Odchod všech svých osmi lineárních kanálů z největší tuzemské IPTV služby O2 TV k 1. březnu oznámila FTV Prima, které se nelíbí, že operátor umožňuje svým zákazníkům při zpětném zhlédnutí pořadů přeskakovat reklamní bloky. Prima tvrdí, že tím přichází zhruba o 100 milionů korun ročně, za což by mohla natočit hned dva plnohodnotné seriály typu Slunečné. O2 TV se nechce vzdát oblíbené funkce, kterou diváci u zpětného sledování pořadů oceňují asi nejvíce – totiž že mohou přeskočit upoutávky, reklamy a třeba i znělky seriálů. Dlouhé reklamní bloky totiž diváky otravují a když mají možnost se jim vyhnout, rozhodně ji využijí.
Boj o odloženou sledovanost reklamy
Ještě před pár lety by Prima tento problém neřešila. Takzvaná „odložená sledovanost“, tedy sledování televizních pořadů několik hodin i dní po jejich živém odvysílání, nebyla součástí peoplemetrového měření. Dnes se ale už do dat sledovanosti započítává a s ní i počet dodaných GRP´s – diváků jednotlivých reklamních spotů. Není divu, že se Prima zlobí, když IPTV operátoři umožňují reklamní bloky přeskakovat a tudíž jim snižovat sledovanost. Pokud by se tak nedělo, mohla by prodat více GRP´s a nasmlouvat více reklamních kampaní. Ostatně, problém s možností přeskakování reklam řešily komerční televize už ve chvíli, kdy se v nových televizorech a set-top boxech objevila funkce TimeShift s možností pozastavení a pozdějšího přehrání televizního pořadu dané stanice.
Zajímavé je, že Prima je ve svém boji o zákaz přeskakování reklam osamocená. Pokud by měla mít její snaha šanci na úspěch, bylo by lepší, kdyby se domluvila na společném postupu s dalšími velkými komerčními stanicemi. Ostatně, má pro to i vhodnou platformu, jejímž je členem – Asociaci komerčních televizí (AKT). Možná se o společný postup pokoušela a neuspěla. To nevíme. Každopádně víme, že po operátorech placených televizních služeb požaduje vyšší poplatek za možnost zařazení jejích programů (údajně o necelých pět korun měsíčně za každou domácnost využívající danou službu) a chtěla si inkasovat „odškodné“ za možnost přeskakování reklamních bloků při přehrávání pořadů z archivu.
Bude nátlak přes obrazovku fungovat?
Pro jednání s O2 TV měla Prima ještě jeden kompromis: zkrácení reklamních bloků u zpětně přehrávaných pořadů na dvě a půl minuty. To by ale znamenalo technicky zajistit jiné podmínky pro přeskakování reklamy u kanálů Primy v O2 TV než u jiných televizních stanic. O2 TV tento požadavek odmítla a navrhovala jiná kompromisní řešení, která však veřejně nespecifikovala. Jasné je, že tato řešení Primě nevyhovovala. Proto v pondělí zařadila do vysílání svých programů informační lištu o tom, že počínaje 1. březnem vyřadí všechny své programy z nabídky O2 TV. To však není příliš reálné.
Odchodem z O2 TV by si Prima uškodila víc, než kdyby operátor zachoval možnost přeskakování reklamních bloků v plné šíři, jako tomu je nyní. O2 TV má přes půl milionu zákazníků, což představuje hodně přes milion televizních diváků. Bylo by naivní si myslet, že by se většina z nich kvůli odchodu programů Primy zvedla a hledala si jinou placenou službu, kde Prima je. Už jen proto, že žádná jiná taková služba nemá takový sportovní servis jako O2 TV. Nátlakovou akcí skrz obrazovku chce Prima donutit O2 TV, aby ustoupila od svých požadavků s přijala její ultimátum. Je to hra nervů, kdo z koho. Nakrásně se může stát, že Prima z O2 TV opravdu na nějaký čas odejde. Z dlouhodobého hlediska by to ale bylo sebevražedné rozhodnutí.
Prima si nemůže dovolit přijít o diváky O2 TV
Jde o to, kdo koho dříve vycuká a donutí k ústupkům. Přijít o více než milion potenciálních diváků by pro Primu bylo tragické a rozhodně by to byla větší ztráta než z přeskakovaných reklamních bloků u zpětně sledovaných pořadů. A pro O2 TV jsou programy Primy také důležité, protože v posledních letech tato televize šlape svými seriály na paty dominantní Nově. Zkrátka, obě strany moc dobře vědí, že se musí dohodnout, protože jinak jim to zkazí byznys. A tak si berou diváka jako rukojmí a rachotí zbraněmi, aby toho druhého zahnali do kouta. Výsledkem stejně bude kompromis, který nebude zcela po chuti ani jednomu.
Jisté je, že předplatitelé O2 TV o programy Primy nepřijdou. A pokud ano, pak maximálně tak na pár dní nebo týdnů. Pak Primu trucování přejde a s O2 TV se dohodne. Co si z toho ale odnese divák a jak bude vnímat oba tyto hráče do budoucna, to je otázka. Na ztrátu reputace, zdá se, ani jedna strana sporu nyní nemyslí.
Sledovat reklamní tok občas přerušený filmem neb jiným pořadem je jen pro otlého diváka. Kdo tohle může sledovat zaslouží obdiv a uznání!!