Další podivný rok je za námi, ale u slevových akcí, a nejen u nich, byla pro spotřebitele přijata opatření k jejich spravedlivějšímu, spíše přímo poctivějšímu výpočtu i když bohužel až od ledna 2023 kam ovšem většina současných, námi sledovaných akcí spadá. Podívejme se tedy jak se to nyní má dělat, nebo spíše bude dělat, a opět se zaměřme na televizory, rádia s DAB, set-top boxy pro DVB-T2 a multimediální centra (MMC). Jako obvykle půjdeme po vybraných velkých on-line obchodech. Snímky a foto v úvodu: autor, zdroj: jednotlivé obchody
I letos svou povánoční výprodejovou akci slušně, tj. tiskovou zprávou oznámila jen společnost Electro World (nic jiného k nám nedorazilo) s tím, že slevy mohou být až 50 %. A zapomenout nesmíme ani na to, že u tohoto obchodu také jasně vidíte od kdy do kdy je akce v platnosti, a to bohužel ani letos není u ostatních „e-shopů“ pravidlem. Například u Mall.cz se nám to vůbec nepodařilo najít a je s podivem, že jim to stále nějak prochází.
I tohle berte v úvahu před volbou v jakém obchodě nákupovat, resp. kam pro letošní slevy jít.
Slevy se od ledna budou počítat jinak
„Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku“, která ve Sbírce zákonů vyšla 7. prosince 2022 a začíná platit od 6. ledna 2023 (více na MPO, Ministerstvo průmyslu a obchodu, zde) má několik pro spotřebitele klíčových částí. V našem případě „povánočních výprodejů“ z článku kompletně citujme příslušné pasáže:
- „Ochrana před umělým navyšováním cen před slevovou akcí: Nabízí-li podnikatel slevu, musí spotřebitele současně informovat i o nejnižší ceně, za kterou zboží prodával po dobu 30 dní před slevou. Tím bude spotřebitel chráněn před umělým navyšováním cen a lákáním na slevu, která slevou ve skutečnosti není.“
Na odkazu výše můžete ještě najít další klíčové věci…:
- „Nově budou spotřebitelé v on-line prostředí chráněni před netransparentním nákupem na on-line tržišti a také před falešnými recenzemi.“
Poznámka autora: tohle je problémem hodně, ale hodně dlouho a nikdo se jím nezabýval. Tady se to částečně vyřešilo, ale jasně se neříká, jak to má být v praxi uvedeno. Prodejci tak opět mohou mlžit a vydávat „uživatelské recenze“ za ty opravdové, které skutečně a hlavně komplexně mapují daný výrobek. Pochopitelně z hlediska autora, který je pod nimi jasně podepsán.
- „Reklamace: I nadále může spotřebitel reklamovat vady, které se na věci projeví v době 24 měsíců od převzetí věci. Nejvýznamnější změnou je, že se prodlužuje doba, po kterou musí podnikatel prokázat, že se vada na věci, tj. na zakoupeném zboží, vyskytla až poté, co si ji spotřebitel převzal (tj. typicky tvrzení, že si spotřebitel vadu způsobil sám). Nově namísto stávajících 6 měsíců dochází k převrácení tohoto důkazního břemene ve prospěch spotřebitele po dobu 12 měsíců.“
- „Nově v reakci na expanzi čistě digitálních produktů se v občanském zákoníku zavádí zvláštní pravidla pro smlouvy o poskytování digitálního obsahu a služeb digitálního obsahu.“ „Právní úprava je přizpůsobena povaze těchto produktů, ale v zásadě mají spotřebitelé stejná práva jako v případě ´tradičního´ zboží.“
Článek na toto téma najdete i u České obchodní inspekce (ČOI), kde je zmínka i tom, že se…
- „Zavádí se též zákaz tzv. dvojí kvality výrobků.“
Alza: solidní výprodej s jasnými podmínkami
Povánoční výprodej uvozený grafikou „Poctivé slevy“ visí hned na hlavní stránce a najdete tu i podmínky kampaně i když datum od/do nikoli, ale ten snadno zjistíte. Tahle nějak by se to mělo dělat a sem se vyplatí jít!
Alza letos omezila slogany (dříve např. „Velkolepý výprodej“), ale účinnost je stále vysoká, protože slova „Výprodej“ a „Poctivé slevy“ navozující budoucí stav podle nás udělají své. Navíc obchod má jak televizory, tak audio a video v jasně dostupné kategorii „TV, foto, audio-video“. Škoda, že byl letos vypuštěn výpis produktů podle výše slevy…
Alza letos výprodej založila na mottu „Poctivé slevy“ a dále to upřesňuje…
- Výši slevy počítáme z původních cen před slevovou akcí
- Nikdy nepočítáme slevu z ceny při uvedení na trh, ani u dlouhodobě výhodných produktů
- Výpočty slev pravidelně aktualizujeme a hlídáme tak jejich poctivost
Hezké, ale je škoda, že nesáhla po pravidlech, které začnou platit o ledna. To by ale byl obchod na druhou stranu sám proti sobě, protože ostatní to také nyní neřeší.
