Na začátku prosince minulého roku začal nedaleko česko-německé hranice vysílat nový DAB vysílač. Jedná se o vysílač Oberfrauenwald nacházející se v pohoří Bavorský les, ve spolkové zemi Bavorsko.
Vysílač leží na stejnojmenné hoře Oberfrauenwald (947 m), přibližně 20 kilometrů od jihočeského hraničního přechodu Strážný.
Prvotní zjištění u Lipna – příjem v automobilu
O plánovaném spuštění tohoto DAB+ vysílače se na odborných webech psalo už na podzim loňského roku, ale přiznám se, že jsem si od toho z pohledu kvalitního příjmu na jihu Čech nic moc nesliboval. Hranice Jižních Čech s Bavorskem je jak známo lemována několika šumavskými hřebeny, které tvoří známé 13ti-stovkové vrcholy jako například Plechý, Třístoličník, Trojmezná, Černá hora, Stráž a mnoho dalších kopců ať už směrem do jihočeského vnitrozemí (Boubín, Bobík, Knížecí stolec, Libín, Kleť), či dokonce ještě na před našimi hranicemi (Haidel, Bärenstein, Luzný). Tyto všechny vrcholy stavějí pro Jižní Čechy téměř neprostupnou zeď pro bavorské DVB-T2 signály (UHF), rovněž nezanedbatelně tlumí rozhlasové signály v pásmu VKV pro příjem oblíbených bavorských stanic na Českobudějovicku atp.
DAB+ příjem z Bavorska není na Českobudějovicku v automobilech možný téměř vůbec (až na opravdové výjimky). DAB+ příjem v automobilech například v okolí největší vodní nádrže Lipno také nebyl donedávna moc stabilní.
Když jsem na konci loňského prosince projížděl automobilem podél jezera, všiml jsem si, že příjem bavorských multiplexů na kanálech 7D a 11D je nezvykle kvalitní, a tak jsem si na avizovaný start vysílače Oberfrauenwald okamžitě vzpomenul.
A opravdu, projel jsem ve voze po hlavní silniční trase téměř celé lipenské jezero a příjem DAB+ mi na koncernovém DAB autorádiu vypadl pouze na příjmově extrémních místech, především na pravém břehu jezera pod hřebenem Smrčiny a Hraničníku a pod Vítkovým kamenem. Při porovnání kvality VF příjmu na parkovišti u přehradní hráze mezi DAB+ signály z bavorského Oberfrauenwaldu (7D,11D) a nedalekého hornorakouského Lichtenbergu (6D) jasně na body „zvítězil“ nový bavorský vysílač. Demodulace německého multiplexu na 5C se u přehradní hráze nepodařila, podobně to dříve vypadalo i na uvedených kanálech 7D a 11D.
Návštěva vysílače, popis vysílače a lokality
Těsně před koncem roku jsem se na kopec Oberfrauenwald vypravil osobně. Na kopci je vybudována lyžařská sjezdovka lokálního významu i s vlekem, na samotném vrcholu 947 metrů nad mořem je 27 metrů vysoká volně přístupná ocelová rozhledna s dřevěným ochozem, odkud je vyhlídka do všech světových stran. 70 metrů jihovýchodně od rozhledny je přibližně 35 m vysoký stožár kruhového půdorysu.
Přibližně v polovině jeho výšky je nad sebou uchycena trojice VHF antén z produkce známé německé společnosti Kathrein s typovým označením 75010297 pro vysílání DAB signálu.
Bavorský vysílač Oberfrauenwald aktuálně vysílá dva DAB+ multiplexy na kmitočtových kanálech 7D a 11D. Oba multiplexy vysílají podle oficiálních zdrojů s vyzářeným výkonem 6,3kW. Vysílání bylo zahájeno na začátku prosince 2023.
Azimut osy tohoto DAB anténního systému je podle mého odhadu přibližně 30 stupňů. Při pohledu od paty stožáru po ose dipolů jsem se díval přímo na hraniční obec Haidmühle(GER), nedaleko Nového Údolí(CZ).
Obsah multiplexů, zvuková kvalita stanic
Pro informaci přikládám aktuální programový obsah obou DAB multiplexů.
