Český rozhlasový éter v pondělí podvečer obohatilo nové komerční Radio Energic, které je unikátní tím, že spoléhá výhradně na digitální distribuci signálu. Posluchači ho můžou naladit v terestrické digitální síti DAB+ společnosti Teleko digital nebo online.
Radio Energic se charakterizuje jako hudební rádio zaměřené na aktuální hity, tzv. Contemporary Hit Radio (CHR). Sídlí v Mladé Boleslavi a pro jejího majitele Tomáše Veselého jde o první z plánovaných aktivit v rámci chystané mediální skupiny. Veselý je jednatelem a zároveň jediným majitelem společnosti Radio Energy, která je držitelem vysílací licence stanice. Firma byla zapsaná do obchodního rejstříku teprve letos v únoru a licenci pro Radio Energic získala začátkem května. Slibuje v ní nabízet co nejširší žánrový rozptyl vyplívající z nejnovějších hudebních trendů, především pak Pop Music, ale i Rock, Dance, Hip-hop, či RnB. Česká hudba má tvořit minimálně desetinu vysílacího času věnovaného muzice. Jinak stanice nabídne i zpravodajství a informace o sportu a počasí.
Sedmý program v multiplexu Teleko
Podle licence má Radio Energic vysílat digitálně celoplošně, což mu zatím stávající pokrytí sítě společnosti Teleko digital, s jejímž operátorem stanice podepsala distribuční smlouvu, neumožňuje. Nicméně jde o síť s největším pokrytím po veřejnoprávním multiplexu ČRo DAB+, která pokrývá Prahu a Středočeský kraj, Ústecký kraj, Liberecký kraj, Královohradecký kraj, Pardubický kraj, kraj Vysočina, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj, Zlínsko a Brněnsko. Radio Energic je sedmým programem v tomto multiplexu s datovým tokem 88 kbit/s vedle veřejnoprávních regionálních studií Český rozhlas Sever a Český rozhlas Hradec Králové a soukromých stanic DAB plus TOP40, Rádio Proglas, ZUN radio a Radio 7. K celoplošnému pokrytí se Energic dostane až po spuštění finálních sítí DAB+, které se budou dražit příští měsíc.
Licenci pro pozemní digitální rozhlasové vysílání DAB+ má v České republice zatím pouze 12 soukromých rádií. Polovina jich vysílá i v analogovém FM pásmu (Expres FM, Rádio Sázava, Rádio Čas, Rádio Čas Rock, Radio Proglas, Classic Praha), šest je terestricky dostupných výhradně digitálně (Pigy rádio, DAB plus TOP40, jamesdean.fm, Radio Energic, Rádio 7, ZUN). K dispozici mají aktuálně pět sítí DAB+ určených pro komerční rádia: multiplexy společností České Radiokomunikace, Teleko digital, RTI cz, Progress Digital a Joe Media. Všechny tyto multiplexy ale vysílají na základě individuálních oprávnění k využívání kmitočtů od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), který stanovuje maximální vyzářený výkon vysílačů těchto sítí na 1 kW (většinou to je však výrazně méně).
Mladá Boleslav má po deseti letech vlastní rádio
Sítě DAB+, které vzejdou z říjnové aukce ČTÚ, budou mít mnohem výkonnější vysílače. Celkem se bude soutěžit o dva celoplošné multiplexy a 27 regionálních sítí. Radio Energic má ambici vstoupit do jedné z dvou celostátních sítí DAB+. Po deseti letech se tak do Mladé Boleslavi vrací původní rádio, které může navázat na úspěch někdejšího Rádia Jizera. To před časem odkoupila společnost Radio United patřící pod mediální dům skupiny Prima a v roce 2013 jej přejmenovala na Signál rádio, když předtím v Praze ukončila vysílání Rádia Hey a jeho frekvenci využila právě pro Signál rádio. To nejprve vysílalo pro Mladou Boleslav i Prahu z původního studia Rádia Jizera v Mladé Boleslavi, později se však studio přestěhovalo do Prahy a Signál rádio získalo další frekvence v Brně, Jičíně, Mělníku a Mnichovu Hradišti.
Vedle Radia Energic se na vstup do celoplošného terestrického digitálního vysílání chystá i Rock Radio z konkurenční skupiny Media Bohemia. Ruší kvůli tomu odpojované vysílání pro regiony a také svoje studio v Českých Budějovicích a kompletně se stěhuje do Prahy. Jeho program v DAB+ by měl být jednotný pro celou Českou republiku. Musí ale počkat na přidělení celoplošných sítí DAB+ pro vysílání komerčních rádií, které se očekává v průběhu října až listopadu. Zajímavé je, že komerční rádia vysílající na VKV požadovala pro celoplošné sítě DAB+ možnost regionálního odpojování a Rock Rádio ho zřejmě v budoucnu při digitálním vysílání také využije, ale spíše pro reklamu než pro vysílání odlišného programu pro různé kraje.