UVNITŘ GRAFY – Jedinou placenou televizní platformou, které přibývají klienti, je IPTV. Kabelová televize stagnuje, ale jenom díky nárůstu zájmu o analogovou službu.
Zájem o placené televizní služby v Česku od konce první televizní digitalizace klesá. Největší problémy mají poskytovatelé satelitní televize, kteří od roku 2012, kdy došlo k vypnutí posledních analogových televizních vysílačů, přišli dokonce o třetinu zákazníků. Vyplývá to ze Zprávy o vývoji trhu elektronických komunikací za období let 2012 až 2017, kterou v úterý zveřejnil Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Celkově se počet zákazníků placených televizních platforem, tedy satelitu, kabelové televize a IPTV, za posledních pět let snížil o 11,4 procenta, přičemž kabelová televize v podstatě stagnovala a jedinou placenou službou, která zaznamenala růst, bylo IPTV.
„Ve sledovaném období zaznamenal počet účastníků služby šíření rozhlasového a televizního vysílání prostřednictvím IP protokolu (IPTV) růstový trend. V roce 2017 bylo vykázáno 462 tisíc účastníků, což v porovnání s rokem 2012 představuje nárůst na úroveň 218,6 procenta. Počet účastníků využívajících IPTV v roce 2017 meziročně vzrostl o 17,3 procenta,“ konstatuje ČTÚ v dokumentu. Zatímco v roce 2012 vykazovali poskytovatelé IPTV v Česku celkově něco přes 200 tisíc zákazníků, aktuálně se blíží hranici půl milionu a zájem o službu nadále roste. To samé se nedá říci o kabelové televizi, která v posledních letech zaznamenala – alespoň co se týče digitální služby DVB-C – mírný pokles.
Kabel se drží na svém díky analogu
„Celkový počet účastníků kabelové televize do roku 2015 mírně klesal, poté zaznamenal mírný růst. Celkový počet účastníků v roce 2017 činil 757 tisíc, což představuje oproti roku 2012 nárůst na úroveň 102 procent. Meziroční nárůst v roce 2017 u celkového počtu účastníků činil tři procenta, a to i přes skutečnost, že počet účastníků využívajících služby digitálního kabelového televizního vysílání (DVB-C) meziročně poklesly o 4,1 procenta na 541 tisíc přípojek a činí tak 71 procent celkových přípojek,“ uvedl ČTÚ. „Počet účastníků využívajících DVB-C v roce 2017 poklesl oproti roku 2012 na úroveň 98,7 procenta,“ dodal telekomunikační úřad. Tahounem kabelové televize je tedy analogová služba, kterou využívají především starší diváci.
Analogová kabelová televize je jedinou analogovou televizní platformou, která dosud zůstala na českém trhu. Oblíbili si ji ti diváci, kteří nechtějí řešit přechod na jakékoli digitální televizní vysílání a pořizovat si kvůli přechodu k některé z digitálních služeb nový televizor nebo set-top box. Analogová kabelová televize funguje i na velmi starých televizorech, vyžaduje pouze přítomnost kabelové přípojky v dané lokalitě. A nepotřebuje mít kvalitní internetovou přípojku jako v případě IPTV.
Satelitu uškodil Servisní poplatek
Největšího poklesu ze všech placených televizních služeb od roku 2012 dosáhl satelit. Úbytek klientů byl poměrně rapidní a zřejmě souvisel se zavedením tzv. Servisního poplatku u největší tuzemské satelitní služby Skylink. „Počet účastníků vykázaných v roce 2017 činil 1,15 milionu, což představuje 66,7 procenta úrovně roku 2012. V roce 2017 pak počet účastníků satelitního rozhlasového a televizního vysílání meziročně poklesl o 6,8 procenta,“ vyčíslil ČTÚ. Skylink během první televizní digitalizace v letech 2008 až 2012 masivně inzeroval a lákal diváky k přechodu od analogového pozemního vysílání k satelitu. Základní programovou nabídku i s několika slovenskými programy nabízel zdarma, pouze za aktivační poplatek.
Po roce 2012 ovšem Skylink tuto základní nabídku zpoplatnil Servisním poplatkem, který následně začal každoročně zvyšovat. To vedlo k postupnému odchodu části zákazníků, kteří se vraceli k bezplatnému pozemnímu příjmu televize ve standardu DVB-T. Nyní se Skylink snaží opět v souvislosti s druhou televizní digitalizací a přechodem na DVB-T2 oslovovat diváky a nabízí jim satelitní komplet, instalaci a aktivaci za jednu korunu, ovšem při podpisu smlouvy na delší časové období a závazkem platit stovky korun měsíčně. Odborníci očekávají, že s ohledem na negativní zákaznickou zkušenost se už nebude opakovat výraznější úbytek diváků pozemního digitálního příjmu kvůli přechodu na DVB-T2.
