V posledních letech jsme si zvykli slýchat zaručené zprávy o tom, že televizní vysílání tak, jak ho známe, je zastaralé a brzy skončí. A že nejstarší způsob distribuce televizního signálu, tedy terestrické šíření přes pozemní vysílače, má na kahánku. V tomto ohledu byla zajímavá vystoupení dvou generálních ředitelů českých televizí na čtvrteční akci Forum Media 2023 – Jana Součka z České televize a Štěpána Woldeho z Óčka.
Jan Souček zahajoval odpolední část programu na M&M stagi, která se tradičně věnuje médiím. Bylo to jeho první veřejné vystoupení na odborné konferenci po nástupu do funkce, které se ujal 1. října. Prezentaci nového generálního ředitele ČT s napětím očekávali nejen novináři a marketingoví specialisté, ale také lidé ze samotné ČT. Na rozdíl od Součkova předchůdce Petra Dvořáka si totiž nový generální ředitel nenechal se svojí prezentací nijak poradit a ani lidé z analytického oddělení ČT tudíž netušili, s čím na Foru Media vystoupí. Z hlediska otázky budoucnosti samotného televizního vysílání a jeho formy jsme se dočkali opakování stejné mantry jako před a těsně po letošním výběrovém řízení generálního ředitele ČT.
Lineární televize do 10 let skončí, míní nový ředitel ČT
Jan Souček na Foru Media zopakoval, že klasické lineární a nadto terestrické televizní vysílání je koncept, který je takřka za zenitem a čeká ho pozvolný konec. „Zbývá mu zhruba poslední dekáda a naše generace je poslední, která bude konzumovat televizní vysílání tak, že si nechá televizními dramaturgy složit program, na který se bude dívat,“ prohlásil Jan Souček. Budoucnost je podle něj v nelineárních službách, kdy si divák sám složí program podle toho, na co a kdy se bude chtít podívat. Důležitou roli v tom budou hrát digitální služby, jichž se ČT rozhodně nechce vzdát a bude je posilovat. Souček si ale není jistý, zda by měla ČT ve větší míře umisťovat svůj zpravodajský obsah na sociální sítě. „Skandinávské televize od toho už upouští, nevidí v tom žádnou možnost monetizace pro sebe, pouze pro majitele těchto sítí,“ vysvětlil. ČT by podle něj měla využívat sociální sítě spíše jako marketingový nástroj.
Přímým protipólem Součkova vystoupení na Foru Media byla prezentace generálního ředitele hudební televize Óčko Štěpána Woldeho na sousední Effie stagi. Wolde se zamýšlel nad názorem, že lineární televize je mrtvá, protože ji zabijí sociální sítě, streamovací služby a obecně moderní technologie. Nic z toho se ale nepotvrdilo. „Zakladatel Netflixu Reed Hastings loni v červenci prohlásil, že lidé hromadně přecházejí ke streamovacím službám a že to znamená definitivní konec lineární televize během příštích pěti až deseti let. Nejen že se to neděje, ale sám Hastings v čele Netflixu skončil poté, co začaly klesat počty předplatitelů a výnosy této služby,“ upozornil Wolde s tím, že Netflix stejně jako další velcí hráči v oboru začali přebírat obchodní modely televizí a zavádí předplatitelské tarify s reklamou.
Šéf Óčka: streamovací služby, sociální sítě ani moderní technologie televizi nezabily
Naopak televizní stanice expandují do oblasti streamovacích služeb, když zakládají vlastní videotéky a prémiové služby na internetu. Ani snaha sociálních sítí porazit lineární televizní vysílání nevyšla. Například Facebook zavedl v roce 2017 svoji službu Facebook Watch, jejímž prostřednictvím chtěl šířit video obsah svým uživatelům. „Ukázalo se, že to není tak jednoduché a tato služba potichu skončila v letošním roce,“ dodal Štěpán Wolde. Sociální sítě jsou podle ředitele hudební televize Óčko dobrým marketingovým nástrojem pro lineární televizní kanály, zvláště pak pro tak úzce zaměřené stanice, jako je právě Óčko. „Když chceme upozornit na něco, co budeme vysílat na Óčku, nejúčinnějším nástrojem pro propagaci, jak k televizi přitáhnout co nejvíce diváků, je promo na sociálních sítích,“ konstatoval Štěpán Wolde.
Lineární televize tak podle šéfa Óčka nejen že nástupem moderních technologií neskončila, ale naopak všechny tyto novinky dokázala využít ve svůj prospěch jako další kanál pro šíření vlastního obsahu, ať už formou chytrých aplikací nebo kanálů na sociálních sítích. Což ostatně potvrdil i další řečník na Effie stagi Fora Media, ředitel VOD služeb skupiny Prima Josef Beneš, který prezentoval úspěch streamovací služby prima+, jež odstartovala teprve letos v únoru. Nyní má již přes 800 tisíc registrovaných uživatelů, z toho přes 100 tisíc platících. Prima jejím prostřednictvím pokračuje v internetových předpremiérách oblíbených televizních seriálů, produkuje unikátní obsah prima+ Originals a podle Beneše se zamýšlí nad možností zavést i FAST kanály, tedy lineárně vysílající programy na internetu doplněné reklamou, které budou volně přístupné uživatelům bez poplatku.
V Tramptárii sa po zdražení Netflixu ide množstvo zákazníkov odhlásiť…