Obě tabulky byly vygenerovány do CSV souborového formátu prostřednictvím SW přehrávače DAB Player. Na kanále 11D vysílá hlavní bavorský multiplex (Bayern), na území této spolkové země je používán pro tuto síť pouze jeden vysílací kanál (jednofrekvenční síť – SFN). Na kanále 7D je vysílán dolnobavorský multiplex (Niederbayern), i zde je využívána jednofrekvenční síť, ale pouze v regionálním rozsahu, tedy nikoliv v takové míře vysílačů jako na 11D. Žádný další DAB multiplex z Oberfrauenwaldu není aktuálně vysílán, což je na kompletním DAB příjmu v této lokalitě znát. Příjem německého národního DAB multiplexu na 5C je zde znatelně horší. Ten je nadále šířen pouze z nedalekých vysílačů Brotjacklriegel a Pasov. Co se týká zvukové kvality, tak mohu potvrdit dlouhodobý trend bavorských stanic, že provozovatelé většiny rádií (především těch veřejnoprávních) přistupují velice ohleduplně k nastavení modulačních procesorů ve vysílacích řetězcích, komprese dynamického rozsahu hudebních skladeb je omezována velice málo, nahrávky z rádia znějí tak, jak je znám z originálních nosičů.
Ze stejného důvodu hlasy moderátorů a reportérů nejsou doprovázeny efektem jakoby astmatického onemocnění (nepřirozený poměr hlasitosti mluveného slova a nádechů), není slyšet nepříjemné „dýchání“ skladeb, kdy zvuk rytmické sekce pravidelně ovlivňuje hlasitost melodické linky a zpěvu, jingly a znělky stanic nepůsobí nijak agresivně a hlasitěji než ostatní složky zvukového proudu. Prostě to, co dost často slýcháváme v českém éteru, zde slyšet téměř není. K datovým tokům jednotlivých stanic se vyjadřovat nechci, snad jen tolik, že bitrate není všechno co hraje…Zvukový kodek je u všech stanic AAC+. Až na dvě výjimky to je mód HE-AAC v1, ty výjimky jsou stanice BR Klassik a BR Heimat(obě v 11D) s módem LC-AAC. Stanice mluveného slova jsou šířeny v Mono režimu, ostatní stanice ve Stereo režimu. Další technické informace ohledně vysílaných stanic jsou vidět v tabulkách.
Měření signálu v automobilu v místní lokalitě
Měření signálu pomocí měřícího přístroje KWS Varos 106 s DAB+ demodulátorem jsem prováděl výhradně na venkovní prutovou anténu (vertikal) na střeše osobního vozidla VW Caddy. DAB anténní systém ve voze není originální (vlastní instalace), jeho součástí je prutová λ/2 (75cm) anténa na magnetické základně uchycené uprostřed střechy vozu, poté následuje selektivní pásmová propust 170-240MHz a 10dB nízkošumový předzesilovač napájený z koncernového autorádia. Před vstupem autorádia je zapojen ještě dvouvýstupový rozbočovač. Měřící přístroj i originální koncernové DAB autorádio mají tedy na vstupech identický signál. Autorádio má velice šikovné DAB monitorovací menu s měřením vstupní úrovně v jednotkách dBm, čítačem chybných paketů BER a procentuální klasifikátor kvality signálu po průchodu opravnými obvody. Měření úrovně signálu na vstupu autorádia (dBm) a měřícího přístroje KWS (dBuV) se liší jen nepatrně(+/-1dB). Testováno průběžně v celém rozsahu vstupní úrovně DAB autorádia.
Vysílač pokrývá DAB signálem především Waldkirchen, Freyung, Grainet, Philippsreut a další lokality. Pokrytí těchto míst jsem prakticky vyzkoušel při jízdě automobilem.
V městečku Grainet na náměstí i za jízdy byl příjem vynikající s dostatečnou signálovou rezervou.
Výpadek signálu obou šířených sítí (7D,11D) jsem při jízdě v automobilu na německém území po cestě k hraničnímu přechodu Strážný nezaznamenal ani jeden. Další snímek příjmu sítě na kanále 11D je právě z hraničního přechodu Strážný.
U národního multiplexu na kanále 5C se několik výpadků po cestě na přechod Strážný objevilo.
Přínos nového vysílače je prostě znát.
Příjem a měření signálu v automobilu na území ČR
Stejným způsobem jsem monitoroval příjem i na českém území po trase Strážný – České Žleby – Volary – Prachatice. Několik výpadků (7D a 11D) jsem po cestě zaznamenal, ale jen na krátké okamžiky, díky terénním extrémům. Fatální výpadek nastal až pod Libínským sedlem na serpentinách v údolí vedoucím do Prachatic.
