Při našich testech televizorů pravidelně zkoušíme i HbbTV, multimédia a video aplikace a říkáme vám, jaké formáty a kontejnery zvládají, jak jsou kompatibilní s Lepší.TV, s HBO či s tou a tou stanicí a co vlastně od televizoru můžete v tomto ohledu očekávat. Počet uživatelů v tomto ohledu sice narůstá, ale…

„Ačkoliv čeští televizní diváci využívají v posledních letech televizor stále častěji i k jiným aktivitám, jako je například sledování on-line videí a placených služeb VoD nebo využívání HbbTV či Smart TV aplikací, sledování televizních stanic je stále dominantní aktivitou,“ říká Pavel Müller, ze společnosti Atmedia, která na našem trhu obchodně zastupuje 25 měřených tematických televizních stanic.

Streamování nezabíjí televizi, věří šéfka Atmedia Czech Michaela Suráková

Zajímavé v této souvislosti je, že využívání televizoru k jiným činnostem, než sledování televizního vysílání je stále nedostatečně nízké. A je to i s podivem přes všechnu osvětu, kterou někteří lidé, včetně autora, tomuto tématu roky, roky a roky věnují.

Podívejme se na poslední průzkum Atmedie…

Ten říká, že, citujeme, „…televizor k jiným aktivitám, než je sledování televizních stanic, využívá jedna čtvrtina českých televizních diváků starších patnácti let. Konkrétně jde o více než 2 miliony lidí, přičemž před pěti lety jich bylo o půl milionu méně.“

To je nadějné, ale nijak vysoké číslo. Řečeno podle posledního průzkumu ještě jinak: v roce 2019 šlo v průměru o 17 minut denně, v roce 2023 o 30 minut denně. Nic zásadního nehledě na to, jak ještě upozorňuje Pavel Müller, že… „V posledních letech sice roste využívání televizoru i k jiným aktivitám, ovšem čas trávený sledováním televizních stanic je více než sedmkrát delší.“ Z hlediska ostatních aktivit je zároveň smutné, že průzkum Atmedie zjistil, že sledování televizních stanic se oproti jiným aktivitám věnují „…diváci všech věkových kategorií, včetně těch nejmladších ve věku 15–34 let“.

A počet Smart TV plus skutečná napojenost televizorů na internet?

A Atmedia pokračuje s tím, že v roce 2019 mělo tzv. chytrý televizor s internetem (Smart TV) 31 % českých domácností, v roce 2023 to už bylo 52 %, což je poměrně skoková změna i když číslo není nijak vysoké. Nebylo jednak sděleno, zda jde o „alespoň jeden televizor v domácnosti“ a také že, podle všeho, procento nezahrnuje ty domácnosti, které mají klasický televizor a k němu připojenou „krabičku“. Tady půjdou procenta nahoru a podle nás jich nebude právě málo!

V každém případě počet lidí, domácností, schopných sledovat například video služby IPTV/VoD či HbbTV skokově narostl, připomenout je třeba ale ještě to, že externí přehrávače MMC HbbTV nenabízejí, takže tady se bavíme pouze o multimédiích a aplikacích videoték a internetových televizí.

Podle Atmedie má televizor doma téměř 9 z 10 českých domácností a k dalším aktivitám se kterými je využíván patří zrcadlení obrazovky mobilu na televizor a video obsahu z DVD disků, USB média, atd.

Poznámka: televizní stanice jako takové v loňském roce sledovalo denně v průměru 5,7 mil. diváků starších 15let, kteří před obrazovkou strávili 3 hod. 39 min. Zdrojem dat jsou vždy průzkumy ATO – Nielsen.