Milionu registrovaných uživatelů by chtěla do začátku února dosáhnout streamovací služba prima+, kterou nyní využívá přes 800 tisíc lidí, z toho více než 100 tisíc placenou formou. Na odborné konferenci Forum Media 2023 to minulý týden uvedl ředitel VOD služeb skupiny Prima Josef Beneš.

prima+ odstartovala letos 8. února a jako první na českém trhu zavedla vedle placené verze bez reklamy také dva tarify s reklamou: Free, který je pro uživatele zdarma, ale neobsahuje tituly prima+ Originals a je plný reklamy a Light, kde je reklamy o polovinu méně, ale nabízí i unikátní tvorbu produkovanou pro prima+. Právě tarif Light společně s tarifem Premium, který je úplně bez reklamy, si momentálně předplácí přes 100 tisíc uživatelů. To je sice jen zhruba osmina všech diváků prima+, na druhou stranu tito uživatelé využívají streamovací službu skupiny Prima nejvíce. „Uživatelé tarifu Free tráví u prima+ v průměru 3,3 hodiny týdně, uživatelé tarifu Light 7 hodin a uživatelé tarifu Premium 9,8 hodiny týdně,“ přiblížil Josef Beneš.

Diváci Free sledují prima+ na webu, u Premia na televizi

Čím dražší tarif, tím častěji také uživatelé streamovací službu navštěvují. U Premia se tak děje v průměru 5,8 krát týdně, u Light pětkrát a u Free 3,4 krát týdně. „Uživatelé tarifu Premium v průměru konzumují 2,2 krát více obsahu týdně než uživatelé tarifu Free. U tarifu Light je to 1,6 krát více než u Free,“ doplnil šéf videoslužeb na vyžádání skupiny Prima. Naopak reklamu nejvíce sledují uživatelé Free tarifu, který jí má nejvíce. Z dvou existujících reklamních tarifů se u Light protočí o 15 procent méně videoreklam na uživatele než u uživatelů Free verze. Také platí, že čím má uživatel dražší tarif služby prima+, tím častěji ji sleduje na velkých obrazovkách, především chytrých televizorech. U tarifu Premium to společně se sledováním prima+ přes HbbTV činí 42 procent uživatelů, u Light 30 procent a u Free pouze 25 procent.

Přímo na televizoru přes aplikaci a nikoli HbbTV sleduje prima+ čtvrtina uživatelů tarifu Premium, 16 procent uživatelů tarifu Light, ale jen pět procent uživatelů bezplatné verze Free. Ti naopak dávají přednost sledování prima+ na webu, a to z 53 procent. Nejsilněji je u nich také zastoupené sledování této streamovací služby přes HbbTV (20 procent). Přes mobilní aplikaci prima+ konzumují nejčastěji předplatitelé prémiové verze bez reklam. A co sledují předplatitelé jednotlivých tarifů? Obecně platí, že čím levnější tarif, tím větší zájem je o vlastní tvorbu Primy a nikoli o akvizice. U bezplatného tarifu Free vede vlastní tvorba Primy nad akvizicemi poměrem 72 : 28, u tarifu Light 67 : 33 a u Premia 60 : 40. „U tarifů Light a Premium tvoří prémiový a exkluzivní obsah 33 procent z video views vlastní tvorby,“ prozradil Josef Beneš.

Personalizace zvýšila počet konzumovaných titulů

Ze statistik Primy se také ukazuje, že lidé, kterým vyprší předplatné prima+, se k této službě většinou vrací a opět si za ni připlatí. Činí tak 70 procent uživatelů. „53 procent předplatitelů tarifu Light, kterým skončilo předplatné a zůstali ve službě aktivní, se vrátilo zpět k placenému tarifu. Více než polovina si zvolila vyšší tarif,“ přiblížil Josef Beneš. „U předplatitelů tarifu Premium se takto vrátilo 44 procent.“ Prima hodně sází na personalizovaný obsah, proto u svojí streamovací služby používá nástroj Recombee pro doporučování obsahu. Děje se tak u 90 procent celkového obsahu prima+. „Před nasazením Recombee konzumovalo 80 procent uživatelů jeden titul. Po nasazení tak činí jen 27 procent uživatelů a naopak 52 procent konzumuje tři a více titulů,“ upozornil Josef Beneš, podle něhož je to dáno jednak větším katalogem titulů, ale zároveň se Primě podařilo díky nasazení Recombee zvýšit nalezitelnost titulů vhodných pro daného uživatele.

Prima nedávno k vlastnímu obsahu a zahraničním akvizicím přidala na prima+ i vybrané seriál a filmy od České televize. Stejně jako na konkurenčním Voyu je nabízí pod rubrikou „Znáte z České televize“. „Obsahovou nabídku jsme rozšířili o patnáct titulů České televize, které budou našim předplatitelům dostupné minimálně v průběhu celého příštího roku. Zároveň plánujeme v budoucnu využít možnosti navýšení počtu dostupných titulů,“ říká k tomu Josef Beneš. Zároveň vyloučil, že by se původní formáty vyvinuté pro službu prima+ v budoucnu neobjevily na televizní obrazovce. „Připravujeme formáty, které budou více reflektovat potřeby VOD publika, ale naším záměrem není vyrábět pořady, které nebudeme schopni monetizovat v rámci celé skupiny,“ dodal. Kromě toho Prima uvažuje o zavedení tzv. FAST kanálů, tedy lineárně vysílajících online programech zdarma s reklamou.

Foto: Jan Potůček, Televizníweb.cz