Společnost TP Vision, jinak také Philips TV & Audio, představila v Amsterodamu své plány pro rok 2022, resp. minimálně pro jeho první polovinu. V tomto článku se budeme věnovat především televizorům.
Výrobce produkující pod značkou Philips na veletrh CES nejezdí, přesto o pomalu měsíc později příliš podrobností nesdělil, což je mu poslední roky už skoro vlastní. TP Vision je tak stále hodně skoupý na informace a nové kolekce uvádí čím dál tím později. Prezentace ale byly většinou dělané výborně, takže se pojďme podívat alespoň na to, co je momentálně známo, resp. co bylo v oblasti stavu firmy a nových televizorů zveřejněno. Taktéž skoupé informace o audiu najdete na digirevue.cz.
Uvažujete o koupi letošního modelu televizoru Philips? Tady si můžete vybrat.
Úspěšný rok, eko obaly a „správný čas“
V prezentacích zaznělo několik klíčových věcí, konkrétní parametry výrobků jsme se ovšem často vůbec nedozvěděli a letos bylo klíčovým úslovím něco jako „až bude správný čas…“
V porovnání s rokem 2020 byl ohlášení celkový růst v rámci 2021 o 17 %, prodej zvukových lišt narostl o neuvěřitelných 70 % a o podobně neuvěřitelných 53 % prý vzrostl prodej televizorů s obrazovkami OLED. Opět jsme se také dozvěděli, že většina majitelů TV s osvícením pozadí Ambilight by už televizor bez něj nechtěla, daleko důležitější je však zpráva, že TP Vision je další firmou zavádějící tzv. eko balení, které se má dotknout celé obalové techniky, tedy včetně plastů použitých uvnitř balení. Tohle je zásadní, i když podrobnosti opět chyběly, protože zbytečné plasty najdete na výrobcích všude kde se podíváte. V případě televizorů je tu i podivná móda mít dokonce i u malých úhlopříček plastem potaženou celou plochu obrazovky! Balení se ztenčují, a to i u přijímačů za desítky tisíc a výrobci zjevně dospěly k názoru, že se jim tohle vyplatí. To je bohužel dosti velký problém a přírodě, a tím pádem i nám, se to rozhodně nevyplatí stejně, jako nesmyslný plast kryjící lesklou plošku dálkového ovladače,
Vraťme se ale k TP Vision a značce Philips. Ta i letos hodlá držet tzv. evropský design, což se týká nejen TV, ale třeba i vrcholové audio řady Fidelio u níž výrobce klade důraz nejen na kvalitu provedení, ale i na přirozený zvuk. (Podívejte se třeba na test Philips Fidelio T1…) A když jsme u toho. Nové zvukové lišty, resp. reproduktory a reprosystémy jsou kompatibilní se systémem DTS Play-fi a představa je taková, že si přes tento bezdrátový standard snadno doplníte televizor o další reprosoustavy podle vaší představy. Měl by tak jít, prý jednoduše, vytvořit audio systém s prostorovým zvukem. Lze ale také audio odvést do jiné místnosti či dokonce patra bez složitého tahání kabelů.
Upravený procesor P5, zbrusu nové označení Philips The One
V případě televizorů byly představeny dvě novinky, nebo bychom mohli říci dvě řady. Jde o The One, nebo také Philips 8807 (LCD, plošné podsvícení) a podobně, a o OLED807, resp. možná OLED+ 807. Je rozhodně příjemné vidět, že chuť na chaos v názvech TP Vision neopustila…
O operačním systému se prakticky nehovořilo i když je to veskrze zásadní, podle všeho by ale mělo jít o Android TV 11.
Další inovace se dočkal obrazový procesor P5, který byl v roce 2020 obohacen o umělou inteligenci, byť její chování u testovaných výrobků nebylo v našem případě vždy zcela ideální. Letos by to ale mohlo být jinak. Navíc jak se zdá, zásah do práce UI (AI) byl poněkud radikálnější. Alespoň podle přednášek…
Poprvé tu také prý máme sedm tzv. chytrých přednastavených obrazových režimů, některé byly navíc přejmenovány a upraveny a k dispozici jsou i Imax Enhanced Mode a kalibrace Calman. Opět široce jsou podporovány systémy HDR, včetně Dolby Vision a HDR10+ a právě vysoký počet standardů pracujících s obrazem tohoto druhu patří k výhodám značky.
Nová řada Philips 8807 The One má být provedena tak říkajíc „v hlavním proudu“, tzn. že má nabízet to nejžádanější s co nejlepším poměrem cena/výkon.
