UVNITŘ VIDEO – Rok a čtvrt poté, co majitel televize Nova, mediální společnost CME vlastněná investiční skupinou PFF, dokončila koupi chorvatské komerční televize RTL, odstartovala na chorvatském trhu streamovací služba Voyo. Nahradila tak stávající službu Play Premium, kterou provozovala chorvatská RTL.
Chorvatsko je sedmou evropskou zemí, kde funguje národní verze streamovací služby Voyo. Videotéka původně vznikla v České republice a na Slovensku, později vstoupila i na trhy v Rumunsku, Bulharsku, Moldavsku a Slovinsku. Na chorvatském trhu nabízí živé vysílání všech lineárních kanálů RTL (RTL, RTL2, RTL Kockica, RTL Crime, RTL Passion, RTL Living a RTL Adrija) a na 1500 titulů filmů, seriálů a dalších televizních pořadů, včetně filmových klasik, zahraničních seriálů a regionálních hitů. Voyo lze v Chorvatsku přijímat na všech chytrých televizorech, chytrých telefonech, tabletech, počítačích nebo přes Chromecast na podporovaných zařízeních. Zahraniční snímky jsou opatřeny chorvatskými titulky, obsah pro děti je dabovaný do chorvatštiny.
RTL Chorvatsko patří mezi tři nejsledovanější televize v zemi
Chorvatské Voyo nabízí také sportovní přenosy a ty se vysílají s chorvatskými komentátory. Akvizici chorvatské RTL dokončila CME loni v červnu poté, co ji schválily tamní regulační orgány. Stanice vstoupila na chorvatský trh v roce 2004 a postupně se stala jednou ze tří nejsledovanějších televizních skupin v zemi vedle veřejnoprávní HRT a soukromé televize Nova (nemá nic společného se CME a českou Novou). Pro CME umožnil vstup na chorvatský trh synergie s její slovinskou televizní skupinou Pop TV, kterou společnost vlastní již delší dobu. Posílila tím takové svoji přítomnost na Jadranu a také na Balkáně, kde působí ještě v Bulharsku a Rumunsku (z okolních zemí kdysi CME měla televizní stanici také v Maďarsku, odkud se ale stáhla ještě v době, kdy s ní PPF neměla nic společného).
Voyo je na všech trzích, kde působí, nejsilnější lokální streamovací službou a zároveň je mezi třemi největšími videotékami vůbec (většinou společně s Netflixem, HBO Max nebo Disney+). Koncem loňského roku mělo Voyo podle zprávy o hospodaření CME ve všech zemích dohromady 700 tisíc předplatitelů, letos v srpnu dosáhla jenom v Česku a na Slovensku mety 570 tisíc předplatitelů. „Investice CME do vytváření atraktivního zábavního obsahu pro místní trhy a celková digitální transformace společnosti jsou reakcí na globální odklon spotřebitelů od primárního sledování lineární televize k modelu předplaceného videa na vyžádání (SVOD). V Evropě, stejně jako jinde, roste SVOD nebývalým tempem, a to díky spotřebitelům, kteří rychle vzali za své technologické změny,“ citoval z výroční zprávy CME web Lupa.cz.
Ve Slovinsku má Voyo 160 tisíc přeplatitelů
„Novácká“ videotéka má ještě mnohem větší potenciál, co se počtu předplatitelů týče. Jenom v Česku a na Slovensku chce CME do roku 2025 získat milion předplatitelů, a celkově na všech evropských trzích, kde firma působí, její televizní stanice oslovují 49 milionů diváků. Těm stanice CME denně servírují reklamu na Voyo, včetně programových tipů vedle upoutávek na klasické lineární vysílání. V šesti zemích, kde má CME lineární televizní stanice, provozuje celkem 42 televizních kanálů. Výjimkou je Moldavsko, kde CME nemá televizní stanici, ale nabízí zde Voyo. Ve Slovinsku má Voyo aktuálně 160 tisíc předplatitelů, v Rumunsku 100 tisíc (tamní báze se za poslední rok zdvojnásobila). V Bulharsku CME nabízí Voyo jako B2B službu pro poskytovatele placených televizních služeb IPTV.
Na všech trzích je Voyo výhradně placenou službou bez reklamy, měsíční poplatek pro předplatitele se pohybuje mezi 5 a 7 euro. Na rozdíl od Netflixu, HBO Max nebo Disney+, které postupně zavádí i levnější tarify s reklamou, se Voyo na nic takového nechystá. CME ale vážně uvažuje o vzniku FAST kanálů, které představují lineárně vysílané online videoslužby s reklamou. Momentálně jde o nejsilněji rostoucí typ video služby na světě.
Voyo je sledované jako tradiční TV CME zveřejnilo zajímavé statistiky