V severských zemích se prostředí placené televize od zavedení služeb OTT značně změnilo. Tento region byl testovacím prostředím pro některé z nejpopulárnějších streamovacích služeb, když poprvé oslovily evropský trh, přičemž Netflix a HBO jsou zde dostupné již od roku 2012.

O deset let později je snadné vidět, jak brzké přijetí streamovacích služeb a jejich dopad na spotřebu sledování obsahu přinesly digitální přeměnu místního televizního distribučního průmyslu.

Tento region se historicky počítá jako jeden z nejrozvinutějších trhů placené televize v Evropě, prakticky každá domácnost si předplatila placenou televizní službu a průměrný měsíční výnos za domácnost v roce 2015 činil 25 EUR. Rostoucí počet domácností v regionu omezuje své tradiční televizní plány ve prospěch samostatných platforem OTT, čímž vede historické televizní operátory k diverzifikaci jejich portfolia služeb a zavádění větší flexibility do jejich balíčků, aby si udrželi zákazníky.

USA: Stream poprvé porazil kabelovky Netflix a spol. vedou i nad satelitem a terestrikou

Příliš mnoho služeb vedlo ke vzniku agregátorů obsahu

Vzhledem ke své roli předchůdců streamovacího trhu v Evropě patří severské země mezi země, kde je k dispozici největší počet OTT služeb. Tato roztříštěnost však přináší i stinné stránky a odstartovala dlouhotrvající debatu o tom, jak diváky nezahltit výběrem a jak jim co nejlépe usnadnit přístup k obsahu. Důležitým aspektem odpovědi, která byla nalezena v regionu, je agregace obsahu v ekosystémech telekomunikačních společností. Operátoři znásobili distribuční smlouvy s platformami videa na vyžádání, aby se umístili jako superagregátoři, a vedou tak v inovaci v oboru, pokud jde o integraci aplikací třetích stran. Severské telekomunikační společnosti se staly nejprivilegovanějšími partnery pro jakoukoli novou službu, která chce vstoupit na trh, jak ukázal Paramount+ v roce 2021, když se rozhodl spustit svou službu v regionu pouze prostřednictvím partnerství s místními distributory.

Všichni tradiční vysílatelé v regionu provozují své vlastní OTT platformy již léta. Díky levnějším a flexibilnějším službám značně narušily tradiční trhy televizní distribuce a nyní vytvořily významný podíl televizních předplatitelů. Ukazuje to úspěšný příběh hráčů, jako je Viaplay, která v minulém čtvrtletí překročila hranici 2,5 milionu předplatitelů v severských zemích, TV2 Play v Dánsku, která zasahuje 800 000 domácností, nebo švédská platforma C More, která čítá kolem jednoho milionu platících předplatitelů napříč třemi trhy.

Co se v Česku nejvíc streamuje? V srpnu opět nový Top Gun a také Sandman

Třetina předplatitelů Pay TV představuje streamovací služby

OTT služby nyní představují třetinu celkových předplatných placené televize v severských zemích, oproti méně než 18 % ve zbytku západní Evropy. Tento podíl však bude v následujících letech narůstat mnohem pomaleji, protože trh bude nasycen a očekává se spuštění menšího počtu služeb. Na některých trzích již vidíme známky konsolidace. Ve Finsku přední placené služby OTT, Viaplay a Elisa Entertainment, provozované místními telekomunikačními společnostmi a producentem obsahu Elisa, sloučily na konci loňského roku své portfolio do jednoho balíčku předplatného.

Dalším aspektem rozšířeného používání OTT v severském televizním prostředí je, jak jsou průměrné výnosy na uživatele taženy dolů výrazně nižšími cenami streamovacích balíčků. Pokud je provozování streamovacích služeb levnější než historické platformy placené televize, jako je satelit, a lze je tedy prodávat prostřednictvím mnohem levnějších nabídek, je na tradiční telekomunikační společnosti vyvíjen značný tlak, aby snížily své ceny. Konzultační společnost Dataxis předpovídá, že příjmy z televizní distribuce v severských zemích budou stagnovat na úrovni přibližně 2,8 miliardy EUR navzdory pomalému nárůstu počtu předplatných.

Streamovací služby v Česku a kvalita obrazu Můžeme si vůbec vybrat?

 

Převzato z Advanced Television, „Zpráva: OTT tvoří třetinu televizního předplatného v severských zemích“