Dosažení hranice 570 tisíc předplatitelů v České republice a na Slovensku oznámil na nedávné tiskové konferenci k podzimním novinkám provozovatel největší tuzemské streamovací služby Voyo, televize Nova. Pro dosažení mety milionu platících uživatelů v roce 2025 ale současné tempo růstu nestačí.
Z deklarovaných 570 tisíc platících uživatelů připadá 420 tisíc na Českou republiku a 150 tisíc na Slovensko. Jenom za první letošní pololetí přibylo v obou zemích celkem 100 tisíc předplatitelů. Pokud by ale Voyo pokračovalo podobným tempem, nepodaří se mu do roku 2025 dosáhnout stanoveného cíle: jednoho milionu předplatitelů v Česku a na Slovensku. Do začátku roku 2025 by jich mělo 870 tisíc a až někdy ke konci roku 2025 kýžený milion. Voyo ale musí počítat s tím, že ani konkurence nespí, na trh vstupují stále noví hráči, a především konkurenční skupina Prima se velmi rychle učí získávat předplatitele u svojí streamovací služby prima+. Ta sice funguje obchodně trochu jinak než Voyo, ale může Nově nějaké platící uživatele odebrat.
prima+ zvolila model bezplatného přístupu k základní programové nabídce za to, že divák musí sledovat celkem velké množství reklamních spotů. Za mírný příplatek se poloviny reklamy zbaví, ale pouze se službou Premium dostane kompletní programovou nabídku včetně prima+ Originals bez jakékoli reklamy. Registrovaných uživatelů (tedy těch, co prima+ alespoň jednou vyzkoušeli) má Prima už více než Voyo, téměř 700 tisíc. Z toho je však pouze 90 tisíc platících. Na druhou stranu, Voyo se před restartem, který připravil současný generální ředitel Daniel Grunt, dlouhodobě pohybovalo pod hranicí 50 tisíc předplatitelů a obrovský nárůst přišel až ve chvíli, kdy se Nova rozhodla z obrazovky zcela stáhnout populární seriál Ordinace v růžové zahradě 2, který pokračuje už jen na Voyu.
Voyo je sledované jako tradiční TV CME zveřejnilo zajímavé statistiky
I Netflix už ví, že Narcos nebo Papírový dům nestačí
Tohle klíčové rozhodnutí, které přesvědčilo Grunta k přijetí nabídky stát se šéfem digitálních aktivit majitele Novy, skupiny CME, doplnila Nova o další originální produkci jenom pro Voyo a podařilo se jí nastartovat nebývalý zájem o službu, i když jí konkuruje populární a globálně rozšířený Netflix. Uživatelé obou služeb si možní vzpomenou, že ještě před několika lety Netflix nenabízel skoro žádné české filmy a stačila mu popularita seriálů jako byl Narcos nebo Papírový dům. Dnes však uživatelé chtějí komplexní obsah, který zahrnuje i lokální produkci. A ta není na Netflixu příliš často exkluzivní. Veškerý český obsah musí nakupovat od jiných vysílatelů a často jde o stejné snímky, které nabízí i konkurenční streamovací platformy.
Byl to právě Netflix, který před časem oslovil Českou televizi jako největšího producenta televizního obsahu u nás s myšlenkou na koprodukční spolupráci s exkluzivními právy na online premiéry. Jednání s ČT ale nedospělo do bodu, kdy by si obě strany dokázaly jasně definovat nabídky. A v ten moment přišlo Voyo, což vyvolalo mediální poprask, protože informace o vyjednávání ČT týkající se přepuštění online premiér konkurenci přišlo krátce před volbou generálního ředitele ČT. A rozhodně nepomohlo Petru Dvořákovi přesvědčit členy Rady ČT, aby mu i podruhé prodloužili mandát na dalších šest let. Exkluzivní spolupráce ČT s Voyem tak patrně nebude, protože nový generální ředitel ČT Jan Souček chce tento záměr nechat důkladně prošetřit, byť žádná smlouva mezi ČT a Novou ještě nebyla podepsána.
Voyo 2023+: 619 hodin premiér Nova ukázala projekty pro další sezóny
Big Brother nejsou VyVolení a také není rok 2013
Každopádně Voyo potřebuje další silný obsah, který by mu pomohl prohloubit dynamiku růstu. Jedním z takových projektů by mohla být reality show Big Brother, která koncem roku odstartuje pouze na Voyu, ale jistě se silnou podporou lineárních kanálů Novy. Daniel Grunt má z čeho čerpat, protože ještě když pracoval jako šéf digitálních aktivit na Primě, zažil v roe 2013 silný nárůst zájmu o iPrimu díky nasazení nové řady reality VyVolení. Tehdy ale Prima nezvolila formu placeného přístupu, i když o něm uvažovala, ale místo něj zvolila raději bezplatný přístup s přehrávání reklamy, což televizi přineslo vyšší příjmy. Voyo ale nabídne Big Brothera, mimochodem 18 let poté, co jej naposledy vysílala Nova, zpoplatněného a bez reklamy. Co to udělá s počtem předplatitelů, budeme vědět až někdy koncem roku.
Už v těchto dnech ale startuje podzimní sezóna, která je tradičně pro televize nejdůležitější. Voyo si pro ni připravilo hned několik originálních formátů, včetně třetí a zároveň poslední řady série Iveta o zpěvačce Ivetě Bartošové. Hodně důležité budou také online předpremiéry nových televizních seriálů na Nově a Big Brotherem si vlastně Voyo protáhne podzimní sezónu. Jak s ním ale zamíchají globální hráči, kteří rozhodně nespí a potřebu lokální produkce si také silně uvědomují? A do jaké míry může Voyu pomoci hon Netflixu a dalších proti sdílečům přihlašovacích údajů? Uvidíme už záhy po začátku školního roku.
Voyo chce být součástí velké trojky Už teď jsme dvojka trhu, říká Daniel Grunt