Zrušení programového průvodce na programech ČT, přesněji jen na 24 hodin. Nejvíce mi vadí, že v ČT nedomysleli na kanálech bez HD, že budou vysílat programového průvodce jen na příští den, údajně z důvodu šetření kapacity přenosového pásma?! To bylo vážně nedomyšlené a diváků to způsobuje dost vážné komplikace. Jsem z toho docela otrávený. Na druhou stranu pohlídat 3-4 programy, které pravidelně sleduji, není zase takový problém. Pouze v plánovaných nahrávkách je chaos, protože je tam „Neznámý titul“…
Ale pak je tu otázka, chcete dlouhé EPG, nebo o fous lepší obraz? Je pravda, že ČT Sport teď vypadá v SD dost špatně.
Je to dočasné a krátkodobé řešení (kompromis).
To „delta“
Přejděte (teď hned – stejně vás to brzy čeká) na DVB-T2/HEVC a máte po problému 🙂
Ano, divák, který intenzivně využívá TV a její nejnovější vymoženosti by měl být v současné době již zcela určitě vyzbrojen DVB-T2 a nemusí řešit problémy s EPG v SD vysílání ČT.
Byl jsem upozorněn na nepravdivé informace v tomto příspěvku. Uvedu na pravou míru:
Na konci roku 2012 měl placený satelit cca 770 tisíc předplatitelů, všechny placené služby 1,6 miliónu. Na konci roku 2017 měl placený satelit 1170 tisíc předplatitelů, všechny placené služby 2,1 miliónu. Titulek tedy měl znít takto:
PLACENÁ TELEVIZE V ČESKU NAROSTLA OD PRVNÍ DIGITALIZACE O 34 % ZÁKAZNÍKŮ, SATELIT DOKONCE O POLOVINU
Tak to je třeba pořešit s ČTÚ, jsou to jejich data.
Pane Glisník, zajímal by mě Váš názor na služby jako Fransat (Francie) nebo TivuSat (Itálie) kde obě platformy jsou pro diváka zdarma, tedy bez dodatečných poplatků a provozovatelé si vysílání v těchto platformách hradio sami. A asi úspěšně, když služby fungují 10 let. Takže to jde když se chce. A to ani neumiňuji, že v těchto zemích operuje konkurence v podobě Sky, což je top mezi top placenými operátory. Děkuji. Petr
Měl jsem kartu Cslink i Skylink s tím, že základní programy budou doživotně zdarma-karty mi leží v šuplíku připraveny na pozdější reklamaci a dokoupil jsem k parabole motor tak brouzdám po orbitu a sport mám jednou v turečtińě, němčině či ruštině a celý skylink mi může vlest na záda, ale co mi štve, jak mohl Skylink koupit druhou platfotmu Cslink co na to říkal antimonopolní úřad? Prý Skylink ani v česku nemá kancelář a je někde v Lichtenštejsku, to má ten Glisník takovou protekci? Podle jména je to asi slovák, tak tu protekci zřejmě má!
Hlavně mi přijde, že vývojáři rozhraní pro placaté TV přijímače vůbec neumějí se zobrazením a využitelností EPG pracovat. S hrůzou jsem zjistil, že při přepnutí programu je vidět stále pouze jedna položka aktuálního pořadu, co bude dál nevidím. Přitom dva pořady by mělo být minimum a kolikrát by se hodily 3.
Dále při vyvolání seznamu programů není vedle názvu programu žádná EPG informace…
A těch divností je v uživatelském prostředí mnoho.
V materiálu ČTÚ o placené televizi není zmínka. Hovoří se tam o různých technologických platformách. Autor článku udělal chybnou zkratku mezi technologiemi a placenou televizí a výsledkem je zcela špatný titulek i obsah.
v článku je graf kdy v roce 2013 je 180.000 satelitních uživatelů a v roce 2018 je jich pod 120.000. V roce 2013 byl už servisní poplatek (je od 1/9/2012 pokud se nepletu) takže p. Potuček má pravdu.
Omlouvám se – z obou čísel mi vypadla jedna nula. Nicméně je fakt, že po raketovám nárustu diváků placení satelitní TV zavedením „servisního“ poplatku jejich počet s jeho navyšováním stale klesá….
