Jednodenní výstava pro prodejce, resp. partnery společnosti Fast letos probíhala na asi pěti tisících metrech, přičemž plocha se oproti posledním rokům až zdvojnásobila. Tím nejdůležitějším, podle nás, ale byli lidé, kteří o produktech věděli své, a to je v posledních letech něco jako skutečný zázrak. A tak jsme se mj. dozvěděli, že v menších a levnějších značkách TV nastávají další změny k lepšímu, a to je rovněž výborná zpráva!
„Dovolte mi Vás pozvat na tradiční veletrh spotřební elektroniky Fast Day 2022, který se bude konat ve čtvrtek 6. 10.2022. Tento rok se tradice přesouvá do Prahy na plochu rekordních 5.000 m2, a to do areálu PVA Letňany.“ Tak začínala pozvánka na akci, která by za kovidu nebyla možná a dobře nám tak!
„Těšit se můžete na spotřební elektroniku, kterou společnost Fast ČR zajišťuje jako distributor (LG, Sony, Casio), nebo na námi zastupované značky Sencor, SodaStream, BaByliss, Sage, Lamart, Yenkee.“
Na zmiňované rozloze se pak prodejcům představilo kolem 70značek v kategoriích spotřební elektroniky, nářadí, telekomunikační, kancelářské a zahradní techniky a šlo o dosud největší výstavu spotřební elektroniky zaměřenou na prezentaci v rámci segmentu zvaného B2B (prodejní řetězec). Prodejce si tak na místě udělá, nebo doplní, obrázek o tom, z čeho bude vybírat, resp. čím osloví své zákazníky v roce 2023.
À propos v pozvánce zaznělo i… „Návštěvníci letošního veletrhu Fast Day se mohou těšit na bohaté občerstvení, které bude připravováno přímo na spotřebičích prezentovaných značek jako například Sencor, Sage, Catler, Lamart či SodaStream. Prezentace se neuskuteční pouze klasickou výstavní formou, ale zejména praktickou ukázkou jednotlivých spotřebičů a prostřednictvím gastronomických zážitků připravovaných přímo na místě. Mezi kuchaři se na stáncích značek ze segmentu tzv. malé bílé techniky ukáží osobnosti české gastronomické scény, jako jsou Dalibor Navrátil (Sage) či Roman Vaněk (Beko).“
„Letošní ročník Fast Day bude i přes složitou globální situaci tím doposud největším. Výstavní plochu jsme z předešlých ročníků, kdy měla tři a půl tisíce metrů čtverečních, zvětšili na plochu přesahující pět tisíc metrů čtverečních. Učinili jsme tak na základě každoročně se zvyšující návštěvnosti našeho veletrhu,“ říká Marek Bolega, marketingový manažer společnosti Fast ČR, a dodává: „Pro přesun do PVA Letňany jsme se rozhodli také na základě neustále rostoucího zájmu o návštěvu Fast Day ze strany našich zahraničních partnerů, kterým chceme novým umístěním akce na pražské výstaviště zjednodušit její dostupnost. Svou účast nám jich potvrdilo více než 400 z celého světa.“
Pro potřeby Televizního webu nás zajímala pochopitelně spíše „černá“ spotřební elektronika (zprávu o „bílé“ najdete na digirevue.cz), tedy zejména televizory, což znamenalo značky jako JVC, Sencor, Sharp a Toshiba. „Masovkám“ jako LG, Samsung či Philips (ten tu také byl) se věnujeme pravidelně, se zprávami přímo od zastoupení.
Galerie: Bohumil Herwig, Televizníweb.cz
Sencor možná i s Android TV, ale už dnes s…
Právě Sencorem, který měl na výstavišti vyhrazenou největší plochu, což je vidět ze snímků, začneme. Na perexovém obrázku vidíte jednu ze několika hlavních událostí – další televizor Sencor s operačním systémem WebOS licencovaným od LG a o prvních kouscích jsme vás informovali už před rokem (výše také vidíte odkaz na test), a to i od jiných značek.
Sencor má nyní být uvedeno několik dalších přijímačů a vedle nich také novinky s platformou Vidaa licencovanou pro změnu od společnosti Hisense, která pro tuto oblast nedávno obdržela investiční vzpruhu od Tremor International Makes (viz digirevue.cz). Ostatně Vidu jsme si už vyzkoušeli u televizoru Strong SRT 24HE4203 (test) a dopadlo to výborně!
Televizor s o. s. Hisense Vidaa byl předváděn jako funkční prototyp, ale pracoval a nebránil se ani vstupu do menu nastavení a prohlížení parametrů. Ostatně podobně na tom byl i televizor s WebOS a jak jsme byli informováni, jde o zcela novou verzi operačního systému LG, která má mít i nové značení. Více vidíte u fotografií výše.
