Na českém televizním trhu se v posledních letech objevují stále nové plnoformátoví stanice, které chtějí vytvořit alternativu velkým a zavedeným kanálům. Po prvotních pokusech s vlastními televizními formáty ale stále častěji sází na vysílání komunistických seriálů z produkce Československé televize.

Připomeňme si historickou cestu televize Prima, která se před lety, ještě pod vedením Kateřiny Fričové a Martina Dvořáka, rozhodla oprášit staré československé seriály, o které neměla Nova a ani Česká televize zájem. Na obrazovku se tak po letech vrátila Třicet případů majora Zemana, Ženu za pultem či Chlapce a chlapy. Byla to celkem sázka na jistotu, vždyť například Ženu za pultem sledovalo na Primě v roce 2002 v průměru 1,85 milionu diváků starších 15 let! Prima objevila v těchto seriálech zlatý důl a pramálo ji trápilo, že jde o propagandistická díla komunistického režimu nejhrubšího zrna. Ale nebyla to pouze Prima, kdo se snažit těžit z normalizačních seriálů. Vzpomeňme třeba na projekt TV3, který vznikl z někdejší královéhradecké a později i pražské TV Galaxie.

Markíza převzala koncept Nova Gold, odstartoval kanál Markíza Klasik

Začalo to už svého času s TV3 a Primou

TV3 svého času, ještě za hluboké „doby analogové“, chtěla vytvořit konkurenci duopolu Nova – Prima, ale kvůli sledovanosti také sáhla po normalizačních dílech z doby Československé televize, jako byly komedie Bouřlivé víno, Zralé víno a Mladé víno. A největší pokus o konkurenci Nově a Primě a v české televizní historii, TV Barrandov, si od začátku svého vysílání zajistila práva na seriál Třicet případů majora Zemana a další komunistická díla, která jí dělala pěkná čísla v porovnání s vlastní tvorbou. Z normalizačních seriálů a filmů se tak stala sázka na jistotu, po které televize sahají ve chvíli, kdy se jim jejich vlastní tvorbou nebo béčkovou zahraniční akvizicí nedaří oslovit dostatek diváků. Je to ale paradox: televize, které hlásají, že přichází se zcela novým programem, končí u těch nejhorších normalizačních slátanin.

Poměrně čerstvým příkladem může být TV Seznam. Televize, která měla ambici spojit videotvorbu pro internet s televizním vysíláním a přinášet hlavně původní obsah, se v posledních letech chlubí skvělými čísly během vánočních nebo velikonočních svátků, ale dosahuje jich jenom díky starým filmům, seriálům a pohádkám z produkce Československé televize. Postupně se tedy uchýlila ke strategii, kterou léta používaly a během zmiňovaných svátků stále používají hlavní kanály Novy, Primy i České televize. Není v tom vůbec nic nového a televizní kanál, který volí takovou strategii, je jednoduše zaměnitelný s jakoukoli jinou plnoformátovou televizní stanicí. Což je škoda. Digitalizace měla přinést větší pestrost v programové nabídce, ale plnoformátové kanály se tu přetahují o stále stejné normalizační seriály…

Seznam TV ruší zprávy a blíží se ČT 3 Nahradí archivní program ČT?

A11: Narcos pryč, Inženýrskou odyseu na obrazovku

Nejnověji na ně vsadila televize A11, která se nemůže pochlubit bůhvíjakou sledovaností a zjistila, že se jí do programu složeného ze studiových pořadů ne nepodobných začátkům TV Nova, nehodí seriál Narcos nakoupený od Netflixu, protože ti, co ho chtěli vidět, tak už učinili přímo na Netflixu, a publiku A11 navyklému na neustálé studiové magazíny a rozhovory budou spíš vyhovovat staré československé seriály. A tak od letošního července nasazuje do vysílání seriály Dnes v jednom domě a Inženýrská odysea, které patří z ideologického a propagandistického hlediska k tomu horšímu, co Československá televize vyprodukovala. Však o ně také jiné televize zatím nejeví moc velký zájem, což by se mohlo změnit ve chvíli, kdy by někdo přišel s nápadem na vytvoření vyloženě archivního filmového a seriálového kanálu pro volné vysílání.

S takovým kanálem měla úspěch Česká televize, ale její kanál ČT 3 skončil kvůli finančním problémům ještě za předchozího generálního ředitele Petra Dvořáka. Současný šéf ČT Jan Souček slibuje ČT 3 obnovit, ale podmiňuje to schválením zvýšení televizního poplatku. Česká televize se zatím vysílání propagandistických seriálů ČST vyhýbala, s výjimkou majora Zemana v roce 1999, kdy se k tomu rozhodl tehdejší ředitel Jakub Puchalský a každý díl seriálu doplnil debatou s odborníky, ale i na ČT 1 se s železnou pravidelností objevuje Nemocnice na kraji města, Malý pitaval z velkého města nebo Chalupáři. Pokud by se Kavčí hory rozhodly obnovit ČT 3 a daly na ní prostor i propagandističtějším seriálům, vypálily by tím rybník komerčním televizím.

Jako správce seriálů z dob ČST totiž musí vysílací práva prodat jiným zájemcům, pokud je sama nechystá zařadit do svého vysílání. Obnovený program ČT 3 by tak mohl jednou provždy stáhnout všechny komunistické seriály z českých komerčních televizí.

ČT 3 končí! Česká televize ji vypne na konci roku