UVNITŘ GRAF – Nejvíc domácností přijímá bezplatnou programovou nabídku DVB-T nebo DVB-T2. Satelitních diváků je už méně než uživatelů IPTV, která se blíží podílu kabelové televize.
Polovina z 18 zemí západní Evropy zaznamená v nejbližších pěti letech pokles zájmu o placené televizní služby. Naopak vzroste počet domácností, které přijímají pozemní digitální televizní vysílání ve standardech DVB-T a DVB-T2 bez jakýchkoli měsíčních poplatků a plateb za dekódovací karty. Vyplývá to ze studie britské společnosti Digital TV Research, jež se zaměřila na prognózu vývoje podílů jednotlivých placených televizních platforem v západní Evropě. Analytická firma dospěla k závěru, že z placených služeb čeká nárůst pouze IPTV, zatímco satelitní televize bude podle studie přicházet o zákazníky. Nejčastějším způsobem příjmu televizního signálu zůstane volně dostupné bezplatné terestrické vysílání.
Z téměř 180 milionů domácností v 18 sledovaných západoevropských zemích letos přijímá 50 milionů bezplatnou pozemní digitální televizi. Oproti loňskému roku jde podle studie Digital TV Research o nárůst o jeden milion domácností. V roce 2024 by jich podle výhledu analytiků mělo být dokonce 52 milionů, o dva miliony více než v letošním roce. Z dalších televizních platforem má růst už pouze IPTV, zato dvojnásobným tempem oproti bezplatnému DVB-T/-T2. Zatímco loni IPTV využívalo 33 milionů západoevropských domácností, letos to je již 35 milionů a v roce 2024 by mělo jít o 39 milionů. To bude téměř tolik, kolik jich má nyní digitální kabelovou televizi (40 milionů).
U satelitu převáží bezplatný příjem
Kabelová televize zažívá stagnaci. Od loňska vzrostl počet domácností v západní Evropě s aktivní zásuvkou DVB-C o jeden milion na zmíněných 40 milionů a tento počet by měl zůstat i v následujících pěti letech. Naopak klesá počet domácností s funkční přípojkou analogové kabelové televize: ze tří milionů v loňském roce na dva miliony letos a do pěti let by jich měl být už jen milion. Digital TV Research zaznamenal pokles zájmu i o placené pozemní televizní kanály. Loni si je předplácely čtyři miliony domácností v západní Evropě, letos jde o tři miliony a do roku 2024 by jejich počet podle studie měl klesnout na dva miliony. Ještě významnější pokles předvídají analytici placené satelitní televizi.
Zatímco loni i letos některou z placených satelitních platforem v západní Evropě využívalo 23 milionů domácností, do roku 2024 by jejich počet měl klesnout na 20 milionů. U satelitního příjmu tak převáží ty domácnosti, které sledují bezplatné, volně šíření satelitní stanice. Těch je nyní v 18 sledovaných západoevropských zemích 23 milionů a stejný počet by měl zůstat i v horizontu následujících pěti let. Placený satelit se propadl až na třetí místo mezi Pay TV platformami za digitální kabelovou televizi a IPTV. Nejmladší platforma IPTV překonala v počtu domácností placený satelit již v roce 2015. V zemích střední a východní Evropy se tento trend teprve očekává.
Seznam analyzovaných operátorů:
Telco společnosti ovládnou trh s Pay TV
Digital TV Research přisuzuje nástup IPTV rostoucímu významu telekomunikačních skupin. „IPTV provozují telco společnosti. Některé z nich mají aktiva i v jiných televizních platformách. Budou-li všechny aktuálně navrhované transakce schváleny regulačními orgány, pak budou mít telekomunikační operátoři do roku 2014 celkem 18,61 milionu předplatitelů televizních služeb vyjma IPTV. Zákazníků IPTV pak budou mít 38,72 milionu a dohromady budou kontrolovat 56 procent zákazníků placené televize,“ tvrdí autor studie Simon Murray. „Bude to znamenat změnu v oboru placené televize v západní Evropě. Klasické placené televizní vysílání totiž není pro telekomunikační společnosti prioritou – tou jsou širokopásmové a mobilní služby,“ dodává.
Do roku 2024 by mělo placené televizní služby využívat 101,59 milionu domácností v západní Evropě. Z toho čtvrtina bude z Německa, 15 procent z Velké Británie a 14 procent z Francie. Naopak jiné země budou placené televizní služby opouštět. Nejvíce zákazníků ztratí Pay TV v Itálii, kde by od nich mělo v letech 2018 až 2024 odejít 728 tisíc klientů. Následovat má Británie s odlivem 621 tisíc platících domácností, což povede ke ztrátě jedné miliardy dolarů za toto období. Británie však zůstane nejlukrativnějším trhem pro placenou televizi v západní Evropě. Naopak Itálie očekává pokles výnosů o 823 milionů dolarů, což představuje 24 procent oproti dnešku. Hlavním důvodem je přechod největší mediální skupiny v zemi Mediaset od pozemní placené televize do onlinu.
Zajímalo by mě, kde autor článku čerpal informace o tom, že „SATELITU UBÝVAJÍ DIVÁCI“, jak se píše v nadpisu. Pokud jsem článek pozorně četl, počet satelitních diváků (stejně jako terestrických) se v letech 2018 a 2019 nezměnil. Studie rovněž spekuluje o trendech budoucích 5 let. To je samozřejmě vpořádku. Ať si čtenář počte o tom, co kdo předpovídá pro budoucnost. Nadpis však hovoří o současnosti. Pro tu ovšem pokles satelitních diváků neplatí. Pokud má autor důkaz o tom, co tvrdí v nadpise, proč jej v článku neposkytl?
Doživotne zadarmo
Pane Glisníku, Vy jste ten poslední nebo minimálně předposlední kdo může někoho kritizovat za nepřesné informace. Vaše slavná platforma která by se na západ od nás ani neuživila, postavila svůj úspěch na slibech a zavádějících keců ze kterých čerpá dodnes, protože jediné Vaše štěstí je, že Češi se dají snadno opít rohlíkem. Ale naštěstí po vstupu Vivendi na Český trh se situace změní a sám pak poznáte jak se má dělat „satelitní televize“.
Taky jsem uživatel IPTV – konkrétně u Lepší.TV a v pohodě, nestěžuju si. Těch funkcí co tyto internetové televize nabízí je dost.