Ve světě se zabydluje nový termín ve streamovacích službách. FAST kanály. Podívejme se, co se za tím v dnešním světě distribuce mediálního obsahu skrývá a jaké rozdíly ke stávajícím službám televize na bázi IP protokolů představují.
Není to tak dávno, že diváci dělali cokoli, aby se dostali ze zajetí reklam na volně šířených kanálech FTA, a tak si oblíbili předplacené video služby typu SVOD (subscription video on demand) a reklamy byly vnímány jako pozůstatek vysílání médií, které budou hrát v budoucnu televize jen malou roli.
Televize se však přetváří a za poslední tři roky jsme viděli, jak se vysílatelé a velké zábavní značky přizpůsobují a investují do nových videoslužeb na vyžádání, aby udržely krok s rychle se měnícím trhem. Pluto TV, Peacock, The Roku Channel, IMDb TV, a Samsung TV Plus jsou tím příkladem.
Co jsou kanály FAST?
FAST je zkratkou od „Free Ad-supported Streaming TV“, která znamená bezplatné televizní streamovací služby podporované reklamou. V zásadě se jedná o lineární televizi bez předplatného. Tyto FAST kanály rozšiřují službu tradičních lineárních televizních kanálů (jako je pozemní vysílání nebo i kabel a satelit) na zařízení připojená k internetu, typicky připojené televizní přijímače Smart TV nejenom jako smart-chytré, ale connected (připojené k internetové síti) TV označované CTV.
Dostupnost připojených TV přijímačů (CTV) je hnacím motorem adopce FAST kanálů na trhu. Výzkum ukazuje, že západní Evropa s 70% podílem CTV postupně dohání v USA, kde je jich asi 80 %. Na růstu a oblibě tohoto způsobu mediální zábavy se podílejí další tři hlavní faktory: vyšší životní náklady, směřující diváky k levnějším nebo bezplatným zdrojům obsahu, které FAST nabízí; zvyšování kvality obsahu dostupného na FAST platformách; a vstup výraznějších a známých distributorů mediálního obsahu.
Úvodní stránka bezplatné služby FAST ze serveru https://mometu.com/
Nárůst cen životních nákladů nutí spotřebitele omezovat zbytné výdaje a zábava je jedním z nich. To se projevuje odhlašováním předplatného stávajících zákazníků a menším počtem nových předplatitelů, nebo předáváním přihlašovacích údajů sousedům a známým jako v severských zemích, kde až 3 milióny předplatného je používáno někým jiným než osobou, která zaplatila poplatek.
Jak FAST kanály fungují
FAST kanály jsou v zásadě podobné tradičnímu lineárnímu sledování televize, ve kterém sledujete program, který je v určitém čase vysílán na konkrétním kanálu. FAST však rozšiřují tuto službu tak, aby streamovala přes zařízení připojená k internetu. Některé FAST kanály fungují jako běžné služby digitálního streamování. Ovšem kromě toho, že místo placení za předplatné, je získáte zdarma. Musíte však sledovat reklamy, které vkládají do programování.
FAST kanály jsou navrženy pro zařízení připojené televize (CTV), jako jsou konzoly videoher, globálně známé Roku TV, Apple TV nebo Amazon Fire s proprietárními boxy. Jsou ale také kompatibilní se systémy doručování Over-the-Top (OTT) s využitím přístupových linek telekomunikačních operátorů, které jsou distribuovány přes internet jako Netflix, Hulu, Amazon Prime a další oblíbené předplacené streamovací služby.
Screenshot programového průvodce EPG FAST kanálů Flixhouse. (zdroj: https://flixhouse.com/menu/ways_to_watch )
Stejně jako lineární televizní kanály jsou FAST kanály vybírány prostřednictvím elektronického programového nebo televizního průvodce EPG, který zobrazuje dostupný název a kanál. Je to systém postavený na licencování starších televizních pořadů a filmů, ale rostoucí trh naznačuje touhu po originálním obsahu.
Jaké jsou rozdíly mezi službami na vyžádání
Podle odhadů se sice do roku 2027 stále očekávají rostoucí finanční výnosy ze streamingu, avšak jen poloviční ve srovnání s klasickou televizí, která umožňuje vkládání reklam. A toho se nyní mnohé společnosti začínají chytat a z předplatitelské SVOD přechází na bezplatné AVOD (advertising-supported video-on-demand, tj. video na vyžádání s podporou reklamy), případně s nižším předplatným.
Základní SVOD na bázi předplatného je dostatečně známá. U nás je takovou domácí službou VOYO, která se dokázala úspěšně etablovat na našem trhu v posledních letech. Dalšími typickými SVOD službami jsou Disney+, HBO Max nebo Netfilx.
