Technologický unikát – největší displejové stěny nejenom v České republice, ale i v rámci střední Evropy, nám společně se zástupci výrobce Samsung Electronics Czech and Slovak, dodavatele a realizátora AVT Group představili technici TV Nova, když nás provedli zpravodajským studiem (stále za přísných hygienických opatření s rouškou).
Před šesti měsíci, přesně 5. září loňského roku, studio TV Nova, jeden velký celek o rozloze 322 m2 s možností různých dispozic, zahájilo provoz. Ve studiu je celkem 41 m2 obrazovek v rozlišení 4K UHD, které jsou napájeny 30 optickými vlákny. Nejmodernější grafika v Evropě používá několik Vizrt Enginů, sdílenou databázi grafických prvků i webové rozhraní pro její tvorbu.
Na úvod prohlídky Petr Ritz, Senior Professional v B2B Sales Managementu společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak řekl: „Šest měsíců bezchybného fungování v tak náročném provozu, jako je zpravodajské studio, které je využívané prakticky neustále, ukazuje na kvalitu řešení, které Samsung nabízí. Rozsahem a typem použitých LED modulů jde o největší instalaci svého druhu v České republice a na Slovensku.“
Desítky LED modulů konfigurovaných s přesností na desetiny milimetru
Studio tvoří tři sady zobrazovacích panelů: hlavní sestava LED stěny „A“ představuje zmíněnou zaoblenou stěnu za hlavním moderátorským stolem Televizních novin. Na délku měří 9,1 metru a je vysoká 1,6 metru. Tvoří ji jednotlivé moduly, z nichž se dají konfigurovat stěny různých velikostí a tvarů. Moduly jsou bezrámečkové a navazují na sebe tak těsně, že není poznat, kde končí jeden a navazuje druhý. Stěnu tvoří celkem 57 modulů IF015H-E a každý je vybaven tisíci a tisíci pixely, které jsou od sebe vzdáleny pouhých 1,5 mm.
Sestava LED stěny A s pultem pro moderátorskou dvojici (Foto: Václav Udatný)
Postranní stěna (B) je dotyková a je tvořena devíti moduly Samsung The Wall IW012A s roztečí pixelů 1,2 mm a celkovou velikostí 2,3 x 1,2 metru a vahou 100 kg. Rám tohoto panelu umožňuje registrovat dotyky moderátora na obrazovce přes připojené USB rozhraní, které jsou pak přenášeny k dálkové řízeným kamerám, aby divákovi umožnili podrobně sledovat detaily výběru, což bylo využito zejména při komentování volebních výsledků loni na podzim.
Interaktivní postranní panel B zpravodajského studia TV Nova (Foto: Václav Udatný)
Třetí sestavu LED stěny „C“ používá televize Nova pro druhou scénu studia a je určena pro Sportovní noviny a další pořady. Jde opět o obloukovou stěnu vytvořenou ze 72 modulů Samsung IF015H-E o rozteči pixelů 1,5 mm, celkové délce 8,6 metru a výšce 2,1 metru. Z celého zpravodajského studia je tato stěna nejobjemnější, váží úctyhodných 417 kg a pracuje se standardním příkonem 4,8 kW. Stěnu doplňují dva sloupy ze stejných modulů o celkové výšce 2,1 metru a šířce 0,5 metru, které jsou samostatně otočné a posuvné. Každý váží 23 kg. Tato stěna je právě z důvodu otočných panelů jakoby vložena do prohnutého rámu, což při instalaci bylo mnohem složitější než stěna A za moderátorským stolem, která je předsunutá.
