Jedná se o zkratku meziodvětvové 8K Asociace, která se skládá z členů představenstva společností Samsung Electronics, Panasonic, AU Optronics, Hisense a TCL a také připojených Astro Design, ATEME, Chili, Innolux, Intel, Louis Pictures, Novatek, Samsung Display, Tencent, V -Silicon a Xperi.
V očekávání růstu prodeje televizorů 8K je certifikační program 8KA navržen tak, aby vytvořil standardizovanou sadu funkcí pro displeje 8K. Program, který byl schválen nedávno, zahrnuje parametry pokrytí pro zobrazení 8K (bitová hloubka, obnovovací kmitočet, barevné vzorkování chroma), výkon zobrazení (rozlišení, špičkový jas, úroveň černé, barevný gamut, bílý bod), rozhraní a formáty médií. Nová technická specifikace je postavena na HDMI 2.1 a kodeku HEVC (vysoce efektivní kódování videa) a určuje rozlišení 7 680 x 4 320 (nebo 33 milionů) pixelů, což je čtyřnásobek rozlišení oproti standardu 4K Ultra HD; vstupní snímkový kmitočet 24p, 30p a 60p snímků za sekundu (fps); a zobrazování jasu, který přesahuje maximální jas 600 nitů. Aby byla spotřebitelská televize oficiálně uznána jako zařízení 8K, musí splňovat minimálně výše uvedené parametry. Další specifikace, které jsou k dispozici členům 8KA, zahrnují doporučené úrovně výkonu pro vysoký dynamický rozsah (HDR) a barvu (WCG).
8KA byla založena z iniciativy společnosti Samsung. A tak není divu, že řada Samsung – QLED 8K – byla jednou z prvních, která je certifikována 8KA koncem minulého roku. Výčet členů 8KA, jak byl uveden výše, nezahrnuje jihokorejského výrobce LG Electronics nebo LG Display.
Koneckonců, právě před několika týdny vlivná americká Asociace spotřebitelských technologií (CTA) v USA oznámila svou vlastní odlišnou definici toho, co představuje „skutečnou“ 8K televizi. A podle této definice (která zahrnovala definici rozlišení jako funkci kontrastní modulace) televizory Samsung 8K z roku výroby 2019 nevystačily, zatímco debutové televizory LG 8K s přípojným 8K boxem ano. Fakt, o kterém LG vydával spoustu šumu, jak se dalo očekávat, protože 8K certifikace je jen pro členy asociace. Spor mezi oběma elektronickými giganty z Koreje začal již na berlínské IFA a zájemce si o různých výkladech co je a co není skutečný 8K displej může přečíst v článku LG torpéduje Samsung v novém technologickém prostoru.
Hyogun Lee, výkonný viceprezident pro vizuální zobrazování v Samsung Electronics, řekl: „Naším cílem je poskytnout spotřebitelům možnost snadno identifikovat prémiové displeje 8K z jiných zařízení při rozhodování o nákupu. Domácí zábava a televizory jsou důležitými investicemi pro mnoho našich spotřebitelů a doufáme, že jim logo 8KA (Certification Logo) pomůže při jejich výběru.“
Oznámení o certifikaci displejů společnosti Samsung by mohlo vést ke zlé krvi mezi dvěma jihokorejskými technologickými giganty na výstavě spotřební elektroniky CES, který právě probíhá v Las Vegas. Technologie 8K displejů a s tím související prodej TV přijímačů však stále ještě neznamená zásadní komerční proud. Odhaduje se, že v roce 2019 bylo prodáno 167 000 televizorů 8K, místo původně očekávaných 430 000 jednotek.
Důvody jsou trojí: nedostatek zájmu, kdy mnoho spotřebitelů stále vidí 4K jako nově vznikající mainstreamovou technologii; drahé displeje s průměrnou cenou 5 563 USD; a nedostatek obsahu UHDTV (8K).