Je to něco přes týden, co v českém DVB-T2 odstartovala volně šířená televizní stanice Warner TV. Jde o první free-to-air kanál společnosti Warner Bros. Discovery na českém trhu, kde tato skupina provozuje už 18 placených televizí.

Při pražském oficiálním oznamování vstupu nového terestrického televizního kanálu na český trh prožíval Jamie Cooke, ředitel společnosti Warner Bros. Discovery pro regiony střední a východní Evropy a Blízkého východu podle svých slov stejné vzrušení jako při nedávném zveřejnění plánovaného termínu rebrandingu streamovací služby HBO Max na nový MAX. V rozhovoru pro Televizníweb.cz prozradil, že do Prahy jezdí rád, a hlavně jako turista. Po skončení tiskové konference, o níž jsme psali tady, nám poskytl exkluzivní rozhovor, který vedli Honza Potůček a Václav Udatný.

První otázka na úvod, proč jste se rozhodli spustit první volně vysílaný televizní kanál v České republice? Vaše společnost má na českém trhu tuším 18 televizních kanálů, ale ty jsou placené, tak proč nyní stanice zdarma?

Myslím, že existují dvě odpovědi. Za prvé, jako společnost opravdu věříme, že existují různá publika. Konzumace obsahu různými způsoby na různých platformách. Ať už to má jít do kina, na streaming, jako jsou placené televize, nebo na YouTube a Tik Tok. Pokud chceme být relevantní, musíme být všude. Takže když si odmyslím, že tu existuje tradiční trh placené televize, je český trh specifický silnou pozicí volného terestrického vysílání, a ten chybějící dílek do naší skládačky bylo tedy free-to-air vysílání. Je to jediná distribuce, kterou ještě nemáme, chybí nám přístup k tomuto publiku, abychom mu ukázali, co mu můžeme nabídnout. To je pravděpodobně ten hlavní důvod.

Proč je Warner TV volně dostupná jen v Itálii a nyní v Česku, a nikoli třeba v Německu nebo Francii?

Ano máte pravdu, Warner TV prozatím vysílá volně jen ve dvou evropských zemích. Jak jsem řekl na pódiu (během tiskové konference, pozn red.), vedení společnosti po nás požaduje, abychom vytvářeli a rozvíjeli podnikání v každé zemi tak, jak si myslíme, že by to bylo pro firmu nejlepší. Neexistuje strategie, která by říkala, že máme spustit volné vysílání Warner TV napříč evropským kontinentem. Naše strategie je o tom, jak najít potenciální růst tam, kde se může nacházet, a to je i můj úkol. Před fúzí společnosti Discovery s Warner Bros. jsem pracoval 17 let pro Discovery. Vzpomínám si, že první úvahy o spuštění volného televizního vysílání v Česku jsme měli před 10 lety. Přemýšleli jsme, zda do něj máme vstoupit a jak. Jaký by byl ten správný obsah? A myslím, že právě fúze Discovery s Warner Bros. nám umožnila říct: má to smysl udělat teď, protože máme mnohem širší záběr obsahu, o kterém si myslíme, že doplní naše placené kanály. Že tedy můžeme stejně dobře provozovat i volně šířený kanál. Vedla k tomu tedy velmi dlouhá cesta.

A teď, když Warner Bros. Discovery oznámil květnové spuštění streamovací služby MAX v mnoha zemích střední a východní Evropy včetně Česka, vám to umožní umístit na volný kanál upoutávky na placené služby MAX i vaše další lineární kanály.

Ano, pravděpodobně dojde ke křížové propagaci našich produktů a služeb, s největší pravděpodobností půjde o cross promo na MAX. Myslím, že to je opět to, co můžeme získat díky komplexnímu ekosystému produktů. Víme, že když lidem dáme ochutnat obsah, který jinak nevidí, protože k němu nemají přístup, otevře jim to oči a přístup k dalším možnostem.

Warner TV začala v Evropě s FTA distribucí v Itálii před rokem a půl. Český televizní trh je jiný než italský, alespoň je tu méně pozemně šířených televizních kanálů a všechny jsou FTA. Proč jste se rozhodli pro obchodní model na základě reklamy?

Otázkou zde je, jak velké portfolio kanálů můžete mít v placené televizi. Všichni víme, že placená televize je skvělý byznys, že? Ale také víme, že je to výzva pro každého kdekoli na světě. Existuje několik zemí, kde vidíme, že placená TV stále roste, a existují určité náznaky toho, že na českém trhu je ten růst o něco větší. Ale obecně platí, že placená televize musí být optimalizována tím nejlepším možným způsobem. Takže si myslím, že příležitost ke spuštění placeného vysílání se pravděpodobně změnila z čistě placené televize na kanál, který se zaplatí jinak. Potom jsme si řekli, že dalším logickým krokem je reklama, a jak už jsem zmínil, volně šířené kanály u vás zatím nemáme, proto jsme se rozhodli, že to vyzkoušíme.

