Ojedinělá konference profesionálů televizní techniky se konala i letos v moravském Mikulově. Je to jedinečná událost, při které se schází české i zahraniční publikum a přednášející a přinášejí odborné televizní veřejnosti informace o tom, co se děje ve světě v jejich oboru.
Podtitul POST NAB říká vše, neboť americký veletrh NAB je považován za referenci směrování vývoje televizní i distribuční techniky.
I když počet návštěvníků NAB v Las Vegas mírně klesá, jak uvedl na grafu pan Martin Junek, organizátor konference, počet českých krajanů – vystavovatelů narůstá. Jejich úplný seznam je na obrázku a letos dosáhl čísla 12.
České firmy na NAB 2019
Společnost ANTIK Technology je evropskou společností, která se zabývá vývojem, produkcí a distribucí IPTV hardwarem a softwarem pro telekomunikační operátory a OTT výrobce obsahu. AVECO, která je léta na světovém trhu, navrhuje studiovou automatizaci a automatizaci odbavovacích pracovišť. CAMSTREAMER embeduje grafiku svými aplikacemi přímo do IP kamer. CHYRONHEGO, původně brněnská AKI Sport je dnes globálním leaderem ve vysílací grafice a vizualizaci dat zejména pro živé vysílání sportů a zpravodajství. PROVYS se zaměřuje na multikanálový management moderních mediálních společností včetně finančních toků. REDCAP Solutions poskytují technologii a služby pro kontribuci v HD/4K/8K pomocí konfigurovatelných IP Media Gateways s kompresí JPEG 2000, převodníků NDI (Network Device Interface) nebo převodníků 12G-SDI. TECHNOCRANE je výrobcem dálkově ovládaných teleskopických kamerových jeřábů, kterých již vyrobil přes 500. TRACO Systems integruje vysílací aplikace do jednoho kompaktního celku a vyvíjí vlastní sotwarové a aplikační moduly.
Technologická křižovatka v mediálním průmyslu
Zhodnocení letošního veletrhu NAB z nadhledu vyjádřil pan Josef Vašica ze společnosti Provys. Zaznamenal trend spojování vysílatelů a technologických firem a vytváření aliancí na poli vysílatelů. I když cloudové služby jsou na vzestupu a představují budoucí trend, a je to řešení pro TV stanice, jak zlevnit vlastní výrobu, je nepředstavitelné, že budou využívat cloudu Amazonu, který je dnes dominantním hráčem s obratem 40 mil USD jen v těchto službách. Tím by podpořily vlastně svou konkurenci. Je zjevné, že se v současné době očekávají velké technologické změny, investice do upgradu současných technologií se proto odkládají, nové technologie ještě nejsou dostatečně vyspělé.
NAB veletrh i konference BEIT (Broadcast Engineering and Information Technology) se zabývaly prvními výsledky a testy amerického standardu ATSC 3.0 a integrací vysílacích a širokopásmových služeb, která by mohla tento americký vysílací standard zařadit jako součást přenosového systému pro služby, které se netýkají televizních dat. Probíhající testy v různých městech USA (Cleveland, Chicago) byly zaměřeny na poskytování hybridních služeb, ve kterých jsou některé komponenty služby dodávány vzduchem a některé prostřednictvím širokopásmového připojení. Použití DASH na obou cestách poskytuje společnou vrstvu, která sjednocuje vysílání a OTT. Technologie byly vyvinuty společnostmi Harmonic a Sony a byly představeny i jako demo na stánku. Kromě toho je možno klasickou cestou distribuovat program v HD a po síti doplňující informace pro UHD při použití škálovatelného kódování SHVC.
Z přednášky Dušana Líšky (Foto: Václav Udatný, Televizníweb.cz)
Společnost Harmonic kromě toho představila softwarové řešení v cloudu s názvem SaaS (Software as a Service), který je umístěn ve veřejně přístupném cloudu a řízen společností Harmonic. Původně měl zástupce této firmy vystoupit i na konferenci, ale bohužel se musel krátce před jejím zahájením omluvit.
Kromě cloudových řešení jsou aktuálními tématy v dnešním světě proudu vizuálních informací umělá inteligence (AI), virtuální i rozšířená realita (VR i AR) a samozřejmě nezbytná cílená reklama (TA_Targeted Advertising) s využitím obousměrných širokopásmových sítí.