CZC: „peace bro“ – kdo tuhle hloupost vymyslel…
Obchod povánoční výprodej uvozuje sloganem ze kterého trčí „Férové ceny“, ale – stejně jako loni – tu nikde nejsou vidět podmínky akce, což důvěru právě nebudí. Nicméně slevy se prý počítají z nejnižší ceny za posledních 30 dnů.
Obchod potěší tím, že má jasně oddělené audio a video. Takže je tu kategorie „TV a video“ a „Audio a foto“. Na místo podmínek ale vidíte spoustu marketingu i když kdyby tu bylo obojí, určitě by to nevadilo.
Televizory jasně vyfiltrujete stejně, jako třeba zvukové lišty. Ty byly ovšem zařazeny jinam, takže je nenajdete pod audiem, ale u „TV a video“.
I u CZC je vidět, že letos ve výprodeji nefrčí ani set-top boxy, ani multimediální centra. Obecně vzato v této oblasti najdete doslova pár výrobků.
Electro World: „…povánoční výprodej se slevami až 50 %“, ale…
Takto obchod uvádí svou akci, ale v úvodu vůbec nezmiňuje své podmínky (výjimkou jsou datumy), což je bohužel stále časté.
„Zákazníci kamenných prodejen, kterých je nyní po celé republice 38, mohou využít zajímavých slev od úterý 27. prosince. Stejná nabídka platí pro nakupující na e-shopu www.electroworld.cz už od 25. prosince. Povánoční výprodej poběží až do 1. února 2023 a je rozdělen do několika vln. Níže uvedená nabídka konkrétních produktůje platná jen do 2. ledna 2023.“
Protože se věnujeme pouze prodeji přes internet, podívejme se na to, jak to vypadá v on-line části Electro Worldu.
Na rozdíl od minulosti už po vstupu na webovou stránku akce vidíte jasně daný nápis „Filtr“, který je sám o sobě sice zbytečně komplikovaný, ale alespoň tu nějaký je. Electro World jde zjevně po zhlédnutých stránkách, produktech, a ty ho zřejmě zajímají více než jasně umožnit prodej konkrétní věci, kterou chcete vy. Jinak by filtr vypadal jinak a mimo jiné by na prvním místě byla kategorie. Styl výprodeje je tak opět zvláštní a pro zákazníka zbytečně komplikovaný a náročný na čas.
Pokud ve filtru vyberete „TV, foto, audio“ („video“ tu nebylo) výpis jde řadit podle několika kritérií, včetně ceny. Vybrat asi ale například pouze televizory nejde a i tady to obchod komplikuje. Pokud vás ale zajímají jen TV, bylo nejlepší možností zvolit „Nejdražší“ a začít v nabídce listovat odtud.
Podmínky prodeje, s výjimkou datumů od/do nikde k vidění nebyly (logicky by měly být hned v úvodu) stejně, jako systém výpočtu uváděné slevy, ale tohle je vcelku společné a navíc se to od začátku příštího roku změní pro všechny.
Mall: opět v jeho duchu…
Výprodej letos s nápisem „Výprodej“ nikde nemá uvedeny ani podmínky akce, ani datum od kdy do kdy platí. Alespoň že tu jsou kategorie…
Obchod ani letos nedokázal akci jasně pojmenovat a na jedné straně tu má nápis „Povánoční výprodej“, na druhé grafickou upoutávku s nápisem „Výprodej“. Datum a podmínky akce nikde nevidět, nicméně stále jsou na hlavní stránce alespoň jasně viditelné kategorie.
Televizory najdete v části „Televize a audio“, kde si následně může vybrat další kategorii, včetně „Televizory“ a „Soundbary…“. „DAB“ tu není podobně, jako „Video“ a tudíž třeba i set-top boxy.
Pokud ale toužíte po TV, uspokojí vás to. „Video“ v celém výprodeji chybí a letos tu tudíž nic nenajdete, včetně MMC a platí i u rádií s DAB. Letos je na tom ale většina obchodníků podobně.
Planeo: většinou jasné podmínky
A k tomu i jasně dané kategorie i když ani Planeo neuvádí způsob výpočtu slevy a není tu ani výpis podle výše slevy. Ten letos u zkoušených obchodů nevidíme nikde.
Televizory jsou ve vlastní kategorii doplněné o „Audio a video“, řazení je obvyklé, tj. podle abecedy, ceny, apod. U Planea najdete i set-top boxy i když kupodivu ve stejné části byl i projektor.
U televizorů bylo včera k vidění skoro sto modelů, v kategorii video jste pak mohli narazit i na přehrávače DVD/BD, ale o tohle zboží dnes velký zájem není.