Dalo by se říct, že Warner TV by mohla existovat jako placený kanál, ale myslím, že podobných kanálů je v placené televizi už hodně, a také nabízí směs filmů a seriálů. Takže nám to dává něco větší smysl formou FTA distribuce.

Jaká jsou očekávání Warner TV, co se týče výkonu, podílu na sledovanosti a reklamního výkonu?

Ta otázka už padla na tiskové konferenci. Bylo to legrační, protože jsem si nebyl jistý, jestli to můžeme nebo nemůžeme říct, nediskutovali jsme o tom. Poté, co to uvedla paní Suráková z Atmedia, už mohu říct, že očekáváme 1 % podíl na trhu.

Už víme, že Warner TV bude v prodeji reklamních formátů zastupovat agentura Atmedia. Ta obecně cílí na publikum ve věku 18 až 69 let. Na jakou cílovou skupinu diváků se ve svém programu zaměříte? Jsou nějaké cílové podskupiny specificky pro ranní, odpolední a večerní vysílání?

Ano, pokud vím, budeme cílit na všechny dospělé diváky. Myslím si však, že tento kanál je příležitostí pro mladší publikum. Objeví se na něm seriály. Vezměte si něco jako Gossip Girl. Nevím, jak Gossip Girl je na tom nyní, 10 až 15 let od prvního uvedení, ale sledovanost tohoto seriálu u diváků ve školním věku a mezi teenagery byla neuvěřitelně vysoká. Je tu příležitost více se zaměřit na mladší generaci. Musíme ale zjistit, co na ni funguje, že. Věřím, že máme obsah, který osloví i mladší diváky.

V televizi platí zlaté pravidlo: Obsah je král. Pojďme tedy k obsahu vašeho českého pozemního vysílání. Měl by být tvořen seriálovou a filmovou tvorbou americké produkce z vaší knihovny.

K tomu chci říct, že naše knihovna je obrovská, ale nejsme tu od toho, abychom seděli a říkali: „Dobře, bude to tenhle titul, tenhle titul, tenhle titul.“ Myslím, že by to byl špatný způsob. Jde spíše o to, abychom se pustili do vysílání a byli flexibilní v tom, co na našem kanálu vysíláme. Myslím si, že by byla chyba při spouštění nového kanálu, kdybychom byli zcela konkrétní ohledně všeho, celého kanálu, veškerého obsahu, a pak bychom možná museli měnit strategii. Záměrně tedy začínáme s něčím, a pak uvidíme a zjistíme, jak se podle toho zařídíme.

To znamená, že v tuto chvíli nemáte pevný vysílací plán?

Pro začátek ano. Začínáme jako téma dnes večer. Takže je to například noc se sci-fi nebo noci plné superhrdinů.

Programování se bude dělat tady v Praze a řízené českým personálem?

Stále se rozhodujeme, kde budeme mít určitý kontrolní dohled, protože se musíme ujistit, že o tom víme. Je to méně o licenci, spíše o tom, že musíme pochopit, co dělá publikum. V Praze máme dobrý, silný tým, který zde sídlí, a je zajímavé, že způsob, jakým organizuji svůj tým, je podobný tomu, čemu říkám lokální značky. Warner TV nebude lokálně vysílat jenom v Česku, tento kanál je na lokální úrovni třeba i v Rumunsku. V Turecku máme volně k dispozici programy TLC a D Max. Na Blízkém východě máme arabský kuchařský kanál Battle Feet a další kanál s názvem Shark Discovery. To všechno jsou značky, které nejsou globální. Vedou je místní lidi, kteří přijímají klíčová rozhodnutí, nicméně dbám na to, aby byli podřízeni někomu, kdo má nad všemi dohled, protože je opravdu důležité, aby se lidé učili z různých částí celé firmy. Nejsem tedy tak soustředěný pouze na jedno místo. Myslím, že to je výhoda, kterou vám může přinést globální společnost, pokud ji tedy dokážete využít.

Podle licence by se měl program české Warner TV skládat minimálně ze 40 % seriálů a 15 % filmů, podobně jako zmíněný italský volný kanál z knihovny WBD. Bude se proto jednat o starší snímky?

Ano, bude to starší obsah, ale myslíme si, že nejde nutně o snímky, které už mají největší slávu za sebou. Vzpomeňte si, co jsem říkal o tom, že lidé říkají, že obsah je starý, ale musíte přemýšlet o tom, zda je starý, ale pro jaké publikum? Věříme, že je tu příležitost pro mladší vidět tento obsah možná poprvé, nebo po nějaké dlouhé době. Ale co bude v budoucnu, nevím. Budeme muset sledovat, co funguje.

Je známo, že jste zapálený pro původní dokumentární filmy a že za dva roky, co jste ve střední a východní Evropě, jste vyprodukovali okolo 10 dokumentů ročně.  Je nějaká šance zařadit některé z nich do Warner TV?

