Program složený z archivních pořadů vlastní produkce a kultovních akvizičních filmů a seriálů spustila slovenská televizní skupina Markíza. Jde už o její pátý lineární kanál, který je odbavovaný společně s programy skupiny Nova z Prahy.

Pobřežní hlídka, Beverly Hills 90210, Knight Rider, Akta X, Alf nebo Adamsovi. To vše nabízí nebo nabídne nový kanál slovenské skupiny Markíza, který odstartoval tento týden jako pátý program slovenské odnože Novy. Inspirace mnohem starší Novou Gold, která odstartovala v roce 2013 pod názvem Telka (na Novu Gold se přejmenovala v roce 2017) je víc než patrná. Markíza chce využít jednak velké popularity těchto seriálů, které přinesla na slovenský trh jako první se slovenským dabingem, jednak si chce udržet starší a věrnější publikum. Jenže nepůjde jen o americkou produkci. Hlavní kanál Markízy byl v minulosti známý tím, že často nakupoval kvalitní dramatickou tvorbu od České televize. Ta se nyní vrátí na obrazovce Markízy Klasik.

Markíza už odbavuje vysílání z Prahy ze sídla Novy, do volného vysílání se nevrátí

Proč nový kanál? Protože se nedostává reklamního prostoru

Podle serveru Živé.sk se na novém programu objeví kultovní československé seriály jako je Nemocnice na kraji města, Létající Čestmír, Chalupáři, My všichni školou povinní nebo Křeček v noční košili, v nichž se objevují i slovenští herci. Neodmyslitelnou součástí vysílání ale budou i reprízy původních zábavných pořadů Markízy, stejně jako tak činí Nova na svém kanálu Nova Gold. V případě Markízy Klasik se tak do vysílání vrátí Uragán, Všetci sú za dverami, Možno príde i kúzelník, Hurikán či Zahoď starosti. Ze zahraničních akvizic stanice staví propagaci i na sérii filmů o Vinnetouovi a Old Shaterhandovi. O některé tituly se nový kanál začal přetahovat s českou Primou, která v květnu na Slovensku spustila tamní verzi kanálu Prima Cool SK a v dohledné době plánuje zahájit také vysílání Prima love SK.

Důvod vzniku Markízy Klasik je prostý a prakticky stejný jako v případě spouštění nových kanálů skupiny Prima v posledních letech. Je to dlouhodobá vyprodanost reklamních časů, kvůli které komerční televize nemůžou uspokojit veškerou poptávku inzerentů. Prima kvůli tomu už před časem zavedla povinné odehrání části reklamních kampaní na svých online projektech nebo na stanicích skupiny Barrandov, jejíž reklamní časy prodává primácké media zastupitelství Media Club. Markíza sice už delší dobu nevysílá žádný ze svých programů volně a je výhradně součástí placených televizních služeb včetně terestrické Plustelky (v ní se zatím Markíza Klasic neobjevuje), ale na její sledovanosti se to příliš neprojevilo, ušetřila náklady za terestrické šíření signálu a nadále je pro ni zajímavé prodávat reklamní časy.

Josef Uher: Technická spolupráce Novy a Markízy nezná hranice, slovenské programy odbavujeme z Prahy

Odchod z volného terestrického vysílání se Markíze vyplatil

Markíze takový postup umožnila diametrálně odlišná situace od Česka, kde je hlavním způsobem příjmu televizního vysílání klasická anténa a vysílače, tedy DVB-T2. Na Slovensku, které kvůli členitému terénu nemůže dokonale pokrýt celé území z klasických vysílačů, tradičně vede spíše kabelový a satelitní příjem televize. Na terestriku spoléhá jen okolo desetiny domácností, a ty mají možnost si zaplatit zmiňovanou službu Plustelka, která je šířená ze stejných vysílačů jako volné vysílání veřejnoprávní televize a programů konkurenční televizní skupiny Joj. Odchod z volného terestrického vysílání Markíze pomohl k novým příjmům: zatímco za volné vysílání přes vysílače musela platit, za zařazení do nabídek placených služeb naopak operátoři těchto služeb platí jí.

V České republice by takový postup nebyl možný, protože mezi diváky zatím drtivě vede bezplatný terestrický příjem televize. Odchodem z terestriky by Nova a její kanály ohrozili svoji sledovanost, a tudíž i příjmy z prodeje reklamních časů. Na druhou stranu, široce dostupné volně vysílající kanály skupiny Nova denně propaguje placenou streamovací službu Voyo, která nedávno ohlásila dosažení mety 850 tisíc předplatitelů a do konce příštího roku chce překonat milionovou hranici. Synergie s Voyem se Nově vyplácí a některé úspěšné formáty se po čase objevují na obrazovce volně šířených lineárních kanálů, aby na nich Nova mohla vydělat i prodejem reklamních časů.