Začátkem února přistála na streamovací službu Netflix první část čtvrté série známého drama seriálu YOU (TY). Během března Netflix sdílel i druhou část, a my vám tak můžeme přinést finální hodnocení toho, jak si čtvrtá série vedla. Má pořad stejnou kvalitu jako před lety? Nebo se stal příběh repetitivním?

POZOR: Následující obsah vyzrazuje část zápletky

Vrah v roli Sherlocka Holmese

Nové díly navazují na konec třetí série. Joe (hraje Penn Badgley), v současnosti vystupující pod jménem Jonathan Moore, se nachází v Londýně. Stal se profesorem a vyučuje americkou literaturu. Po tragických okolnostech třetí série je Joe odhodlán začít znovu a vést klidný život. Prostřednictvím svých sousedů se ale nechtěně dostane mezi londýnskou elitu. Brzy se u Joa objeví mrtvola, jejíž smrt se na hlavní postavu snaží někdo svalit. Zemřelí rychle přibývají a společně s tím je Joe čím dál častěji vydírán neznámým zabijákem. Nic ale není tak, jak se na první pohled zdá.

Ve čtvrté sérii se tak přesouváme od klasického dramatu s vrahem na předměstí do anglického detektivního dramatu se zápletkou whodunnit. Na rozdíl od předchozích sérií, kdy jsme měli vraha přímo před nosem, teď divák tápe.  Společně s hlavní postavou sbírá nejrůznější indicie a snaží se rozhodnout, který člen londýnské elity může být zodpovědný za takové množství smrtí. Tento krok ze strany tvůrců zajistil, že seriál, i po tolika řadách, umí přinést něco nového a nebýt repetitivním.

Od záporné postavy k hrdinovi

V průběhu sérií se mění pozice záporáka, a tady to není jinak. Podobně jako v Madre Linda, ani zde není Joe podstatnou část děje zápornou postavou. Naopak. Z pozice záporné postavy či antihrdiny se dokonce dostává téměř až k pozici hrdiny. Odhodlaný chránit londýnskou smetánku, nehledě na to, nakolik takovými lidmi opovrhuje. Rozhodnutí najít vraha za každou cenu tak zdánlivě pramení z Joevy vůle být lepším člověkem.

Během jednotlivých dílů se tak pracuje s napětím úplně jinak. Nečekáme se zatajeným dechem, zda hlavní postavu někdo chytí při činu, popřípadě kdy a jakým způsobem někoho usmrtí. Temná zákoutí londýnských klubů si pohrají s divákovou fantazií a nechají ho přemýšlet, kde se objeví další mrtvola, další vodítko, nebo samotný vrah. Dobře fungují i mizející SMS ohlašující se typickým cinknutím, které brzy vsugerují dojem, že je vrah opět připraven Joa vydírat a že se na něj pravděpodobně zrovna dívá. Ale odkud?

Zvrat jako z pravé detektivky

Za zmínku stojí také opět perfektní změna prostředí. Od nudného předměstí se dostáváme do příjemných a temných ulic Londýna. V exteriérech dominuje dřevo, krby a tradiční design. Hezký kontrast pak nabízí naopak prostředí smetánky, a to nablýskané moderní kluby a pompézní akce. Podobně jsme se přesunuli od nešťastných a nefungujících rodin s dětmi k nešťastným zbohatlíkům, jejichž chování rovněž přidává na dramatické a odpudivé složce pořadu. Osobně jsem si oblíbila i způsob, jakým se pracuje se slovem YOU. Zatímco v první a druhé sérii je toto slovo synonymem pro lásku a objekt zájmu Joa, třetí série otevírá nové použití pro objekt nenávisti. Nové epizody na tento koncept plynule navazují, a proto častěji uslyšíme slovo YOU spíše v negativním významu než v pozitivním.

Na konec musím také vypíchnout za mě perfektní zvrat a šokující závěr série, který konečně rozvinul plný potenciál hlavního charakteru postavy. Na rozdíl od třetí a z velké části i čtvrté řady, které prezentují Joa jako napravujícího se vraha (a částečně nás tak okrádají o jeho psychopatické a sociopatické stránky), se závěrečné díly konečně vrátily k charakteru postavy tak, jak byla vykreslována v raných sériích. A co víc, téma je dokonce rozvinuto ještě intenzivněji a divákům je představena hlavní postava v úplně novém světle.

Závěrem můžu říci, že si čtvrtá série oproti třetí rozhodně polepšila. Kromě zajímavějšího prostředí a vedlejších postav je uveden kompletně nový typ zápletky, díky kterému je seriál zajímavý i po tolika dílech. Je očividné, že si autoři nechali stále dosti prostoru pro novou sérii a zůstává tak otázkou, s čím se vytasí příště.

RECENZE REDAKCE: 80 %