Jedna z našich nejvyšších staveb, vysílač Kojál nedaleko Brna, oslaví v neděli 3. března plných 60 let od uvedení do provozu, resp. spuštění pravidelného vysílání.
Je jen o dva metry nižší než Eiffelova věž a stále patří k důležitým součástem infrastruktury CRA. Navíc je jedním z těch vysílačů, které mají skvělý dosah a svého času ho mělo naladěno asi 2,5 milionu obyvatel Československa. Pokrývá totiž jižní a střední Moravu a část východních Čech.
Spuštění vysílače Kojál dne 3. března v roce 1959 bylo velkou slávou. A nejen proto, že Josef Wanke navrhl konstrukci svařenou z ocelových trubek téměř stejně vysokou jako Eiffelovu věž. Původně vysílač vyrostl do výšky 322,4 metru (ve své době byl naší nejvyšší stavbou), avšak v roce 1984 byl při generální přestavbě zvýšen na 340 m. Nyní je tak třetí nejvyšší stavbou v Česku.
Historie vysílače Kojál je historií českého televizního vysílání. Původně začínal s vysíláním jednoho černobílého kanálu, postupně ale přicházely stanice další a navíc šířené v barvě. Modernizace se Kojál dočkal při přechodu z analogového na digitální vysílání DVB-T, další prochází nyní v rámci druhé digitalizace, tedy přechodu na standard DVB-T2, který divákům nabídne další interaktivní služby a propojení televizního vysílání s internetem.
Tak pokud se budeme bavit o vysílači jako stožáru, tak ten se dnešních dnů nedožil a 60.tudíž nemá. Jelikož ta generální přestavba v roce 1984 nebyla jeho navýšení, nýbrž kompletní výměna za zcela jiný, nový (vyšší), jak je ostatně patrné i z těch fotek. Ten postavili těsně vedle původního a vysílalo se tedy do doby, než byl hotov nový a vysílače v budově přepojeny do nových antén na novém stožáru. Po starém stožáru, který byl postupně rozebrán, zbyl jak betonový základ pro patku samotného stožáru, tak také patky kotvících lan v okolních loukách a polích. Při pohledu na letecké snímky tak je kuriozní situace, že je tam vše jakoby dvakrát, navzájem posunuto.
Škoda Octavia nedávno slavila šedesáté výročí a původní verze se také už nevyrábí. Nerozmazával bych to. Sdělení je jasné:-)
Možná by ty fotky nebylo od věci popsat, s tím že ty trubky na druhé fotce jsou chlazení ze zadních částí vysílačů a ta třetí je dieselgenerátor pro případ výpadku napájení.
dobry napad – napisu do CRA
Co tam chcete psat? Vsak jsem to napsal!
PS: na parabole mají to samé se zdrojem ČRa… třeba by se taky slušelo to uvést.
Obavam se, ze si nerozumime.
Na parabole v podstate nemaji popisky, maji u fotek Zdroj: CRA, coz jsem doplnil (zdejsi system to neumi rovnou.)
Ja jsem to vsak pochopil tak, ze byste rad k fotografiim popisky. Tedy ty skutecne. Ta prvni fotka je asi jasna (asi vysilac drivejsi a stavajici), ale ostatni nikoli. Kvuli tomu jsem jim napsal. Zda tedy nevedi, co na nich je.