Panelová stěna C pro druhou scénu studia (Foto: Václav Udatný)
Technologie panelů
MicroLED (také mLED, μLED) je firemní technologie Samsungu a jde skutečně o to, co říká název – o obrazovku složenou z miniaturizovaných světlo vyzařujících diod LED (Light Emitting Diod). Každý pixel, tedy obrazový bod, se skládá ze tří samostatných „ledek“ v systému RGB, tedy červená LED, zelená LED a modrá LED. Světlo vyzařují LED „žárovky“ samy o sobě, regulace se dělá jejich utlumením nebo i zhasnutím. Podobně jako silnější OLED (Organic Light Emitting Diode) panely, pouze MicroLED používá anorganický materiál. To přináší výhodu ultra nízké úrovně černé, opět stejně jako OLED, ale s vyšším špičkovým jasem. Pokud je pixel MicroLED vypnutý, je černý. Není to jen tmavší odstín černé, je to zcela zhasnuté a není tam žádné světlo. MicroLED může svítit mnohem jasněji než OLED, s kontrastním poměrem 1 000 000:1. Je to díky použitému anorganickému materiálu (nitrid gallia), který umožňuje, aby jednotlivé RGB LED zdroje byly jasnější. Další výhodou je to, že anorganický materiál má delší celkovou životnost, která je definována 100 000 provozních hodin. „Firma poskytuje záruku tři roky s možností prodloužení na pět let,“ doplnil při společné diskuzi Petr Ritz ze společnosti Samsung Electronics.
Struktura panelové stěny TheWall (zdroj: https://displaysolutions.samsung.com)
Technologie MicroLED je navíc prakticky modulární – což znamená, že panely jsou složeny z řady menších kabinetů a ty zase z modulů, svázaných dohromady tak, aby vytvořily jeden větší celek. To také znamená, že je můžete kreativně přizpůsobit tak, abyste mohli nainstalovat celý displej tak, aby vyhovoval požadavkům, ať už se to týká rozměru 21:9, 16:9 nebo čehokoli jiného – je to velmi flexibilní řešení, neboť základní moduly jsou v poměru 4:3 a jednotlivé kabinety ve velikostech, které jsou nepravidelné, přičemž Samsung říká, že upscaling a inteligentní zpracování zajistí, že obraz zůstane ostrý. Zaoblená stěna v TV Nova mohla být realizována jen tak, že některé kabinety mají šířku 40-50 cm i když standardní bývají 1 m.
Ke stěnám jsou připojeny firemní LED procesory Samsung S-Box. Díky řešení LED Signage Manager společnosti Samsung mohou uživatelé kalibrovat barvu LED obrazovky pro každý z modulů. To umožňuje obsluze upravovat barvu modulů v sestavě až na úroveň základních matic 3×3 RGB, což umožňuje brilantní obraz a obsah, který je věrný skutečnosti.
Projekt a realizace
Celý projekt se v TV Nova začal technicky plánovat už v zimě 2020/21. „Od začátku jsme věděli, že chceme moderní studio s velkoplošnými LED stěnami. Tomu ale předcházelo architektonické řešení, které bylo svěřeno rakouskému architektovi. Z důvodů covidu, kdy bylo omezeno cestování, se pak k vlastní realizaci zapojil i český partner. Jednalo se o kompletní rekonstrukci celého studia a bylo tedy třeba pečlivě koordinovat jednotlivé části rekonstrukce. Současně bylo nezbytné dodržet daný harmonogram, protože studio muselo být vzhledem k loňským podzimním volbám v opětovném provozu včas,“ říká Josef Uher, technický ředitel TV Nova.
Technický ředitel Josef Uher při výkladu o rekonstrukci zpravodajského studia (Foto: Václav Udatný)
Vzhledem k nepřerušenému vysílání museli instalující technici dodržet všechny termíny i při covidových opatřeních a všeobecném nedostatku různých materiálů a komponent během celé rekonstrukce zpravodajského studia.
Instalace LED stěn do zpravodajského studia televize Nova byla postupná. „U stěn A a C probíhala zhruba měsíc v návaznosti na postupnou instalaci příslušné části dekorace. Instalace stěny B proběhla během 24 hodin. Vzhledem ke komplikacím s pandemií Covid-19 ve výrobním závodu se stěna B instalovala v noci už za provozu studia,“ líčí nezvyklý postup Štěpán Prášil z realizační firmy AVTG, která zajišťovala instalaci a kalibraci všech nových zobrazovacích panelů.
