Slevové akce před Vánoci nebyly letos žádná sláva, jak se ostatně můžete přesvědčit v našem článku. Někteří je vypustili (Kasa), jiní v televizorech neměli skoro nic (Electro World) nehledě na to, že jste se často nedobrali ani podmínek akce, což bylo ovšem běžné i v minulosti. Možná je to ale jen další věc, která už dnes nikoho nezajímá…

Letošní povánoční výprodejové akce redakci neoznámil jediný obchodník, což se snad ještě nestalo. Nicméně jsme projeli obvyklou várku e-obchodů, takže tu máme Alzu, CZC, Datart, Electro World, Kasu, Mall i Planeo. A výsledek?

Podívejte se!

Před tím ale ještě zmínka o lednu 2023, kdy došlo ke zlomové…

Povánoční výprodeje 2022 Slevové akce poctivěji než dříve

Letošním 6. lednem vstoupila v platnost „Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku“ (externí odkaz, MPO), která má pro zákazníka, spotřebitele, několik klíčových částí. Letošní povánoční výprodeje poprvé pojedou podle ní, což například znamená…

  • „Ochrana před umělým navyšováním cen před slevovou akcí: Nabízí-li podnikatel slevu, musí spotřebitele současně informovat i o nejnižší ceně, za kterou zboží prodával po dobu 30 dní před slevou. Tím bude spotřebitel chráněn před umělým navyšováním cen a lákáním na slevu, která slevou ve skutečnosti není.“
  • „Nově budou spotřebitelé v on-line prostředí chráněni před netransparentním nákupem na on-line tržišti a také před falešnými recenzemi.“
  • „Reklamace: I nadále může spotřebitel reklamovat vady, které se na věci projeví v době 24 měsíců od převzetí věci. Nejvýznamnější změnou je, že se prodlužuje doba, po kterou musí podnikatel prokázat, že se vada na věci, tj. na zakoupeném zboží, vyskytla až poté, co si ji spotřebitel převzal (tj. typicky tvrzení, že si spotřebitel vadu způsobil sám). Nově namísto stávajících 6 měsíců dochází k převrácení tohoto důkazního břemene ve prospěch spotřebitele po dobu 12 měsíců.“
  • „Nově v reakci na expanzi čistě digitálních produktů se v občanském zákoníku zavádí zvláštní pravidla pro smlouvy o poskytování digitálního obsahu a služeb digitálního obsahu.“ „Právní úprava je přizpůsobena povaze těchto produktů, ale v zásadě mají spotřebitelé stejná práva jako v případě ´tradičního´ zboží.“
  • „Zavádí se též zákaz tzv. dvojí kvality výrobků.“ Poznámka autora: jak jste si jistě všimli, v tomto ohledu se od ledna 2023 asi nic nezměnilo…

Další vysvětlení najdete na Ministerstvu průmyslu a obchodu na odkazu výše, článek na toto téma také přinesla Česká obchodní inspekce (externí odkaz, ČOI).

 

Alza: 26. 12. zhola nic, info linka pravila…

Povánoční výprodej zde odstartoval úderem 27. prosince, zákaznická linka, na kterou jsme volali 26. 12., kdy k dispozici nebylo nic, termín netušila, ale nakonec zjistila, že má nabíhat postupně „po svátcích“.

I letos obchod omezil slogany na dva: „Mega výprodej“ a „Poctivé slevy až 30 %“. Povánoční výprodej byl opět rozdělen do řady kategorií mezi nimiž nechybělo „TV, foto, audio-video“ následně dále rozdělené do podskupin mezi nimiž byly i „Televize“. Na rozdíl od loňského výprodeje se vrátil výpis produktů podle výše slevy, což je jen dobře!

Podmínky akce byly vypsané pod slogany, včetně doby od-do a popisu jak jsou slevy dělány. Tak nějak by to mělo vypadat, ale bohužel to najdete zřídka a je zajímavé, že se o to už dávno nezajímá obchodní inspekce, protože tohle je letitý problém.

U Alzy to ale znamená poctivý popis všeho kolem slev, takže tu například vidíte, že „…slevy jsou v rámci Kampaně kalkulovány z původních cen. ´Původní cena´ (přeškrtnutá cena, z níž je počítána sleva) znamená nejnižší cenu zboží za posledních 30 dní předcházejících zařazení zboží do Kampaně.“

Takto to ostatně nařizuje i výše zmiňovaná „Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku“.

