Svět streamovacích platforem prožívá nečekaný šok. Vedení dosavadního nezpochybnitelného krále VOD platforem Netflix vykázalo za první čtvrtletí červená čísla v počtu předplatitelů (za leden až březen pokles o 200 tisíc). Stalo se tak poprvé za deset let.
Akciové trhy na to okamžitě zareagovaly a cena akcií Netflixu spadla o více než 20 procent. Největší VOD služba světa zřejmě (minimálně v blízkém časovém horizontu) dosáhla vrcholu v absolutním počtu předplatitelů. Poprvé za deset let vykázala na konci čtvrtletí méně předplatitelů, než měla na jeho začátku. A odborníci předpokládají, že tento trend bude pokračovat i v následujících měsících. Ztráty by mohly dosáhnout hodnoty až dvou milionů abonentů. V rámci globálních čísel nepředstavuje tento pokles existenční problém, naznačují ale, že se Netflix dostat do nové fáze svého fungování a bude muset začít více bojovat s ostatními platformami.
Disney+ bude mít v roce 2027 více předplatitelů než Netflix, předpovídá analýza
Analytici původně očekávali, že v prvním čtvrtletí naroste počet předplatitelů o dva miliony (což je o polovinu méně, než ve stejném období předchozího roku). V současnosti má Netflix 221,6 milionů předplatitelů a interní odhady uvádí, že službu sdílí dalších 100 milionů dalších domácností. Netflix proto uvažuje o změně přístupu a v regionech Jižní Ameriky testuje variantu, kdy by možnost sdílení uživatelského účtu byla zpoplatněna nad rámce běžné ceny předplatného Premium. Můžeme očekávat, že se tato novinka objeví i v dalších částech světa.
Velkým zásahem do plánů Netflixu byla invaze Ruských vojsk na Ukrajinu. Netflix krátce po začátku války oznámil stažení z ruského trhu (ztráta 700 000 předplatitelů) a statistická data ukazují, že ve stejném časovém období se zpomalil nárůst předplatitelů v celém regionu východní a střední Evropy.
Dalšími důvody stagnace a poklesu zájmu je inflace, která zasáhla prakticky celý svět a VOD platformy se tak staly pro mnohé zbytečným luxusem. Netflix na to reaguje testováním možné levnější varianty předplatného, která by zahrnovala reklamy. Otázkou je, zda tato varianta bude dostupná ve všech regionech. K poklesu přispěla také aktivita konkurence – příchod HBO Max do Evropy a připravovaná expanze Disney+, jejíž provozovatel postupně stahuje populární animované filmy Disney ze všech konkurenčních streamovacích platforem včetně Netflixu.
Data ukazují, že tržní podíl Netflixu za poslední dva roky výrazně klesl. Podle Parrot Analytics mezi 1. čtvrtletím 2020 a 1. čtvrtletím 2022 celosvětově klesl z 55,7 % na 45,2 %. Vedení Netflixu akcionářům slíbilo, že zlepší službu ve všech ohledech tak, aby čísla opět nabrala progresivní směr. Spekuluje se například o živých sportovních přenosech, jimž se Netflix dosud vyhýbal.
Kdo dokáže porazit Netflix? A co čeká TV po roce 2030? Odpoví DIGIMEDIA 2022