Ano, je to mezi 7 a 10 dokumentárními filmy za poslední dva roky. Musíme si ale říct, zda značka Warner TV je tím správným místem pro tyto konkrétní dokumenty. Dovolte mi tedy odpovědět dvěma způsoby. Jakým způsobem bychom na tento kanál umístili dokumentární filmy? To je první otázka. Náš tým uvažoval o tom, že by se daly vysílat později v noci, protože máme nějaké cíle ohledně reklamy a demografických skupin, které chceme zasáhnout. Takže obecnější a zábavné dokumenty, jako jsou ty z kanálu Discovery, by na Warner TV mohly dobře fungovat, ale spíše později v noci. A pak tu jsou dokumenty HBO, které jsou mnohem tvrdší. Řeší sociální otázky nebo LGBT+ komunitu. Byl bych rád, kdyby je vidělo víc lidí, ale nejsem si jistý, že Warner TV je pro ně to správné místo. Myslím, že jejich domovem je HBO a HBO Max.

Letošní rok je rokem sportovním. Vaše licence zmiňuje i možnost sportovního vysílání. A letos v létě se nabízejí Olympijské hry, které jsou u našeho publika velmi sledované a oblíbené. Jste (Discovery) držiteli vysílacích práv pro Evropu od posledních her. Jak s nimi naložíte z hlediska českého diváka?

Olympiáda bude plně k dispozici na streamovací službě MAX, kde z ní nezmeškáte ani okamžik. Budou speciální streamy, které existují na platformě Discovery+. Takže budete moci sledovat každou minutu olympijských her, a to i jako předplatitelé standardního tarifu. A po LOH budeme vysílat olympijské sestřihy z vrcholných sportovních výkonů. Budeme usilovat o to, aby se LOH dostaly k co největšímu počtu lidí.

Česká televize měla z posledních her od vás sublicenci, zejména na soutěže národních týmů na volně šířeném vysílání. Z vašich slov vyplynulo, že na volný program Warner TV olympiádu nezařadíte. Máte nějaké řešení?

Existují povinnosti pro určité události velkého významu, jako jsou olympijské hry, které musí být vysílány veřejnoprávními televizními stanicemi v jednotlivých zemích. Máme silné vztahy s těmi správnými společnostmi, takže přenosy z LOH nebudeme vysílat na Warner TV. To potvrzuji. Avšak bude probíhat diskuse s veřejnoprávními vysílateli a dalšími volně vysílajícími stanicemi o událostech, které je třeba šířit volně a které se dostanou do volného vysílání. Ano, to bývá pravidlem v celé Evropě a pak se můžeme rozhodnout, zda budeme licencovat více nebo méně v závislosti na situaci. Ale letos to bude všechno na MAXu. Myslím, že letošní olympijské hry budou opravdu skvělé, protože jsme měli dvě předchozí olympiády v jiném než evropském časovém pásmu a probíhala pandemie koronaviru. Myslím, že toto bude pro nás a pro všechny opravdu sportovní léto.

Vyčerpali jsme téměř určený čas, a tak ještě něco k distribuci. Pozemně budete vysílat prostřednictvím celoplošné sítě 23 provozované Českými Radiokomunikacemi s pokrytím téměř 100 % území. Vzhledem k tomu, že máte dvanáctiletou licenci, můžete nám říci, na kolik let jste s tímto operátorem podepsali distribuční smlouvu?

Odpověď na otázku o délce smlouvy asi znáte sami. Já bych ji měl asi znát taky, ale neznám.

České Radiokomunikace zajišťují také hybridní vysílání HbbTV. Budete nabízet také tuto službu?

Co se týká HbbTV, nebudeme ji v době spuštění kanálu využívat. Opět, jak jsem už říkal, se budeme touto možností zabývat do budoucna.

Máme ještě otázku na pomezí obsahu a distribuce. Obecně váš obsah bude opatřen buď českým dubbingem nebo titulky. Bude k dispozici také originální stopa, převážně asi v angličtině, která by jednak mohla oslovit zdejší americké či britské rezidenty a současně by pomohla zlepšovat jazykovou úroveň mladší generace?

Budu muset zkontrolovat, co nám tato technologie umožňuje. Ale je to zajímavá představa. Také nevím, jaké procento bude dabováno versus opatřeno titulky.

K vašim dalším dvěma licencím. Na tiskové konferenci jste představili kabelové a IPTV společnosti, se kterými máte uzavřenou dohodu. Ale nepadla tam zmínka o satelitní distribuci. Na jaké pozici, případně s jakým operátorem, budete vysílat?

Tak obecně, všechny licence budou mít shodný obsah. Obsah na satelitu bude zakódovaný. Jakou pozici na satelitu budeme využívat prozatím nevím. To je to, co k tomu mohu říci. Máte na mě příliš mnoho technických otázek, ale pokusím se to zjistit.

Pro běžnou terestrickou distribuci budete používat standardní rozlišení SD. Nějaké vyšší rozlišení připadá v úvahu?

Ne v případě Warner TV. Pouze u streamovací služby MAX v nejvyšší nabídce uvažujeme o zařazení obsahu ve 4K, pokud bude v nativním rozlišení. Upkonverze na 4K u starších titulů nedává příliš smysl.

Děkujeme za rozhovor.

Fotografie: Václav Udatný, Televizníweb.cz