AVOD (Ad-supported Video ON Demand) představuje streamované video podporované reklamou na vyžádání. Tento typ šířeného obsahu je zdarma, protože náklady platí inzerenti. Obsah AVOD je k dispozici bez předplatného, ale není vysílán živě tradičním (lineárním) způsobem. Místo toho AVOD streamuje obsah na vyžádání pro individualizované prohlížení s cílenými reklamami. U nás je možno za AVOD službu považovat seriály a pořady na iprima https://www.iprima.cz/porady#_il=top-menu , po přihlášení.
Aby byl výčet placených služeb úplný je nutno se zmínit o TVOD (transactional VOD), kdy platím jednorázový poplatek, obvykle za přístup k jednomu filmu na určitou dobu. Takovou službu nabízí portál karlovarského festivalu https://kviff.tv/ .
Jako FAST kanály by bylo možno označit iVysílání České televize na https://www.ceskatelevize.cz/zive/ . Zda novou službu Prima+ s nulovým (free) tarifem, o níž jsme psali včera, by bylo možno zařadit do kategorie FAST kanálů, ukáže až budoucnost.
Další charakteristiky FAST kanálů
Pro každý kanál je nejdůležitější mít dostatek obsahové knihovny. Obsah musí být schopen zasáhnout diváka, který po reklamní pauze bude ochoten se vrátit. FAST služby nabízejí kombinaci nepřetržitých lineárních kanálů a obsahu třetích stran. Skládají se zejména z tematických kanálů typu westerny, scifi a fantazie, filmů akčních a dokumentárních často z produkce menších lokálních studií, včetně filmů „béčkové“ kategorie. Sport a zpravodajství je také častým a vítaným obsahem.
Snímek obrazovky FAST kanálu sportovního zpravodajství. Každá show je 30 minut dlouhá a aktualizovaná po celý den, jak se hra blíží ke konci a podle toho se sportovní zprávy vyvíjejí. Síť pokrývá celou řadu sportů z NFL, NBA, MLB, NHL, stejně jako fotbal nebo atletiku. (Zdroj: screenshot kanálu Sportsnews highlights ze serveru mometu.com platformy fastchannels.tv)
Pro provozovatel je důležité monetizovat peníze z představeného obsahu bez nákladů na spotřebitele. Jednou z hlavních předností oproti klasické televizi je schopnost generovat vyšší CPM (suma za 1000 shlédnutí reklamy), nazývané jako imprese. Důvodem je, že způsob vkládání reklam je na straně serveru (Server-Side Ad Insertion), který zajistí, že diváci FAST kanálu se nemohou vyhnout zacílené reklamě. Kromě licenčních práv je i toto důvod, proč jsou některé aplikace přístupné jen v definovaných teritoriálních oblastech, nebo jsou přes internet chráněny geofencingem.
Výzvou FAST kanálům a jejich globálnímu rozšíření je nedostatek standardizace jak v technickém slova smyslu, tak i v měření sledovanosti. Není pochyb, že zájem diváků o neplacené streamovací služby roste, ale problémem je jak tento zájem podchytit. Příkladem mohou být k internetu připojené televizory, které dnes poskytují služby HbbTV vázané na konkrétního provozovatel tradičního vysílání. Připojení dalších lineárních bezplatných FAST kanálů by technicky umožnilo DVB-I, které vytváří programové průvodce. Časem je pravděpodobné, že další standardizace pronikne i do tohoto prostoru a umožní i měření sledovanosti pro výtěžnost z reklamy.
Platformy FAST
Největší rozšíření a boom FAST kanálů je v severní Americe. V USA je hispánské publikum jedním z nejrychleji rostoucích segmentů, přičemž kanály ve španělském jazyce představují podstatnou část neanglické nabídky. To pravděpodobně povede ke zvýšení jazykově specifických kanálů a doručí obsah nedostatečně obsluhovaným kulturám a komunitám. Vzhledem k široké nabídce mnoha úzce zaměřených kanálů dochází k jejich soustřední na větších platformách. Nejvýznamnější z nich je kanadská FAST Channels TV, která poskytuje těmto niche kanálům zázemí v podobě sjednocené streamovací technologie a reklamních serverů pro vkládání cílené inzerce na zájmovou teritoriální oblast.
Screenshot FAST kanálu s reklamními bannery pro španělsky mluvící komunitu v Americe (zdroj: server mometu.com)
Tato platforma nabízí více než 230 lineárních kanálů, přičemž každý měsíc se přidává více, včetně živých sportovních akcí, mezinárodních zpráv a rodinné zábavy, jakož i žánrově specifickou hudbu, filmy a televizní pořady pokrývající posledních 70 let. Jeden z kanálů je například věnován produkci hollywoodských studií, včetně prvních němých snímků.
