I když by se mohlo zdát, že využívání satelitů pro televizi je na ústupu, platí to jen pro přímou distribuci (DTH) divákům. Přesvědčili jsme se o tom na letošní prezentaci k podzimnímu programu TV Nova minulý týden. Na ní bylo také odhaleno inovované logo třicetiletého programu Nova.

Při vysílání přímo z venkovních prostor, kde se tisková konference konala, tentokrát pro své vstupy do vysílání TN Live, resp. pro spojení se studiem na Barrandově, zpravodajství Televizních novin nevyužilo tzv. „reportážní batohy“, které nosí kameraman na zádech. Ty signál přenášejí mobilními sítěmi 4G/5G a pro zajištění dostatečně širokého pásma pro přenos videa využívají několika sdružených SIM karet, někdy i přes více operátorů. Celkový datový tok po kompresi je pak rozdělen na několik dílčích toků, které jsou na vstupu domácího studia zase sloučeny v jeden a předány přes odbavovací pracoviště do vysílání.

Hned po skončení konference totiž proběhl přímý vstup do streamovaného vysílání TN Live. V tomto případě bylo improvizované venkovní studio Novy se dvěma kamerami spojeno s produkčním satelitním vozem zvaným DSNG, Digital Satellite News Gathering, několika asi 100m kabely.

O tiskové konferenci a podzimním schématu vysílání na kanálech Nova jsme psali hned po jejím ukončení v tomto článku.

 

Produkční a satelitní vůz DSNG na místě konání tiskové konference. Foto: Václav Udatný

Co se skrývá za pojmem vůz DSNG?

Je to upravená větší dodávka, kterou lehce rozpoznáte tak, že má na střeše složenou parabolickou anténu. Uvnitř má zabudovanou technologii, a kromě malé obrazové a oddělené zvukové režie, je tu i nezbytné zařízení pro kódování výsledného signálu (MPEG-4/HEVC), jeho modulování do L-pásma, konverzi na kmitočet uplinku (14 GHz) a výkonové zesilovače HPA, které bývají umístěny co nejblíže sklopné paraboly na střeše vozu.

Vysílací řetězec bývá z důvodů ochrany před náhodnými výpadky zdvojen a někdy i doplněn o další manuální rezervu nebo další obsah v konfiguraci 2+1. Jedná se vlastně o zcela autonomní satelitní pozemní stanici s vlastním agregátem na výrobu elektrického napájení.

Pohled dovnitř vozu DSNG. Foto: Václav Udatný

Takto vybavený vůz, doplněný o šifrování BISS, je pak možno využít i pro přenosy typu fotbalových pohárových soutěží UEFA, jejichž satelitní distribuci po Evropě zajišťuje soukromá společnost Eurovision Services. Samozřejmě při těchto přenosech slouží DSNG výlučně jako satelitní uplink a zdrojem programu je výstup z velkého, obvykle 16kamerového přenosového vozu. Pro zájemce následuje principální blokové schéma zapojení satelitní části.

Schéma satelitní části redundantního DSNG se 2 HPA s automatickým přepojením hlavního a reservního signálu z kodéru a modulátoru. V případě výpadku výkonového zesilovače HPA (TWT) stačí manuálně přepnout vlnovodný přepínač WG. Třetí kodér + modulátor umožňuje vysílat 2 odlišné, avšak neredundantní, signály. Schéma z archivu autora

K přenosu do studia se pronajímá část satelitního transpondéru na geostacionární dráze. Popis těchto satelitů a využívání dalších drah jsme uvedli v našem satelitním seriálu.

 

Redaktorka zpravodajství Veronika Petruchová v rozhovoru o nových programových plánech do TN Live. Foto: Václav Udatný

Loga na mikrofonech

Po této technické odbočce se vraťme ke čtvrtečnímu vysílání TN Live a později ke vstupu do odpoledních Televizních novin. Téměř ihned po oznámení, že se na Nově od příštího dne objeví nové animované logo a nové vizuální ztvárnění této stanice, vstoupila do streamovaného TN Live reportérka a živě vyzpovídala ředitele vývoje obsahu televize Nova Michala Reitlera.

Již před oficiálním uvedením nového loga si tak při sledování těchto přenosů pozorný divák mohl všimnout, že mikrofony, jak reportérky, tak ředitele vývoje, byly opatřeny novým logem, které bylo na krytu vlastního mikrofonu, tzv. windschutzu. Tato protivětrná ochrana mikrofonu, vyráběná z pěny nebo molitanu, má za úkol eliminovat ruchy vzniklé prouděním vzduchu mřížkou mikrofonu. Její označení logem stanice je u zpravodajství povinné, aby daná osoba věděla, pro jakou společnost poskytuje rozhovor.

V běžné zvukařské práci jsou tyto „windschutzy“ v černé barvě. Pro zpravodajství však musely být nastříkány na novou modrou barvu a doplněny novým logem. Zadání jejich výroby proběhlo již před dvěma měsíci a dodávka přišla krátce před jejich premiérou.

Nejdříve technika nechala vyrobit prototypy a grafika pak po připomínkách schválila konečnou barevnou verzi, jak nám řekl Josef Uher, technický šéf TV Nova. Celý rozhovor o nasazování nového loga si můžete přečíst v článku příští středu.

Reportérka Veronika Petruchová se připravuje na vstup do odpoledních Televizních novin. Foto: Václav Udatný

Úvodní foto: Václav Udatný, 3D logo programu Nova jako součást venkovního studia