V letních měsících tradičně televizní sledovanost klesá. I tak, podle mediálního zastupitelství Atmedia, průměrně před televizorem strávíme přes 3 hodiny denně, což plyne z výsledků sledovanosti za červenec a srpen v předešlých dvou letech (ATO – Nielsen, věková skupina 15+). V letošních vedrech to ale možná bude ještě více, navíc výrazně přitvrdí „Euro“ a olympiáda. Tady si však na výsledky ještě musíme počkat.

Létu pravidelně vévodí filmy a seriály, nyní to ale bude i sport, resp. velké sportovní události, jako bylo Mistrovství Evropy ve fotbale či stávající Letní olympijské hry v Paříži. A uvidíme, jak významně do sledovanosti zasáhnou. Nicméně filmy a seriály jsou nejsledovanějším žánrem celoročně i když během prázdnin jejich podíl na celkové sledovanosti roste. A zároveň, podle Atmedie, klesá sledovanost pořadů typu „reality show“ a také pořadů zpravodajských, čemuž se televizní stanice pochopitelně přizpůsobují.

Obří televizor na fotbal i olympiádu? Co si lze pořídit od 191 do 292 cm

Euro a olympiáda zvednou sledovanost

Jak bylo řečeno, letos je situace atypická. Ovlivnilo ji letní Mistrovství Evropy ve fotbale a ovlivní ji ještě – a to nejspíše značně – olympiáda. Jakýkoli sport obecně vzato ukrajuje v celoročním průměru z celkového času tráveného před TV asi 5 %, avšak za první polovinu letošního července to bylo už 9 % právě z důvodu „Eura“.

I přes nižší „prázdninová čísla“ zůstává chování českých diváků obdobné, jako v průběhu roku. To znamená, že sledovanost je od pondělí do pátku vyrovnaná, roste o víkendu a zejména pak v neděli, kdy diváci u obrazovek v průměru stráví přes 3,5 hodiny (opět skupina 15+).

Stejný, podle průzkumů ATO – Nielsen, zůstává i večerní hlavní vysílací čas, tzv. prime time. Nejvíce lidí tak před obrazovkou sedí od 19:00 do 23:00 hod.

Stanice se v létě chovají jinak, ale…

Vzhledem k nižší sledovanosti se během prázdnin pravidelně nasazují reprízy, hlavními taháky bývají většinou seriály z vlastní produkce, případně nakonec i reality show, soutěže či zahraniční filmy a seriály. Jak ale říká Pavel Müller z Atmedie: „Český televizní divák je poměrně konzervativní. Podobně jako má Vánoce spojeny s pohádkami a rodinnými filmy, v létě se těší na seriálové stálice. Premiéry televizních pořadů jsou spojeny s jarní a podzimní sezónou, kdy je televizní sledovanost vyšší a zároveň rostou investice do televizní reklamy.“ Nicméně, jak hovoří zaslaná tisková zpráva, nejvíce času se obecně vzato sledováním televize tráví v zimních měsících, kdy doba přesahuje 4 hodiny denně.

Nasazování repríz během letních prázdnin ale není politikou všech televizních stanic. Jiný přístup totiž mají zejména placené kanály, které se orientují na náročnějšího diváka a premiéry televizních pořadů mu nabízejí i nyní. Příkladem může být dokumentární Discovery Channel nebo lifestylová TLC. Obě stanice v průběhu července a srpna přijdou s premiérovými řadami hned několika seriálů. Discovery Channel navíc od 21. července už začal vysílat zcela novou dokumentární sérii Epicentrum bouře a podobně ke svému letnímu schématu přistupuje filmová stanice Canal+ Action. Ta nabídne, nebo už nabídla, premiéry filmů jako Včelař (2024, foto v úvodu), Ferrari (2023) nebo Jeden život (2023).

Štítky