Snad ještě jedna důležitá věc – Sencor by měl mít příští rok i modely s Android TV, ale jak je vám možná známo, certifikace u Googlu je náročný a drahý proces a nejde pouze o tohle. Otázkou je tedy, kdy, a zda vůbec, budou. V každém případě hodně rychlá Vidaa (doufejme, že i zde) a nový WebOS TV mají být ke koupi někdy v rámci prvních měsíců příštího roku a levnější licence obou o. s. se pochopitelně promítnou i do výsledné ceny.
Galerie: Bohumil Herwig, Televizníweb.cz
Sharp se zvukem od Harman Kardon
Hodně zajímavě vypadala na Fast Day 2022 značka Sharp. Tady naopak nic jiného než Android TV nebylo, ale přijímače zaujaly zvukem a koncepčně. Například televizor s reprosoustavou vyzařující směrem k divákovi (takových moc není), tmavá i světlá (stříbrná) provedení a samozřejmě také ozvučení od Harman Kardon, a to je vskutku vyhlášená značka, kterou využívalo i BMW.
Například televizor Sharp 55EQ3EA BL za 16.900 Kč nabídne Android TV 11, zmiňovaný Harman Kardon a hliníkové provedení. Pozoruhodné ale byly i další modely, navíc Sharp prý opět ve velkých úhlopříčkách využívá vlastních obrazovek LCD a jak bylo u některých modelů vidět, jde i o vrchol jménem LCD (QLED), tedy s jiným tekutým krystalovým materiálem.
Galerie: Bohumil Herwig, Televizníweb.cz
Toshiba i s OLED a náznakem výborných cen
Další menší značka opět využívající Android TV, ostatně nic jiného tu k vidění nebylo. Oproti Sharpu by měla být levnější a televizor Toshiba 55QA4163DG s úhlopříčkou 150 cm, obrazovkou LCD (QLED) přijde na kulantních 10.499 Kč, a to by měl mít zvuk od společnosti Onkyo, což není právě neznámé jméno.
Zmiňovaná OLED, konkrétně Toshiba 55XA9D63DG, ještě neměla jasnou cenu, nicméně jak vidíte, půjde o obvyklých 130 cm (55″) a nejvyšší používaný Android TV 11. Google Assistant pochopitelně neumí povely v češtině ani ve slovenštině, takže toto berte jen jako marketing.
Hodně zajímavě působil obří model Toshiba 70QA6C63DG s úhlopříčkou 178 cm a zatím neznámou cenou. Repro opět Onkyo…
Možnost vyzkoušení jsme domlouvali jak u Sharpu, tak u Toshiby a uvidíme, zda se to povede. Obě značky papírově vzato naznačovaly vysoký poměr cena/výkon a na to jsme hodně zvědaví.
Fast to má dobře rozhozeno
Jak můžete v případě televizorů vidět, distributor pro své prodejce připravil velmi dobře rozložené technologie televizorů. U nich jde dnes – v prvním přiblížení – o dvě věci – o obrazovky, a ty má výborně pokryty, v druhé pak o platformu, resp. operační systém a i tady se zdá, že je zákazníkovi co nabídnout.
Aby byl obrázek o segmentu televizorů úplný (záměrně opomíjíme malé platformy a věci typu obrazové procesory, UI/AI, neuronové sítě, atd.), je třeba si uvědomit, že největší světový výrobce, tedy Samsung (více zde), svůj operační systém Tizen na bázi linuxu (to jsou všechny) nelicencuje a Panasonic má se svým My Home Screen (podivný název…) čím dál větší potíže, takže se začíná klonit ke Googlu.
A pak už tu – ze světových es – máme jen licence…
- Google Android TV – televizory nevyrábí, ale má verzi mobilového Android pro TV a nejrůznější boxy.
Hisense Vidaa – vlastní systém plus licence
LG WebOS, nyní spíše WebOS TV – vlastní systém plus licence
Tak vypadá současná situace na trhu, kterému s přehledem více než patnáct let vládne Samsung. Pokud si to zasadíte do kontextu s dříve uvedeným budete mít i obrázek o tom, co dnes chtějí, resp. budou požadovat, zákazníci. A jak také vidíte, Fast v tomto ohledu pokrývá prakticky vše a má to dobře rozhozeno i u Android TV, kde jde dnes hodně o cenu a kde čínská TCL tlačí kde může. A menší značky, zde Toshiba a Sharp (konec konců i Sencor), na druhou stranu koření svou produkci. Třeba lepším zvukem.
Úvodní foto: Bohumil Herwig, Televizníweb.cz