Komerční televize a rádia se obávají vychýlení trhu, pokud projde vládní návrh zákona, který zvýší koncesionářské poplatky pro Českou televizi a Český rozhlas. Kavčí hory by dostávaly o 25 korun měsíčně od poplatníka více než nyní (tedy 160 místo 135 Kč), na Vinohradské by si polepšili o 10 korun měsíčně za poplatníka (z dnešních 45 na 55 Kč).
Sečteno a podtrženo, ČT by si ročně vybrala na televizních poplatcích o 1,4 miliardy korun více než nyní, Český rozhlas na rozhlasovém poplatku o 600 milionů. Nyní ČT ročně získá z poplatků 5,7 miliardy korun a ČRo okolo 2,1 miliardy. Nutno dodat, že televizní poplatek se naposledy zvyšoval v roce 2008 s koncem první televizní digitalizace a provázelo ho rušení reklamy na programech ČT 1 a ČT 24. Celých 15 let tak ČT dostává stále stejný poplatek, i když veškeré provozní náklady stoupaly. Český rozhlas dokonce zažil poslední zvyšování koncesionářského poplatku před 18 lety. Vzpomínáte si, kolik vás stál oběd v restauraci v roce 2005, jaké byly ceny benzínu nebo energií?
Trh je opravdu vychýlený. Ale jinam, než tvrdí komerce
Komerční televize a rádia tedy mají pravdu, když mluví o vychýlení trhu. On už totiž vychýlený je – v neprospěch televize a rozhlasu veřejné služby. Kdyby se jejich financování neřešilo, přineslo by to ovoce právě privátním provozovatelům, protože obě veřejnoprávní média by musela začít výrazně šetřit na výrobě obsahu. „V současné ekonomické situaci považujeme za zcela nesprávné řešit nejprve navyšování poplatkového financování, aniž by bylo přesně definováno a známo, na co mají být vyšší prostředky v rozpočtu České televize potřebné, a v jaké výši,“ nechala se slyšet Asociace komerčních televizí. A na co že by se tedy použily vyšší poplatky pro ČT a ČRo? Velké překvapení: na pokrytí vyšších nákladů způsobených inflací a přirozeným růstem cen.
Tak jako si dnes nekoupíte rohlík za stejnou cenu jako v roce 2005 nebo 2008, tak dnes nepořídíte za cenu z té doby elektrickou energii, televizní techniku nebo toaletní papír. Ostatně, ať si to komerční televize a rádia zkusí hospodařit s příjmy z let 2005 či 2008, ovšem s náklady z roku 2023. Kolik že stál GRP skupiny Nova v roce 2008? A Primy? Jaké byly v roce 2005 ceníky reklamy na Rádiu Impuls? Dokázala by soukromá média s příjmy odpovídajícími letům 2005 či 2008 pokrývat náklady na služby a technologie, které se od té doby rozšířily v masovém měřítku a žádný vysílatel se dnes bez nich neobejde? Mimochodem, například iVysílání spustila ČT rok po posledním zvyšování televizního poplatku… Dětský program Déčko a ČT art také vznikly v době, kdy se televizní poplatek už nezvyšoval a nezvýšil se do dnešních dní.
Za málo peněz stále více muziky
Komerční televize v posledních letech spouštěly jeden nový tematický lineární kanál za druhým a navyšovaly si tím prostor pro vysílání reklamy. ČT takovou možnost nemá, na Déčku ani Artu se reklama nevysílá. Zmizela i z ČT 1 a ČT 24 a zůstává jen u některých sportovních přenosů na ČT Sport a především na programu ČT 2. Jenže veškeré reklamní výnosy z Dvojky putují do Státního fondu na podporu kultury, nikoli do rozpočtu ČT. Té zůstávají jenom příjmy ze sponzoringu, teleshoppingu a speciálních reklamních formátů, jako jsou minipořady. Ročně si takto ČT přijde na půl miliardy korun, tedy na zlomek reklamních příjmů komerčních televizí. Z klasických reklamních spotů ČT příjmy nemá už pěkných pár let.
A rozhlas? Ten mimo jiné nese na svých bedrech propagaci digitálního vysílání DAB+, do kterého se komerčním rádiím příliš nechce. Je to Český rozhlas, který na vlastní náklady provozuje celoplošné terestrické vysílání jak v analogovém FM pásmu, tak v digitálním standardu DAB+. Aby si to mohl dovolit, ukončil vysílání na střední vlně. Kolik programů měl Český rozhlas v roce 2005, kdy se mu poplatek navyšoval naposledy, a kolik jich má dnes? Klidně si to spočítejme: před 18 lety to byly čtyři celoplošné analogově šířené programy, devět regionálních stanic a tři digitální stanice. Dnes to jsou čtyři celoplošné analogově šířené a dalších šest celoplošných čistě digitálních programů a 14 regionálních studií. Za stále stejně vysoký rozhlasový poplatek!