Platforma Fast Channels TV pokračuje v zlepšování nabídky, snaží se poskytovat silné a snadno identifikovatelné kanály, aby diváky udržovala zapojené a současně vyplňovala mezery v nabízeném obsahu. Díky sofistikované platformě a rychlým službám generování přehrávání pomáhá vysílatelům, provozovatelům a majitelům obsahu, aby podchytili zájem diváků a umožnili zpeněžit své prostředky.
Jak sledovat FAST kanály
FAST kanály jsou k dispozici pro všechna zařízení CTV, včetně mobilních telefonů, což je výhodné pro sledování kdykoli a kdekoli. Některé kanály již přicházejí předinstalované jako aplikace na chytrých televizorech populární značek, jako jsou Samsung, LG a Roku.
Přístup k těmto kanálům můžete získat na platformách dalších streamovacích služeb v severní Americe, kde jsou FAST kanály přístupné v několika operačních systémech, jako jsou Pluto TV, Roku, Xumo nebo Peacock. Můžete je také získat prostřednictvím služeb exkluzivních platforem, které umožňují sledovat jen jednu platformu, jako je Vizio, Samsung TV plus nebo LG.
Partneři sdružující platformy fastchannels.tv. Samsung TV Plus je přístupná pouze pro diváky v určených oblastech severní Ameriky a některých zemí v Evropě
YouTube se chystá představit řadu FAST kanálů, i když jeho ambice se nadále přiklánějí spíše k tradičnímu videu. Při spuštění svých vlastních volných kanálů by se YouTube postavil do konkurence s mezinárodními hráči Roku, Pluto TV a TUBI.
FAST kanály prověřují kombinaci archivního obsahu a některých novějších hitů. Například, Pluto TV debutovala epizodami na Star Trek na své platformě jako prostředek k propagaci placené služby pro Paramount+. Ve Spojených státech již YouTube vytvořila dostatečný trh pro placené streamovací služby, podobně jak fungující Amazon Prime Video. YouTube navrhuje rozdělit podíl příjmů s poskytovateli obsahu, podobně jako pro své stávající tvůrce obsahu. Společnost Alphabet, provozovatel YouTube, také nabízí YouTube TV se známými brandy-včetně PBS, Discovery, HGTV, Food Network. MTV, Nickelodeon a HBO.
Co tedy můžeme očekávat v roce 2023?
Zatímco FAST kanály jsou v USA dobře zavedeny, celosvětově jsou stále v plenkách. Poptávka po nadnárodních kanálech však roste. Očekává se, že platformy budou v roce 2023 pokračovat ve svém úsilí na lokalizaci obsahu po celém světě a vytvářet geograficky rozmanitý obsah pro publikum.
Jinde můžeme očekávat, že uvidíme příchod více mezinárodních hráčů. Zatímco evropské FAST služby se neblíží rozsahu amerických služeb, posledních 12 měsíců došlo k několika spuštěním FAST kanálů veřejnými a komerčními provozovateli. Spojené království je nejpokročilejší zemí, pokud jde o adopci CTV s podílem až ~ 85 %, což umožňuje oslovit téměř 94 % uživatelů internetu prostřednictvím připojených zařízení.
Jak uvádí advanced-television.com s odvoláním na výzkum společnosti Amagi, není to jen ve Velké Británii, kde se takový pozitivní růst děje. Při pohledu na nárůst celkových hodin sledování (HOV) v 7 evropských zemích, ve Francii a Itálií vykazoval trojitý růst ve čtvrtém čtvrtletí 2022 ve srovnání se stejným obdobím v roce 2021. Podle analýzy reklamních impresí ve stejném období je Itálie na prvním místě s 501,98 % meziročním růstem, Francie je na druhém místě s 312,66 %, Španělsko s 260,06 %, Rakousko s 124,23 % a Nizozemsko s 106,23 % tvoří pořadí prvních pěti.
Budoucnost streamování
Nárůst streamingu přináší různé ekonomické a energetické/enviromentální otázky a problémy, i když objemy OTT online placeného videa po sítích telekomunikačních operátorů prozatím rostou. Ale tento růst nebude do nekonečna, zejména v dnešní době po covidové krizi, součástkové krizi a dnes i válečné krizi v Evropě. Budoucnost FAST – bezplatného online videa je však jasná. Se stálým nárůstem v posledních několika letech poskytuje distributorům médií obrovskou příležitost prozkoumat nové toky příjmů a dosáhnout širší základny digitálního publika. S rychlým rozšířením možností sledování přichází také únava a uživatelé v současné době hledají snadnější a levnější cesty k prohlížení obsahu. FAST může být změnou hry pro distributory obsahu, aby přitáhl diváky. A když spotřebitelé přijímají tyto nové možnosti, může to být jen otázkou času, kdy streamování podporované reklamou dosáhne parity se streamováním bez reklam.
Dočkáme se i u nás nějaké integrující platformy českých neplacených streamovaných programů?
Úvodní snímek: fastchannels.tv