Evropský průzkum zaměřený na diváky ve Velké Británii, Německu, Francii, Španělsku a Itálii odhalil, že pro společné sledování televize užívají spíše streamovací služby než lineární televizní kanály.
Více než polovina dospělých diváků z pěti největších evropských trhů je ochotna sledovat v televizi reklamu výměnou za to, že budou mít bezplatný přístup k obsahu. Podle průzkumu agentury Ipsos pro společnost Samsung Ads Europe, do kterého se zapojilo přes pět tisíc respondentů z Velké Británie, Německa, Francie, Španělska a Itálie, takto odpovědělo 56 procent diváků ze čtyř zmiňovaných zemí EU a 59 procent z Velké Británie. Ochota sledovat reklamu výměnou za bezplatný přístup k obsahu podle agentury Ipsos souvisí s trendem přesunu zajímavého obsahu na placené streamovací služby typu Netflix, HBO GO, Amazon Prime Video nebo Disney+.
Majitelé chytrých televizorů měli ke sledování reklamy v televizi ve srovnání s jinými zařízeními výrazně pozitivnější přístup. Existovala u nich totiž dvakrát vyšší pravděpodobnost, že reklamy pouštěné na chytrých televizorech budou kvalitnější, zábavnější a poutavější než na jiných zařízeních v rámci jejich domácnosti. Při dotazování na kvalitu a zajímavost reklamy 39 procent respondentů uvedlo, že reklamy zhlédnuté na Smart TV jsou mnohem kvalitnější oproti těm, které viděli na mobilu (tam si to myslelo 11 procent respondentů) nebo na notebooku a stolním počítači (u těch je o tom přesvědčeno jen osm procent dotazovaných). Za zábavnější považuje reklamy na Smart TV 37 procent respondentů, což je výrazně více než u smartphonů (15 procent) a PC (8 procent).
Češi streamují hlavně Netflix a HBO GO. Ti, co to plánují, chtějí utratit maximálně 148 Kč měsíčně
Pro společný zážitek diváci volí spíš streamovací služby
Lineární televizní vysílání podle průzkumu upřednostňují diváci při individuálním sledování televize. Naopak pokud si chtějí vychutnat sledování obsahu společně s přáteli nebo rodinou, výrazně upřednostňují streamovací služby (72 procent respondentů). Pouze 18 procent by v takovém případě volilo sledování lineárních televizních kanálů. Výjimkou je sledování živých přenosů sportovních utkání, zpravodajství nebo různých show. Při celovečerním sledování televize dává 73 procent přednost streamovacím službám a 19 procent lineárním televizním kanálům. Pokud diváci hledají, co by mohli sledovat v televizi, v 78 procentech případů sáhnou po streamovacích službách a ve 14 procentech proklikávají lineární televizní kanály. Streamovací služby využívají častěji a déle rodiny s dětmi než bezdětní diváci.
´
Co se týká dostatečného výběru obsahu, přes dvě třetiny respondentů (67 procent) považují nabídku služeb ve svojí Smart TV dostatečnou. Diváci velmi oceňují, že jim chytrý televizor dokáže pomoci rychle najít obsah, který se jim líbí. Dvě třetiny (66 procent) uvedly, že doporučení na obsah uvedené na domovské obrazovce chytrého televizoru pro ně bylo přitažlivé a využili ho. Pouze 21 procent respondentů po zapnutí Smart TV přecházelo přímo do aplikace streamovací služby s vědomím, co konkrétně chtějí sledovat a naopak 64 procent se nechalo inspirovat nabídkou, kterou jim předkládá samotná Smart TV (výběr z používaných streamovacích služeb podle preferencí diváka). „Ukazuje to na fakt, že Smart TV může fungovat jako brána k VOD obsahu,“ upozorňuje agentura Ipsos.
Nova chce bojovat s Netflixem, zaplatí si produkci seriálů a filmů pro internet
Televize už neslouží pouze ke sledování video obsahu
Chytré televizory navíc neslouží pouze pro sledování televizních kanálů a streamovacích služeb. 38 procent respondentů uvedlo, že Smart TV v posledních třech měsících použili k přehrávání obsahu z YouTube a konkurenčního Dailymotion. 27 procent diváků využilo chytrý televizor jako hudební přehrávač a 19 procent pro surfování po internetu. Pro devět procent respondentů je jejich Smart TV zdrojem informací a vzdělání, 12 procent na ní sledovalo videa o vaření a 10 procent různé typy výukových programů. „V souvislosti s tím, jak se rozšiřuje role televize, nám tento průzkum pomáhá demonstrovat, jak jsou Smart TV využívané a jak diváci každodenně využívají streamovací služby,“ říká Alex Hole, viceprezident společnosti Samsung Ads Evropa.
„Ze Smart TV se stává multizařízení sloužící pro zábavu, komunikaci, učení, apod. Ochota diváků sledovat reklamy výměnou za bezplatný obsah v kombinaci s lepším vnímáním reklam na Smart TV je vzrušující informací a příležitostí pro inzerenty, kteří se snaží oslovit diváky streamovacích služeb prostřednictvím těchto platforem,“ dodává Hole. „Koncový uživatel ale výměnou za ochotu sledovat reklamu očekává vysoce kvalitní obsah. Aby tedy reklamy zapadly do prémiových obsahových kanálů, musí být také prémiové,“ zdůraznil podle serveru Advanced Television viceprezident Samsung Ads Europe.
Disney+ bude mít v roce 2027 více předplatitelů než Netflix, předpovídá analýza