Vývoj kódování obrazu
Podrobnějším pohledem na vývoj v digitálním vysílání byla již také tradičně přednáška Dušana Líšky, která zapadla do kontextu očekávaných technologických změn. Jádro digitální televize je v kompresi a používaných kodekách. Jedna kapitola jeho přednášky byla nazvána „Válka kodeků HEVC a AV1“. I když HEVC, který spatřil světlo světa již v roce 2013 a umožňuje i UHD TV s HDR, WCG i HFR, skupina MPEG nepokračovala v jeho vývoji, protože spojení držitelé patentů požadovali vysoké licenční poplatky. A tak největší technologické společnosti na čele s Amazonem vytvořili Alianci pro otevřená media (AOMedia) a začali prosazovat od roku 2018 specifikaci AV1. Hardwarový kodér HEVC se přesto etabloval jako nejlepší kodek pro broadcasting, zatímco AV1 je využíván v OTT a streamování. Při tom část majitelů licencí již opouští požadavky na licenční poplatky za distribuci. A tak nakonec ISO/IEC MPEG a ITU-T VCEG pracují na novém kodeku VVC – Versatile Video Coding-. Jeho účinnost je má být o 40% vyšší. Očekává se zveřejnění koncem tohoto roku. Skupina MPEG nakonec také připravuje standard MPEG 5 EVC (Essential Video Coding). Výkon komprese se očekává o 24% vyšší oproti HEVC a dokončení počátkem roku 2020.
NAB rovněž naznačila, že přechod k UHD 4K a následně 8K (OH Tokyo v roce 2020) je neúprosný. Nejen ve světě, ale i v Evropě se ukazuje, že počty displejů v UHD v roce 2022 dosáhnou na 40% západoevropských domácností. Navíc UHD si dnes nelze představit bez vysokého dynamického rozsahu HDR, vysokých snímkových kmitočtů HFR do 120 HZ a barevného prostoru dle doporučení ST 2020 WCG a nové generace audia (NGA), jak požaduje UHD Fórum (UHDF). Následuje přehled dnes exitujících systémů HDR z prezentace pan Líšky.
Pro 4K HDR (HLG) i HFR (2x) firma SONY představila na výstavě nový kamerový systém HDC-5500 schopný snímat jak 4K přes SDI-12G, ale i přes IP s využitím ST 2110. Výstup je možný i bezdrátově a kamerový systém tak přispěje k výrobě nativního UHD obsahu. Po několika letech na konferenci ABEX byla i zástupkyně této firmy pro ČR a SR Ludmila Javorková. Její přednáška byla zaměřena na archivování mediálního obsahu na optických discích.
Vývoj kapacity archivních médií v podání paní Javorkové ze SONY (Foto: Václav Udatný, Televizníweb.cz)
To, že se některé známé firmy věnují dnes mnohem širšímu portfoliu produktů, než jak je tradičně známe, ukázala i firma Rohde&Schwarz, jejíž zástupce pan Franz Egerer představil digitální úložiště „SpycerNode“, které na NAB získalo ocenění Product of the year Award 2019. Inovativním počinem u tohoto mediálního úložiště je softwarové raidové pole.
Ke konferenci jsem přispěl i vlastním krátkým příspěvkem o sítích 5G a možnostech distribuce a vysílání televizních programů. Dnešní samotný název 5G se stává fenoménem, ale kromě oblasti mobilních služeb mohou hrát tyto sítě ústřední roli pro TV při dlouhodobé budoucnosti pozemního vysílání za předpokladu vhodného regulačního rámce a dostupnosti spektra pro vysílání po roce 2030. Standardy pro sítě 5G budou ukončeny v rámci Mezinárodní Telekomunikační Unie (ITU) v příštím roce a již dnes naznačují, že by mohly zajistit vysílání na mobily, tablety i televizní přijímače jako nová generace TV. Jak bezplatné šíření bez SIM karet, tak placené streamování na vyžádání. A hlavně by nemělo docházet k matení pojmů, jako to dnes u nás v české kotlině dělají někteří operátoři zneužívající fenomén 5G pro své marketingové účely. Jak skutečné 5G sítě doplní sítě DVB-T2 a v některých případech je dokonce nahradí, ukáže až příští vývoj.