do nového přijímacího zařízení, které je mnohem dražší než set-top-box pro příjem bezplatného televizního vysílání v DVB-T2, nebo se zavázat po určitou dobu platit za službu.
Rádobyvtipné video Skylinku o přechodu na DVB-T2:
Něco se opakuje. Až ČT vypne DVB-T a budou zakoupené nové TV a STB tak plno uživatelů zjistí, že DVB-T2 nefunguje. Příčina je jednoduchá. Nejsou upravené STA a ITA z důvodu, že se opět píše o zakoupení nových přístrojů nikoli o o úpravách antén. Stejná situace jako v období přechodu PAL/DVB-T
„…Zájem o ně poslední měsíce stagnuje, protože přechodové sítě DVB-T2 nabízejí jiné programy než v DVB-T.“
Není tam chyba? Nemá být správně: „…Zájem o ně poslední měsíce stagnuje, protože přechodové sítě DVB-T2 nabízejí stejné programy jako v DVB-T.“
Mě vždycky pobaví, když k události v digitálním vysílání autor použije ilustrační obrázek zobrazující analogový jev. A to přetrvává všude, a už dlouhé roky. To už bych radši viděl klíč pro morseovku, ten je aspoň furt ještě co platný.
ČT opravdu supluje stát, ovšem ne právě příliš šťastně. Mám pocut, že kampaň v ČT opět připravují lidé, kteří nemají poznatky z praxe. Klasika.
A odpovědní panačkové jsou zase v pohodě.