Téměř čtvrtina českých domácností aktivně využívá hybridní vysílání (HbbTV), vyplývá z průzkumu, který na konferenci HbbTV Symposium prezentovala společnost Nielsen Admosphere.
Takřka polovina domácností (přesněji 49 procent) má televizor připojený k internetu, ale HbbTV jako takové využívá zatím jen 23 procent, což představuje zhruba milion diváků, konstatovala na 10. HbbTV Symposiu v Národním domě na Vinohradech v Praze Tereza Šimečková z Nielsen Admosphere. Z podrobnějších dat také vyplynulo, že v průměru Češi věnují obsahu, ke kterému se dostanou přes červené tlačítko na dálkovém ovladači televizoru, zhruba pět hodin měsíčně. České televizní stanice přes HbbTV nabízí archivy svých pořadů, bonusová videa, ale také slevové akce na nákupy, kvízy a různé ankety. Využívají ho především mladší diváci ve věku do 35 let.
Elity HbbTV se sjely do Prahy Sledujte živě 10. HbbTV Symposium
Kvízy a otázky pro diváky lineárního vysílání
Dvě největší komerční televizní skupiny v Česku na HbbTV Symposiu prezentovaly svoje HbbTV novinky za poslední rok. TV Nova uvedla reklamní formát MAX Reach, jehož prostřednictvím dokáže zacílit konkrétní reklamu na ty diváky, kteří ji ještě neviděli, a maximalizovat tak zásah dané kampaně. Jde o technologii frequency boosting, jež si hlídá zařízení pro přehrávání videoobsahu a zajistí, aby uživatel tohoto zařízení viděl určitý reklamní obsah ve stanovené frekvenci. „K docílení frekvence dochází podle stanoveného KPI. Pilot proběhl na self-promo kampani Voyo Originálu Gumy a na self-promo kampani O mě se neboj a dopadl nad očekávání skvěle,“ pochlubila se televize Nova, která do HbbTV investuje značné prostředky a vyvíjí ho ve spolupráci s Českými Radiokomunikacemi (CRA).
Právě ve spolupráci s CRA vyvinula Nova další formát pro HbbTV, který nazvala Kvíz/Otázka. Funguje ve vrstvě lineárního vysílání, která souvisí s konkrétním pořadem. Pilotní provoz proběhl v pořadu Love Island na programu Nova Fun, kdy se televize diváků ptala na názor, zda dalším soutěžícím, kdo dorazí do vily v této reality show, bude žena nebo muž. „Na dotaz odpovědělo 11 procent respondentů, což představuje velkou míru interakce u pilotního dotazu. Dotazníky jako takové mohou být umístěny v pořadu ve formě kampaně na čas nebo ve formě switch inu (po přepnutí na stanici). Formát Kvíz/Otázka představuje velký obchodní potenciál, který si klient může objednat a zefektivnit tak svoji kampaň. Kvíz/Otázka může také sloužit jako rychlý průzkum,“ přiblížila skupina Nova.
Generální ředitel TV Nova Jan Vlček při zahájení 10. HbbTV Symposia v Praze (Foto: Jan Potůček, Televizníweb.cz)
Zpravodajská lišta s odkazem na živé přenosy
Prostřednictvím HbbTV šíří Nova také jeden ze svých lineárních tematických kanálů Nova Lady, který je v terestrickém vysílání dostupný výhradně v celoplošné síti 24 provozované společností Digital Broadcasting. Přes HbbTV jej ale naladí i diváci, kteří přijímají hlavní kanál Novy v konkurenční síti 23, jejímž operátorem je Czech Digital Group, dceřiná firma CRA. Prostřednictvím červeného tlačítka se diváci Novy mohou dostat také k placené videoslužbě Voyo, aplikaci Social TV, televiznímu programu stanic skupiny Nova, archivním pořadům Novy, informacím o počasí a živému vysílání zpravodajského kanálu TN Live. K němu Nova nabízí u svých lineárních kanálů zpravodajskou lištu Breaking News bar.
Lišta funguje jako upoutávka na aktuální události a po aktivaci červeného tlačítka diváka přenese z lineárního vysílání terestrického kanálu k živému zpravodajskému přenosu prostřednictvím HbbTV. Ačkoli z průzkumu Nielsen Admosphere vyplývá, že HbbTV v Česku využívá zhruba milion diváků, z interních dat skupiny Nova vyplývá, že se obsah pro červené tlačítko zobrazuje již 2,4 milionu diváků a jejich počet neustále stoupá. Ne každý ale možnosti kliknutí na obsah v HbbTV využije, konstatovala na 10. HbbTV Symposiu v Praze Iva Dohnálková, Business Development manažerka HbbTV ve skupině Nova, která byla zároveň jednou z moderátorek této konference.
Galerie: Václav Udatný, Televizníweb.cz
Prima si pochvaluje aplikaci Nákupy, chystá vlastní SVOD
FTV Prima na symposiu představila svoje HbbTV služby Prima Shopping a Prima Nákupy, které vznikly z dřívější HbbTV aplikace Prima letáky. Jejich prostřednictvím skupina nabízí přehled slevových akcí jednotlivých sítí hypermarketů a umožňuje také nabízet konkrétní slevu v podobě kupónu přímo na televizní obrazovce. Jak ukázala manažerka FTV Primy Kateřina Srbová na konkrétním případě reklamního spotu společnosti Kaufland, vedle klasického reklamního sdělení může zadavatel rovnou nabídnout divákům konkrétní slevy a převést je do prostředí svého e-shopu. Rovněž Prima využívá stejně jako Nova reklamní formát MAX Reach, který sledujte televizní přijímač a zajistí, aby se na něm zobrazila reklama, kterou divák ještě neviděl.
HbbTV od FTV Primy nabízí kompletní archiv původních pořadů Primy, přes 1000 pohádek a více než 300 dokumentů od stanice Prima Zoom, televizní program stanic FTV Prima, počasí, hry a další obsah. V rámci HbbTV aplikace iPrima mohou diváci za poplatek sledovat i předpremiéry epizod seriálů ještě předtím, než se objeví v lineárním vysílání, nebo využívat archiv pořadů, aniž by se jim u nich zobrazovala reklama. Bezplatná verze iPrimy obsahuje pořady z televizního archivu doplněné o reklamu. Ještě do konce roku pak chce FTV Prima nabídku červeného tlačítka rozšířit o vlastní streamovací službu podobnou Voyu od konkurenční Novy.
Tato služba by měla mít tři verze: prémiovou, kdy divák získá za měsíční poplatek obsah bez reklamy, částečně zpoplatněnou, kdy za nižší poplatek bude mít přístup k prémiovému obsahu s nižší mírou reklamy a bezplatnou s vyšším podílem reklamy.
Úvodní foto: TV Nova