Počet placených televizních stanic, které mohou diváci zhlédnout pouze prostřednictvím některého z operátorů a které jsou zároveň zapojeny do oficiálního měření televizní sledovanosti se v posledních letech výrazně zvýšil.
Na českém trhu v současnosti působí 25 měřených televizních stanic, které mohou diváci sledovat pouze u některého z operátorů placené televize. Zatímco v roce 2017 jich bylo patnáct a jejich podíl na sledovanosti dosahoval 1,7 % v cílové skupině CS15-69, v loňském roce jich bylo už 25 a jejich podíl v cílové skupině 15–69 let vzrostl na 3,6 %. Měsíčně pak společně oslovily v průměru 3,5 milionu televizních diváků starších čtyř let, kteří jejich sledováním trávili v průměru hodinu a 19 minut denně.
Atmedia Index nabízí srovnání česky vysílajících televizních stanic očima diváků
Za nárůstem podle společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje téměř 30 tematických televizních stanic, stojí nejen vyšší počet měřených televizních stanic, ale také jejich rostoucí obliba mezi televizními diváky. Zatímco se počet televizních stanic za posledních pět let zvýšil o 67 %, podíl na sledovanosti skupiny placených kanálů vzrostl o 107 %.
„Podíl na sledovanosti placených kanálů bude ve skutečnosti ještě vyšší. Řada z nich totiž není zapojena do oficiálního měření televizní sledovanosti. Skupina tzv. ostatních televizních stanic, tedy těch, které nejsou měřené, měla loni 5,5% podíl na sledovanosti, před pěti lety to bylo 5,7 %. A většina z těchto tzv. ostatních televizních stanic jsou právě placené kanály. Jejich celkový podíl na sledovanosti tak bude někde kolem 8 %,“ říká Pavel Müller, Head of Research & Marketing společnosti Atmedia.
Z placených televizních stanic se minulý rok dařilo například dokumentárním a sportovním kanálům. Například podíl na sledovanosti CS History, Discovery Channel, National Geographic a Spektrum vzrostl meziročně celkem o 9 %. Návrat sportovních událostí po kovidovém roce 2020 pak zvýšil zájem i o sportovní placené kanály. Podíl na sledovanosti skupiny televizních stanic Eurosport 1, Sport 1 a Sport 2 vzrostl loni meziročně o 10 % v cílové skupině 15-69 let. O jednotky procent rostla také skupina filmových a seriálových stanic udává společnost Atmedia mající ve svém portfoliu celkem 26 měřených televizních stanic, přičemž 21 z nich je pouze v nabídce operátorů placené televize a pět vysílá také v terestrických sítích DVB–T2. Minulý rok celá skupina dosáhla podílu 5,1% na sledovanosti v cílové skupině 15–69 let a měsíčně oslovila v průměru 5,8 milionů diváků starších čtyř let.
Jedním z důvodů, který stojí za rostoucím podílem na sledovanosti placených kanálů je podle Atmedie i vyšší počet domácností přijímajících placené televizní vysílání. Zatímco v roce 2017 ho jako hlavního způsobu příjmu televizního vysílání využívalo 49 % českých televizních domácností, v loňském roce to bylo již 54 %. V posledních letech výrazně roste především IPTV, kterou podle Atmedie využívá již 22 % domácností.