Resort reviduje komunikační strategii druhé televizní digitalizace z doby, kdy ministerstvo vedla sociální demokracie a chystá se stanovit cenu zakázky.

Státní informační kampaň k druhé televizní digitalizaci nebude připravovat samo ministerstvo průmyslu a obchodu, ale vypíše na jejího realizátora tendr. Podmínky veřejné zakázky resort momentálně připravuje tak, aby mohla být vypsána na přelomu roku. Ministerstvo to uvedlo na svém webu v odpovědi tazatelky, jež se zajímala, kdy kampaň odstartuje a jak velký objem finančních prostředků na ni ministerstvo vyčlení. „V současnosti ministerstvo pracuje na realizaci veřejné zakázky ve věci přípravy informační kampaně,“ uvedl úřad. „Objem prostředků nebyl doposud stanoven (není samostatnou položkou v návrhu rozpočtu). Prostředky by měly být alokovány z provozních prostředků ministerstva,“ dodal.

Z vládní Strategie rozvoje terestrického televizního vysílání schválené v roce 2016 vyplývá, že by kampaň měla přijít maximálně na 350 milionů korun. Částku stanovila Koordinační expertní skupina ještě za minulé vlády premiéra Bohuslava Sobotky, kdy ministerstvo průmyslu a obchodu vedla sociální demokracie. Z té doby také existuje dokument o komunikační strategii pro přechod k DVB-T2, který obsahuje všechny typy komunikace tématu i s navrhovanými termíny. Většinu z nich se však nepodařilo splnit, a tak nyní probíhá úprava dokumentu. „V současné době prochází připravená komunikační strategie pro DVB-T2 revizí a po jejím skončení nepochybně bude toto téma komunikováno,“ uvedl pro Televizníweb.cz nový mluvčí ministerstva Milan Řepka.

Jakého loga a maskota se dočká druhá televizní digitalizace v Česku?

Čeká se na oficiální logo kampaně

Původní návrh komunikační strategie předpokládal, že státní informační kampaň k přechodu na DVB-T2 odstartuje současně se zahájením vysílání přechodových sítí DVB-T2 na jaře 2017 (úplně první předpoklad byl podzim 2016). První vlna kampaně měla diváky informovat o dostupných přijímačích DVB-T2/HEVC, seznámit je s oficiálním logem druhé televizní digitalizace (toto logo dosud neexistuje), vysvětlení, kde a jak lze naladit přechodové sítě a jaké je potřeba provést úpravy společných televizních antén. Druhá vlna komunikační kampaně se měla vázat na schválení Technického plánu přechodu na DVB-T2 vládou, k němuž došlo letos v srpnu (ve Sbírce zákonů pak TPP vyšel v polovině září), a také k dosažení celoplošného pokrytí přechodových sítí DVB-T2.

Tato část kampaně měla pracovat s prvními daty vybavenosti domácností přijímači DVB-T2/HEVC a spokojenosti s novým typem vysílání. Třetí etapa kampaně by probíhala v době simultánního vysílání, tedy souběžné existence celoplošných sítí DVB-T a DVB-T2. Zaměřila by se zejména na ohlašování novinek v programu i službách, případně by informovala o přepínání přechodových sítí na finální multiplexy DVB-T2.

Něco mezi nulou a 350 miliony korun: tolik bude stát informační kampaň k přechodu na DVB-T2 (Foto: MPO)

Přechod na DVB-T2 = rychlejší mobilní internet

Čtvrtá vlna kampaně by byla velmi intenzivní a nastala by půl roku před zahájením vypínání celoplošných sítí DVB-T. Divákům by zopakovala termíny z Technického plánu přechodu na DVB-T2, nutnost pořízení nového přijímače, úpravy společných televizních antén a přeladění televizorů či set-top boxů z přechodových na finální sítě DVB-T2. Návazná pátá vlna státní informační kampaně by probíhala přímo během vypínání celoplošných multiplexů DVB-T. Po ní by následovala závěrečná šestá etapa po ukončení samotného přechodu na DVB-T2. Tu lze časově zařadit do druhé poloviny roku 2020, i když loni přijatá diginovela zákona o elektronických komunikacích počítá s úplným ukončením pozemního digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T až na 1. únor 2021. K tomuto datu se ale váže vypnutí vysílačů malého výkonu, tedy dokrývačů.

Kampaň měla podle návrhu komunikační strategie divákům slibovat rozšíření vysílání programů v HD kvalitě, které budou moci sledovat bezplatně na běžnou (stávající) anténu, a také další rozšíření nabídky programů a zcela nových televizních služeb dostupných prostřednictvím bezplatného zemského televizního vysílání. V tomto bodu se zřejmě vyznění kampaně bude měnit, protože bezplatné HD vysílání v terestrice zatím garantuje pouze Česká televize, která takto v DVB-T2 šíří všech šest svých programů. U komerčních televizí bude záviset na rozhodnutí provozovatele, zda bude ochoten vysílat v HD kvalitě volně. První komerční televizní stanicí, která již oznámila vysílání v HD rozlišení, je Televize Seznam a bude zajímavé sledovat, kdo se k ní přidá.

Koordinační expertní skupina plánovala divákům rovněž „prodat“ další výhodu druhé televizní digitalizace: uvolnění kmitočtového pásma 700 MHz pro moderní sítě s mobilním vysokorychlostním připojením k internetu, což je hlavním důvod pro přechod na DVB-T2. Uvolnění pásma 700 MHz pro potřeby mobilního internetu je v EU plánováno k 30. června 2020 a to je podle TPP závazný termín i pro Českou republiku.