V roce 1997 začalo u nás, pod hlavičkou Asociace televizních organizací (ATO), elektronické měření sledovanosti televize. Svým rozsahem nyní Česká republika předčí i země s delší tradicí.
Měření ve své současné podobě nese oficiální název „Projekt crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu“ a zahrnuje, kromě tradičního lineárního vysílání, i data o odložené sledovanosti, sledovanosti videoobsahu na digitálních platformách (na webech a např. i u HbbTV) a dlouhou řadu podpůrných průzkumů o chování české populace. Jde o tzv. Kontinuální/Zaváděcí průzkum a LifeStyle Survey věnující se životnímu stylu a mediálnímu chování. Projekt pro ATO už 21. rokem realizuje společnost Nielsen Admosphere.
TV sledovanost se vrací do normálu Loni vykázala čísla jako před covidem
„Televize jako mediatyp prochází průběžnou technologickou změnou, kdy televizní diváci stále více využívají nové možnosti sledování, které jim moderní doba nabízí. Projekt měření televizní sledovanosti se vyvíjí spolu s mediatypem a nadále garantuje televiznímu a mediálnímu trhu trvalou kvalitu, na kterou se může spolehnout. Věřím, že projekt se díky kvalitní práci realizátora a kooperativnímu prostředí na trhu i v budoucnu vyrovná s novými technologickými výzvami a nadále zůstane pevným bodem našeho mediálního světa,“ doplňuje Michal Jordan, který se od 1. června stal jednatelem ATO a vystřídal tak Vlastu Roškotovou, která zde působila dvanáct let.
Kromě hodnot sledovanosti jednotlivých pořadů můžeme z měření za rok 2022 například vyčíst, že průměrný český divák starší 15 let strávil sledováním televizního vysílání 3 hodiny a 44 minut denně. Týdně pak televizi sleduje na 83 % obyvatel země starších 15let.
Zajímavé také je, že nejvíce času, podle průzkumu, bylo věnováno on-line sledování na počítači, na druhém místě je „chytrý“ televizor a třetí mobil.
Netflix si nechá měřit sledovanost Vůbec poprvé se tak stane v Británii
Z výsledků zmiňovaného Kontinuálního průzkumu, který se realizuje každý rok na minimálním vzorku 12.000 domácností pak plyne, že pozemní digitální vysílání DVB-T2 je stále jedničkou. V roce 2022 ho využívalo plných 56 % domácností (některé v kombinaci), příjem kabelový nebo přes IPTV deklaruje 37 % českých domácností a třetí pozice patří – s 18% – satelitnímu vysílání.
Foto v úvodu: Gosat