Pan Potůček pravdu nemá a ví o tom. Servisní poplatek Skylink zavedl 1. 9. 2012, ovšem uplatnil se na jednotlivých přístupových kartách až 24 měsíců od jejich registrace případně od jejich výměny. Tím pádem počet platících účastníků satelitní televize v letech postupného uplatňování Servisního poplatku ROSTL.
Vzhledem k tomu, že první digitalizace skončila v roce 2011, bylo by správné porovnávat období od tohoto data. Na konci roku 2011 měl placený satelit cca 550 tisíc předplatitelů, všechny placené služby 1,4 miliónu.
Na konci roku 2017 měl placený satelit 1170 tisíc předplatitelů, všechny placené služby 2,1 miliónu. Titulek tedy měl znít takto:
PLACENÁ TELEVIZE V ČESKU NAROSTLA OD PRVNÍ DIGITALIZACE O 56 % ZÁKAZNÍKŮ, SATELIT DOKONCE NA VÍCE NEŽ DVOJNÁSOBEK
Argumentujete neveřejnými daty. Kolik % karet se nuceně vyměňovalo a ta výměna nebyla rozhodně zadarmo takže i tyto zákazníky se musí považovat už uživatele placené televize od roku 2012. Ty Vaše titulky by byly pravdivé a bylo by to možno brát jako uspěch kdyby si všichni ti se servisním poplatkem to placení vybrali a nebyli k tomu přinucení změnou podmínek (viz reklama „navždy zdarma“ s Izerem). Stále platí že od roku 2013 klesl počet uživatelů placené satelitní televize o třetinu.
kolik % se vyměnilo karet během 1-15/9/2012 a kolik % v 16-30/9/2012 z celkového počtu?
Argumentuji relativně přesnými daty, zatímco autor článku pouze fabuluje a čtenáři předkládá zcela zkreslený obraz o vývoji placené televize. Navíc se odkazuje na údaje z ČTÚ, aby vzbudil dojem důvěryhodnosti. To bylo předmětem mé kritiky, Nepíšu o úspěchu či neúspěchu, pouze o pravdivých a nepravdivých informacích. Jak vidím, stále se vrací mnohokrát vyvrácený mýtus o tom, že Skylink či CS Link propagovali své služby „navždy zdarma“. Prosím o důkaz. Zatím jej nikdo nepředložil.
myslím že v té době 2011-12 jste ve firmě už dělal takže buď máte extra špatnou paměť nebo účelově nemluvíte pravdu. Tu reklamu s Izerem evidentně neobjednával nějaký dealer ale centrála https://www.youtube.com/watch?v=FHK4YZLBRu8
ještě mě napadá že v té reklamě je i inzerovaný příjem TV sousedního státu 🙂 . Mimochodem to jen díky zavedení servisního poplatku je ted komerční TV mohou pumpovat o část poplatku od diváků…. Předtím je to nenapadlo.
Když opomenu fakt, že je velmi nestanardní a neprofesionální, aby jeden z nejvyšších představitelů debatoval na diskuzních fórech a hájil svoji platformu, tak na internetu je spoustu článků ohledně „navždy zdarma“. Např. https://medialne.etrend.sk/televizia/byvaly-spolupracovnik-cs-linku-gratis-programy-predavali-aj-ked-uz-chystali-ich-spoplatnenie.html
Naopak, to že tu diskutuje mezi „obyčejnými“ lidmi je třeba spíše ocenit.
Je to vysoce neprofesionální. Chválit (nebo kritizovat) mohou pouze a jen zákazníci. Je totiž jasné, že pan Glisník bude Skylink chválit, protože jej Skylink „platí“, tudíž mohou být jeho indormace jednostranné a neobjektivní. Tak vysocí představitelé by měli komunikovat pouze s novináři, tedy oficiální cestou. Ale ne na diskuzních fórech. Já osobně to jako pozitivum nevidím.
oceňuji že komunikuje, ale štve mě že ze mě dělá blbce co si nic nepamatuje
Neznám statistiky. Mám svoje statistiky. Neznám jediného abonenta ze svého okolí i z komunikace který by si zřizoval Skylink. Znám několik abonentů kteří se Skylinkem končí.
Nová přístupová karta s registrací pro nového účastníka stojí asi 1400 Kč. Musí být výhodné si koupit starší kartu a přeregistrovat. Přesto jsou nabízené přístupové karty naprosto neprodejné. Nenajde se zájemce ani za 500 Kč. Já nabízím několik let a neprodám. Jen možná zbytečně za 25 Kč ročně, držím několik karet (koupené když slibovali doživotně) při životě.