 

CZC: bez slevy v procentech

Letošní výprodej, který byl k mání už 26. 12., se odehrával pod sloganem „Povánoční výprodej, který má co nabídnout“. A z řady kategorií se spoustou výrobků to vypadalo opravdu dobře!

Stejně jako loni tu byly kategorie „TV a video“ a „Audio a foto“, co opět chybí jsou podmínky akce. Na místo nich je – jak je u CZC zvykem – spousta marketingu.

Volba „TV a video“ byla rozdělena na „Televize“, „DVB přijímače“ a „Soundbary a domácí kina“. Televizory si tak jasně vyfiltrujete a navíc si je můžete seřadit podle zde obvyklých kritérií, jako nejlevnější, doporučené, atd., volba „podle výše slevy“ chybí a také prakticky nikde nebyla vidět udaná výše slevy v procentech. V drtivé většině případů tu tak máme jen starou a novou cenu. U některých výrobků pak byla vidět výše slevy v korunách, u všech to ale ani zdaleka nebylo.

 

Datart: řazení včetně výše slevy

Povánoční výprodej byl k vidění už 26. 12. (začal prý už 24. 12.) pod sloganem „Maxi výprodej“. Rozdělen byl do celé řady kategorií, včetně položek jako „Televize“ a „Audio, sluchátka a headsety“.

Skvělý je výpis podle bodu „Nejvyšší sleva“, k vidění byla často i konkrétní výše slevy v procentech, byť hodně drobným písmem přímo u ceny. Konkrétní podmínky akce, až na dobu jejího trvání, se nikde nepodařilo nalézt.

K mání byla celá řada televizorů od zhruba 3.000 do 80.000 Kč, nejvyšší nalezená výše slevy (seřazení podle výše uvedené položky) byla 40 %, což můžete vidět na posledním snímku ve fotogalerii.

 

Electro World: složitější a bez výpisu podle výše slevy

Stejně jako loni i letos obchod povánoční výprodej uvádí s „až 50% slevou“, konkrétně pod sloganem „Výprodej – slevy až 50 %“. Opět ale chyběly podmínky akce a výjimkou byl pouze konečný termín 3. 1. 2024, resp. omezení vyprodáním zásob. To bylo mimochodem k vidění málokde!

U Electro Worldu na první pohled nevidíte žádné kategorie. Musíte jít do filtru po levé straně, kde si výpis můžete omezit mj. na „TV, foto, audio“. Při přípravě článku (včera ráno) se tady nacházelo přes sto produktů.

Nevýhodou tohoto systému je pochopitelně to, že pokud jdete po televizoru, musíte prolistovat celý výpis. Podkategorii vybrat nejde, nejde ani zvolit výpis podle výše slevy ostatně sleva v procentech nebyla uvedena u všech produktů.

 

Kasa: včera zhola nic

Obchod, který v době přípravy předchozího článku o předvánočních slevách nenabídl nic, neměl žádný povánoční výprodej ani včera.

K dispozici byly pouze tři akce, které vidíte ve fotogalerii.

 

Mall: někde chybí i cena televizoru před akcí

Povánoční výprodej se sloganem „Výprodej, na který jste čekali“ uvozuje obchod prohlášením „Máme férové ceny, a proto slevy počítáme z nejnižší prodejní ceny za posledních 30 dní.“ To je pochopitelně správně, nicméně nikde nebylo vidět datum konce akce.

Televizory najdete v části „Televize a audio“, která je dále dělena na řadu podkategorií v níž jsou samostatně uvedeny i „Televizory“ s filtrem podle úhlopříčky, „pro sledování sportu“, „Mini LED“, atd. atd.

Výpis podle výše slevy chybí, u řady výrobků ale chybí i sleva jako taková a co hůř, chybí i původní cena před akcí. Tohle by se obchodní inspekci líbit nemuselo!

 

Planeo: i bez cen před slevou

Ani letos Planeo nenabízí výpis podle výše slevy, za to mělo jasné podmínky a akce začala už 25. prosince. Bohužel u televizorů nebyly uvedeny ani předchozí ceny, ani výše slevy v procentech.

Televizory najdete v samostatné podkategorii „Televize“ v části „TV, audio a video“. Řazení výpisu zajišťují obvyklé záložky jako „Nejprodávanější“, „Od nejlevnějšího“, apod., počet položek na stránku si můžete zvolit do 72, včetně.

Obchod s výjimkou nápisu „Výprodej“ u televizoru nenabídl ani původní cenu produktu, pro srovnání s tou stávající, a neměl ani uvedenu procentuální slevu.