Pokud by jejich oblíbená streamovací služba zavedla reklamu, které by se nedalo vyhnout, chtěli by čeští uživatelé snížit měsíční poplatek za předplatné, vyplývá z průzkumu Atmedia index.
Zavedení reklamy by nadpoloviční většinu Čechů neodradilo od využívání jejich oblíbené streamovací platformy. Odpovědělo tak 56 procent respondentů Atmedia indexu, kteří ve třetím čtvrtletí letošního roku využívali placené streamovací služby a sami za ně platili. Převážná většina respondentů ovšem podmiňovala další využívání takové platformy zlevněním předplatného za dané služby. Dvě pětiny z této skupiny uživatelů by požadovaly slevu alespoň 50 procent, další dvě pětiny o nejméně 75 procent. Ostatní by požadovali slevu minimálně 25 procent, nebo by službu využívali za současnou cenu, i kdyby v ní byla reklama.
„Služby typu Netflix, HBO Max nebo Voyo jsou v České republice bez reklam a svůj video obsah nabízejí divákům za předplatné. V souvislosti se saturací některých zahraničních VOD trhů však globální hráči přistupují na nový model – vedle předplatného bez reklam nabízí, nebo budou nabízet také levnější verze předplatného s určitým objemem reklamy,“ říká Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia. V tomto kontextu je tedy pro poskytovatele streamovacích služeb důležité znát ochotu uživatelů využívat tyto služby i v případě, že by nově obsahovaly reklamu.
Atmedia Index 2022 – Ochota… by Jan.Potucek
Čím vyšší sleva, tím větší ochota tolerovat reklamu
Výsledky Atmedia indexu ukázaly, že pro 44 procent uživatelů placených VOD služeb je absence reklam natolik důležitá, že by tyto video služby přestali využívat, kdyby nově reklamu obsahovaly. Jak ovšem Pavel Müller upozorňuje, mezi deklarací a reálným chováním uživatelů může být rozdíl, a doplňuje: „Záleží také na tom, jak by jednotlivé placené VOD služby s reklamním prostorem pracovaly. S větším objemem reklamy by ochota platit za tyto služby klesala, s menším objemem reklamy a vyšší slevou za předplatné naopak. V kontextu dnešní doby do toho může promlouvat také vysoká míra inflace, kdy lidé hledají cesty, jak ušetřit.“
Reklamě na placených VOD službách jsou podle výsledků Atmedia indexu více otevřeni uživatelé v mladších věkových kategoriích. Například z uživatelů ve věku 15 až 24 let by placené VOD služby, kdyby nově obsahovaly reklamu, nepřestalo využívat 71 procent. V dalších věkových kategoriích ochota platit za video služby i s reklamou klesá a pohybuje se od 47 do 56 procent. Pro všechny věkové kategorie navíc platí, že pokud by placené VOD služby nově obsahovaly reklamu, muselo by být předplatné nižší než v současnosti. „Výsledky Atmedia indexu ukázaly určitou korelaci – čím větší sleva za předplatné, tím větší ochota sledovat videoobsah s reklamou. A čím starší uživatel, tím menší ochota konzumovat reklamu,“ shrnuje výsledky Atmedia indexu Pavel Müller.
Netflix s reklamou? Do pěti let převáží Bude ho mít skoro 60 % předplatitelů
Streamovacím platformám se vyplatí nabízet více tarifů
Michaela Suráková, Managing Director společnosti Atmedia, v kontextu výsledků výzkumu atmedia index poukazuje, že hráči na poli služeb s videi na vyžádání mohou volit různé strategie k oslovení co největšího počtu zákazníků. „HBO Max, Discovery+ nebo Netflix na některých zahraničních trzích nabízejí více typů předplatného – například plný tarif bez reklam a poté levnější tarif s reklamou. K předplatnému tak dokážou oslovit jak ty, kteří chtějí sledovat video služby bez reklam, tak ty, pro které je důležitější nižší částka za využívání těchto služeb.“
V této souvislosti Michaela Suráková míní, že spuštěním levnějšího tarifu s reklamou mohou jednotliví hráči získat nové předplatitele a zároveň budovat stabilnější základnu uživatelů. Zmiňuje přitom konkrétní příklad HBO Max, které spustilo svůj tarif s reklamou na některých trzích v červnu 2021: „Data od americké výzkumné společnosti Antenna ukazují, že uživatelskou základnu levnějšího tarifu s reklamou na HBO Max tvoří v USA ze 44 procent noví zákazníci a z 27 procent původní zákazníci, kteří si službu dříve odhlásili, aby se k ní vrátili právě díky levnějšímu tarifu.“
Češi streamují hlavně Netflix a HBO GO. Ti, co to plánují, chtějí utratit maximálně 148 Kč měsíčně
Image by Freepik