Podle výrobce, pochopitelně…
The One má mít oficiálně vzato zabudován obrazový procesor P5 spojený… „s vysoce kvalitním LCD panelem WCG (Wide Colour Gamut) pracujícím s frekvencí až 120 Hz“. K dispozici bude HDMI 2.1 (48 Gb/s) i herní VRR ve 4K a 120Hz. Ke koupi bude v nebývale rozsáhlá škála úhlopříček, a to… 109 cm (43″), 127 cm (50″), 140 cm (55″), 165 cm (65″), 191 cm (75″) a také 86″, tedy 218 cm. Zvuk obstarává dvojice reproduktorů vyzařujících do podstavce a zesilovač o výkonu 20 wattů. Jako doplněk má být nabízena zvuková lišta Philips B8507, typu 3.1 se zvukem v Dolby Atmos. Televizor se také může zapojit do systému Philips Home Wireless a vyhovuje standardu bezdrátového audia DTS Play-fi. Ten jsme ovšem stále nedostali na vyzkoušení…
Úhlopříček je opravdu hodně a budeme se snažit zapůjčit na vyzkoušení jak nějaký menší model, tak co nejrozměrnější u něhož bude ještě více záležet na zpracování obrazu. Co se týče rozlišení LCD to oznámeno nebylo, vzhledem k okolnostem se ale dá předpokládat, že vždy půjde o Ultra HD (4K). Chybět nebude ani osvětlení pozadí televizoru Ambilight.
A ještě drobnost: řadou zaměřenou „na co nejlepší poměr cena/výkon“ byla poslední léta tzv. Performance Series, což třeba v roce 2020 znamenalo Philips 8505. Značce se tyto modely dobře prodávaly a označení The One má zjevně vlastnosti a jistou prestiž ještě podtrhnout. Vše je tudíž zaměřeno na kupující, kteří chtějí něco zhruba uprostřed, ale zároveň dbají o své investice a tudíž vedle kvality vyžadují i co nejvyšší poměr cena/výkon.
Nechme se překvapit.
Nová obrazovka OLED, nový televizor i v obří velikosti
Připravovaná Philips OLED807, nebo také Philips OLED+ 807, opět pracuje s novou generaci obrazového procesoru P5, používá ale také novou generaci panelu zvanou OLED EX. Ta má mít, ve srovnání se stávajícími obrazovkami, až o 30 % vyšší světelný výstup. Samozřejmostí je opět bohatá kompatibilita se standardy obsahu s HDR, obrazový režim Imax Enhanced a vylepšené (více neudáno) osvětlení pozadí Ambilight umístěné tentokráte po všech čtyřech stranách.
Jak jsme se také dozvěděli, pokud televizor detekuje tzv. Filmmaker Mode a zároveň obsah s Dolby Vision, má být schopen se automaticky přepnout a nabídnout přednastavený režim Dolby Vision Dark. Jinak i zde najdete vylepšený herní mód, včetně nové speciální lišty (Game Bar) poskytující prý snadnější přístup nejen k obrazovým nastavením. OLED807 je rovněž kompatibilní s VRR (variabilní obnovovací frekvence), Nvidia G-Sync a AMD FreeSync.
OLED807 bude ke koupi v úhlopříčkách 122 cm (48″), 140 cm (55″), 165 cm (65″) a nově i 77″, tedy 196 cm. Pracovat má (zřejmě vždy) s audio systémem typu 2.1 o celkovém výkonu 70 W. Ohlášena také byla kompatibilita s DTS-Play-Fi, zabudovaná reprosoustava má při rozšíření touto cestou pracovat jako centrální repro.
Jak sami vidíte, menší rozměr OLED než 122 cm se nekoná (viz Sony na CES 2022…), doufejme ale, že se alespoň trochu vylepší samotná malá obrazovka a obslužná elektronika, protože 48 palců zatím nebylo v případě této technologie právě povedených (viz zejména test LG OLED48CX).
Philips, jak se nyní zdá, bude minimálně půl roku, ale spíše tři čtvrtiny roku, zahajovat od 122 cm (48″). Daleko zajímavější ale v jeho případě budou skutečně velké rozměry OLED, které tu nebyly. Vyzkoušet něco takového za domácích podmínek by určitě stálo za to!
CES 2022 v sobotu skončil Všechny TV novinky na jednom místě
Jak to nyní vypadá?
Tisková konference byla slušně připravena, problémy s platformou, alespoň v našem případě, žádné nebyly, což prakticky není zvykem, a solidní byly i prezentace i když konkrétních informací bylo na náš vkus pomálu. Při vědomí toho, že výrobce má informační deficit vzhledem k neúčasti na veletrhu CES 2022, kde naopak většina konkurence byla, rozhodně mohlo – a mělo – být nějakých dat víc.
Pokud vše pojede v kolejích minulého roku, dočkáme se jich někdy v létě těsně před skutečným zahájením prodeje. A mezitím bude typicky Samsung a možná i Sony vesele prodávat stejně, jako tomu bylo minulý rok.
To, co mrzí asi nejvíce, je minimum informací o operačním systému, resp. platformě Googlu. Náš dotaz „kdy TP Vision přejde od Android TV na Google TV“ bohužel nebyl, zřejmě z časových důvodů, zodpovězen (sekce O&O nebyla nijak dlouhá) a citelně tu tak chybí při účasti na živo obvyklé soukromé zpovídání. To skoro vždy patřilo k průběhu akce či večerním koktejlům. Časy se ale mění, informace se krátí a jen těch řečí k ničemu je na sociálních sítích víc a víc.