Červená přerušovaná čára ukazuje hlavní vyzařovací osu anténního systému
Tuto trasu jezdím velice často a mohu prohlásit, že v minulosti se zde bavorské DAB vysílání poslouchat nedalo. Spíše to nehrálo než hrálo, nyní je stav opačný, ten pozitivnější. O pozitivní zkušenosti s DAB příjmem u Lipenského jezera jsem psal už v úvodu článku.
Další příjmový test jsem provedl během jízdy z Českých Žlebů přes Volary, Lipno a směrem na Větřní. Po celou dobu byl příjem na kanálech 7D i 11D stabilní, na rozdíl od příjmu signálu na 5C. Fatální výpadek příjmu multiplexů z Oberfrauenwaldu nastal očekávaně až za obcí Světlík.
Pro kompletnost dodávám, že ve všech těchto zmíněných ČR lokalitách bez větších problémů funguje příjem DAB multiplexu Českého rozhlasu na kanále 12C.
Přidám ještě jednu ukázku reálného příjmu DAB signálu v automobilu ze šumavské obce České Žleby. Zde je možné přijímat celkem tři německé multiplexy (5C, 7D a 11D), rakouský DAB Austria (6D) a multiplex Českého rozhlasu (12C), dokonce i jeho moravskou verzi (12D).
Na hodnotě úrovně VF signálu německých multiplexů (7D, 11D versus 5C) je opět znát, že nový vysílač Oberfrauenwald výrazně pokrývá české pohraničí.
Pro ilustraci si lze ještě prohlédnout vypočítanou mapu pokrytí vysílače Oberfrauenwald pro kanály 7D a 11D. I mapa ukazuje slušné pokrytí Lipenska a velké části Šumavy (až po Modravu).
Predikce pokrytí z vysílače Oberfrauenwald, příjem v automobilu, pro úroveň 43 dBuV/m (SW: Radio Mobile)“
Příjem bavorských multiplexů u Českých Budějovic
Na závěr článku, který popisoval příjem německého DAB signálu v jihozápadní části Jihočeského kraje a výhradně za jízdy v automobilu ještě doplním i dlouhodobou zkušenost s příjmem stejných DAB stanic v okolí jihočeské metropole Českých Budějovic. Již bylo psáno, že je díky šumavským vrcholům příjem z Bavorska problematický, ale existují místa poblíž jihočeské metropole, kde se dá německý DAB signál přijímat.
Na těchto třech snímcích jsou vidět parametry DAB signálů celoročně přijímatelných v obci Nová Ves u Hluboké nad Vltavou na výkonovou směrovou anténu. Pomocí *TII identifikátoru se dá odvodit, že tento německý signál pochází z bavorského vysílače Brotjacklriegel. Podobně se dá DAB signál z tohoto vysílače zachytit i v městečku Zliv u ČB.
Další dva snímky ukazují situaci u vesnice Třebín na Českobudějovicku, kde se dá v automobilu zachytit a díky *TII identifikovat signál z vysílače Untersberg, který leží na nejvyšším vrcholu stejnojmenného pohoří na německo-rakouské hranici poblíž Berchtesgadenu a Salzburgu. Opět za přispění identifikátoru *TII v měřícím přístroji KWS.
Za příznivých příjmových podmínek lze na výkonovou směrovou anténu přijímat bavorské DAB multiplexy na kanálech 5C, 10B a 11D z vysílače Ochsenkopf. V tomto případě u obce Dubné, 10 km západně od Českých Budějovic.
Tolik informace o příjmu DAB+ signálu z nového příhraničního vysílače Oberfrauenwald v Bavorsku, nedaleko českých hranic.
Programová nabídka DAB+ stanic se ve velké části jihočeského příhraničí rozrostla o dva stabilně přijímatelné multiplexy.
Za vytvoření vypočítané mapy pokrytí děkuji ing. Karlu Mikuláštíkovi.
* Generátor TII (Transmitter Identification Information signal)
Do DAB+ transportního streamu se připojuje až v samotném závěru celého modulačního mechanismu (v blokovém schématu DAB modulátoru až za OFDM generátorem), jeho data jsou obsažena v tzv. synchronizačním kanálu, v rámci nulového symbolu. A to proto, aby nebyl porušen jeden ze základních principů SFN, tedy vysílat na všech vysílačích identický signál. Pomocí měřících přístrojů a monitorovacích SW analyzátorů k tomu vybavených, lze po demodulaci získat unikátní čtyřmístné číslo, ze kterého lze určit (i v SFN síti) konkrétní DAB vysílač, jehož signál přijímač právě zpracovává.
Jako vždy článek na perfektní technické i obsahové úrovni 😉