Principy nastavení velkoplošných stěn (zdroj: https://displaysolutions.samsung.com)
Kalibrace a konfigurace stěn probíhala s pomocí softwaru společnosti Samsung. Zásadní pro správný výsledek byla i pečlivá mechanická montáž. Minimální rozteče pixelů nedávají prakticky žádný prostor pro chybnou nebo ne zcela přesnou montáž. Paralelně s přípravou instalace probíhala komunikace s grafiky TV Nova, kteří museli pro stěny vytvořit správně rozloženou grafiku. Samostatnou kapitolou bylo sladění kamer s ohledem na barevný prostor. „Nebyly aplikovány obvyklé standardy displejů R-BT.709 ani BT.2020, ale barevný prostor sRGB. Velkou výzvou bylo při sladění všech systémů dostat signál do obrazovek tak, aby složení různých obrázků na obrazovku bylo na frame přesné,“ upřesnil Lukáš Kobl, vedoucí servisu TV Nova a dodal: „Grafický systém Vizrt jsme museli upgradovat na poslední verzi a všechny technologie poskládat tak, aby byly co nejblíže k sobě, a tak eliminovat vliv různých vzdáleností.“
Půlroční bezchybný provoz pro nový divácký zážitek
V následné diskuzi se všemi zmíněnými pracovníky Josef Uher doplnil, že v současné budově televize na Barrandově se jedná již o třetí kompletní přestavbu studia, které od roku 2007 bylo realizováno v HD rozlišení. Současné kamery a některá navazující technologie jsou již připraveny na 4K UHD a infrastruktura panelů je nativně dělaná i pro 8K.
Pohled přes studiové 4K kamery na světelnou režii (Foto: Václav Udatný)
V průběhu otázek a odpovědí jsme zaznamenali, že ve studiích, které byly dříve stavěny na osvětlení s výbojkami a halogeny, býval problém s teplem, což vyžadovalo účinnou a bezhlučnou klimatizací. Dnes, kdy se používají ledková světla, je klimatizace dostatečná a dochází spíš k tomu, že v zimě je ve studiu i chladno. Jedině dotykový panel „B“ se někdy více zahřívá, zřejmě i proto, že je za ochranným sklem, tak někdy se zapíná na krátkou dobu přídavné lokální chlazení. Ostatní dva velké panely ani nemají přídavné větráky, a tak nevíří prach, což je další obvyklý problém. K tomu možná přispívá i antistatická podlaha a důkladné zemnění všech technologických součástí studia.
Pokud dojde k závadě, vymění se celý modul. Do současné doby, během půl roku, došlo k jedinému problému s jedním pixelem, který svítil červeně a bohužel přímo za hlavou moderátora. Vzhledem k tomu, že se to stalo hodinu před Televizními novinami, na výměnu nebyl čas, tak to vyřešil „kouzelný trik“ aniž by to bylo vidět. Příští den pak během hodiny Štěpán Prášil vyměnil jen kousek modulu. „Když se to umí, tak to není žádný problém,“ říká. Výpadek jednoho pixelu za půl roku vlastně při nepřetržitém svícení opravdu svědčí o skvělé kvalitě.
Pohled do studia z místa moderátora TN (Foto: Václav Udatný)
Závěrečná diskuze se zaměřila na využití nejmodernější technologie ve studiu k vysílání 4K UHD. I když už Nova nepořizuje jiné kamery než 4K, kterými je možno v tomto formátu natáčet a i materiál 4K přijímat, zprovoznit celý výrobní řetěz pro UHD vysílání je o mnoho složitější. Je to spíš otázka filozofická. Vyrobit jeden přenos je jednoduché, ale pro UHD vysílání musí být uzpůsobena celá infrastruktura, do které bude nutno zahrnout i HDR a WCG (široký barevný gamut), nehovoře o HFR (snímkových rychlostech nad 100 Hz), aby bylo možno mluvit o skutečném Ultra HD. Jedná se o přesuny obrovských objemů dat v řádech desítek Gbit/s v reálném čase. Je to také o archivu, o dostatku materiálu. V současné době přejde výroba postupně na 1080p, a budou se tvořit oddělené ostrůvky 4K, které se jednou propojí v jeden výrobní řetěz až po distribuci k divákovi.
Podívejte se na krátké video The Wall, které autor sestříhal ze snímků z návštěvy a reálného zpravodajství dnešních dnů z obrazovky TV: