„Podzim na Nově“ nebyl jen představením nových programů skupiny, ale přinesl již pátou změnu loga stanice, které se na obrazovkách objevuje od předminulého pátku. Není to však jen obyčejná změna, kde se nahradí jeden grafický symbol druhým, ale jedná se o animované logo na hlavní stanici, které se kromě růžku obrazovky stane základem nového vizuální konceptu televize. Jaké nástrahy pro vlastní odbavení programu jeho zavedení představovalo nám přiblížil technický ředitel TV Nova, Josef Uher.

Na tiskové konferenci představený nový grafický design má symbolizovat nekonečnou smyčku zábavy, kterou TV Nova poskytuje už třicet let. Logo je proto inspirováno i návratem ke kořenům. Hlavní barvou se stává modrá a doplňkové barvy jsou červená a bílá. Vývoj loga za třicet let existence je zde:

Logo nejen jako identifikace, ale i jako symbol

A právě u příležitosti letošního výročí zrodu TV Nova se tvůrci vizuálně vrátili k samému počátku, propojení mezi televizí a divákem. „Naším cílem bylo zachovat dědictví, které s sebou značka Nova nese, ale zároveň najít nové, moderní pojetí, aplikovatelné na všechny současné i budoucí způsoby komunikace. Hledali jsme grafický symbol jasně rozpoznatelný napříč všemi platformami,“ uvedla Jana Vavreková, šéfka kreativy.

Grafickou a konceptuální část zastřešila světoznámá newyorská agentura loyalkasper, jež stojí za podobnými projekty například pro Disney +, Paramount +, Peacock, MTV a mnoho dalších. To ale neznamená, že tato agentura dodala konečný výrobek, který se potom jen tak vložil do vysílaného signálu.

Tak tomu bylo v počátcích, kdy tzv. logo generátor tvořil poslední část vysílacího řetězce a operátoři na vysílacím pracovišti jej v počátcích vkládali ručně, v čase, kdy běžel program a vypínali, když začala reklama. Stávalo se, že vložení loga někdy přišlo pozdě, jindy se na něj lidskou chybou zapomnělo, a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání za tato pochybení vysílatele mohla penalizovat. V dnešní digitální době je celé vysílání zcela automatizováno, založeno na serverech a obsluhováno řídícím softwarem.

Dnešní způsob vkládání loga do vysílání

Díky pokroku v technologii se proces lineárního odbavení vysílání v průběhu let výrazně vyvinul. Od počátků ručního ovládání založeného na fyzických páskách až po moderní éru digitálních automatizovaných systémů byla tato cesta poznamenána neúnavnou snahou o efektivitu a spolehlivost. Dnes se využívá sofistikované softwarové vybavení a aplikace. Takové aplikace jsou pečlivě navrženy tak, aby zvládly celý proces přehrávání s bezprecedentní úrovní kontroly a flexibility.

Jádrem je robustní odbavovací sytém, playout server, který musí poskytovat bezchybný tok obrazového a zvukového obsahu. Automatizace snižuje riziko lidské chyby během pracovního postupu (workflow) a zvyšuje provozní efektivitu a zajišťuje hladké přechody mezi různými mediálními prvky. Mezi klíčové vlastnosti patří časové plánování na základě sestaveného playlistu, které určuje pořadí a délku jednotlivých sekvencí programu, reklam, upoutávek a dalších elementů jako jsou předěly, znělky a grafické překryvy v reálném čase. Ty jsou generovány ze spolehlivě vyvinutých aplikacích v řídícím grafickém serveru a poskytují další informace pro diváka. Kromě vyskakovacích animací, titulků a dalších je to právě nezbytné staniční logo a předěly mezi programem a reklamou.

Původní grafický vkladač, který přidával požadovanou grafiku, dnes odbavení řídí playout server s více grafickými vrstvami, které se musí připravit a naprogramovat tak, že z jednoho serveru jde prakticky zvládnout všechny požadavky.

Nejde pouze o jedno logo

Pro čtenáře televizního webu to vysvětlil Josef Uher, technický ředitel TV Nova: „Součástí loga jsou i další doplňkové informace. Pro lepší pochopení celé složitosti je nutno si uvědomit, že vlastně nemáme logo v jednom místě, ale máme logo pro formáty 16:9 a historické 4:3, vlevo, ale i vpravo kvůli sportovním pořadům a u nějakých ještě speciálních eventů je logo taky dole, vlevo i vpravo. Do toho zejména ve zpravodajství vstupuje označení „živě“. A také je tam vlastně verze loga s HD a verze s piktogramem 18+ pro označení vhodnosti pořadu. Vzhledem k tomu, že logo musí fungovat jako celek, tak se samozřejmě mění během celodenního vysílání všechny tyto kombinace. Máme více než  30 kombinací všech možných variant, které mohou nastat a ty všechny musíme samozřejmě do vysílacího sytému naprogramovat.“

Josef Uher: Jak dostat nové logo z papíru do éteru. Foto: Václav Udatný

A šéf novácké techniky pokračoval: „Všechny tyto verze je nutno dát dohromady společně s logem. Velmi náročné by bylo totiž správné časování. To musí být na 1 frame, což je 40µs. Určitě by bylo špatně, kdyby se nám to logo ´zalnulo´ a zůstalo tam viset třeba HD nebo zůstalo 18 plus či by se 18 plus rozsvítilo později.  takže vlastně kvůli přesnému časování to musí být složený dohromady. Celá ta scéna je vlastně jako společná, a tak musí být i společně naprogramovaná.“

Novinka: animované logo

O změně vizuálu a loga stanice se začalo uvažovat již na podzim minulého roku. Později v průběhu příprav se technika dozvěděla, že se plánuje také animované logo a zároveň i přechody v rámci staniční grafiky. Podívejte se podrobně na animaci loga:

K tomu nám ředitel Uher podrobně popsal celou technickou přípravu před vlastním spuštěním: „V tomto případě to představovalo docela velký zásah do workflow (pracovního postupu – pozn. red.) a do automatizační systému a do ´traffic´ systému, který doručuje kompletní denní vysílací plán  pro vysílání, což znamenalo zapnout v playout serveru více grafických vrstev, a připravit na ně vysílací automatizaci, tj. naprogramovat ji a zároveň naprogramovat ´traffic´ systém. (někdy bývá traffic systém též nazýván Station Managment System SMS, který začíná vytvořením programových denních vysílacích plánů-pozn. red.). V našem případě jsme si někdy v květnu s grafiky prošli principy všech těch elementů, nejenom loga, ale vlastně s ním se měnily všechny přechody, všechny jingle  a všechny doplňkové informace, jak jsem se o nich zmínil dříve. Upřesnili jsme, co je ve finále požadováno a probrali jsme, jak to vyřešit, jak to naplánovat. Šlo hlavně o to, že trajektorie animace se musela naprogramovat, což se v grafické vrstvě neudělá samo, a navíc samozřejmě někdo, resp. něco musí říct, kdy to spustit, což je úkol vysílací automatizace a té zase to řekne ´traffic´  systém, který doručuje playlist.

Muselo se zasáhnout i do vysílací automatizace tak, aby bylo možno řídit více vrstev. Máme totiž playout servery, které nyní obsáhnou až osm grafických vrstev. Prakticky bylo potřeba tyto funkce zapnout a samozřejmě programátoři grafiky museli vlastní grafiku jako takovou naprogramovat v systému playoutu tak, aby to všecko fungovalo správně. Logo bude částečně animované, ne trvale, ale vlastně při každé změně. Tudíž to naprogramování v rámci dané grafické vrstvy a odpálením té animace musí vlastně být zahrnuto už v  playlistu. Tento proces musel od května proběhnout, abychom to byli schopni úspěšně program TV Nova odbavit. A poslední vlastně, dá se říct, že poslední tři týdny probíhaly intenzivní technické i vizuální zkoušky.“ 

Spokojenost nad výsledkem ve tváři šéfa techniky. Foto: Václav Udatný

Nové logo zatím jen na dvou kanálech

A diváci to od pátku uviděli na svých obrazovkách při sledování programu Nova přes terestrickou distribuci, Nova HD přes satelit nebo kabel, či přes živé vysílání na VOYO. Ještě pro upřesnění: Změna loga se týká programů Nova a verze pro zahraničí Nova International. „Ta je úzce spojená s Novou, takže by bylo asi zvláštní, kdyby ta změna na jednom z těch kanálů nastala, na druhém ne. Ono by to ani nebylo možný, protože vlastně když se tvoří playlist, tak už se tvoří vlastně ta kostra společně, byť ve finále ty playlisty jsou samozřejmě dva rozdílné“, upřesnil pan Uher.

Odbavovací systém Novy, vlastně jeden playout server, umí obsloužit i  více klasicky šířených programů na základě zmíněných playlistů. V případě, když je potřeba vyměnit nějakou statickou grafiku, tak v rámci MAM (Media Asset Management – správy mediálních systémů) existují nástroje, které umožní, aby tato výměna proběhla automatizovaně.  Mezi MAMem a vysílací automatizací běží výměna informací tak, aby klip nebo jingl nebyl vyměněn v době, kdy je nasazen.  Tím se opět vyloučí možné chyby v podobě černé obrazovky. Ale nová loga, včetně animovaných, musí zatím naprogramovat a připravit člověk.

Která stanice bude následovat?

Odpověď je obsažena ve shrnutí generálního ředitele Daniela Grunta, na tiskové konferenci k podzimnímu programu: „Chceme se více přiblížit našim divákům, chceme jim více naslouchat, ještě více stát na jejich straně. Změna toho, jak k nim nejen přes obrazovku promlouváme, je klíčovým krokem tímto směrem. Věříme, že se nové logo bude líbit. Tím ale pro tuto chvíli nekončíme, nový vizuál totiž brzy dostane i stanice Nova Cinema, která si to jako čtvrtá nejsledovanější stanice u nás bezpochyby také zaslouží.”

 

Úvodní koláž a fotografie: Václav Udatný