Majitel vysílacích práv LOH Paříž zaznamenal průměrnou lineární televizní sledovanost dvojnásobnou oproti Tokiu 2020. Bez ohledu na zisky medailí se podíváme za hranice české kotliny na to, jak velké sportovní události ovlivňují chování diváků, jaký zájem –při živém streamování – vyvolává sportovní klání a jaké jsou dopady na jednotlivce v dnešní mobilní společnosti.

Vrcholy letošního supersportovního roku byly evropské fotbalové mistrovství UEFA a LOH v Paříži. U nás k tomu ještě přistoupilo námi vyhrané Mistrovství světa v hokeji. ME ve fotbale v Německu na rozdíl od olympiády ve Francii nebylo vyráběno v Ultra HD (4K), údajně proto, že streamování v tomto rozlišení by stejně diváci řádně neocenili. A vzhledem k tomu, že většinou je dnes mediální obsah konzumován přes mobilní data, individuální příjem přes stávající 4G/5G sítě by je zahltil.

Dnes sice začíná další mezinárodní sportovní událost: XVII. letní paralympijské hry Paříž 2024 se stejnými maskoty a na většině shodných sportovištích jako již skončená olympiáda. Divácký zájem o tyto přenosy však zcela určitě nepřekoná hlavní letní událost, a tak se podívejme co říkají statistiky a průzkumy o skončených sportovních přenosech se zaměřením na streamování.

Olympijské hry táhly v červenci americké streamovací rekordy

v USA se streamování v červenci 2024 zapsalo do televizní historie jako druhý měsíc v řadě, když zaznamenalo vůbec nejdominantnější výkon v jedné kategorii sledování, podle zprávy The Gauge společnosti Nielsen, a představoval 41,4 procenta televizní sledovanosti.

Červenec předznamenal začátek letních olympijských her v Paříži, a přestože zpráva o červencovém měření zahrnovala pouhé tři dny, dopad LOH na televizní sledování byl zřejmý. Celkové využití televize vzrostlo v červenci o 2,3 % ve srovnání s předchozím měsícem a o 3,5 % ve srovnání s červencem 2023. Graficky jsou jednotlivé poměry, včetně podílu jednotlivých streamovacích platforem (v pravé části) uvedeny na následujícím obrázku (převzato z Advanced-television.com).

Sledovanost jednotlivých platforem na americkém TV trhu (Zdroj: Advanced-televison.com)

Kategorie TV vysílání – Broadcast – zaznamenala také vzestup (o 5% více jak v předchozím roce) a pokud by se vzal v úvahu jen poslední týden, kdy začala olympiáda, byl by podíl tradičního vysílání 22 %, neboť práva v USA měla zavedená televizní společnost NBC. To je dále zdůrazněno skutečností, že olympiáda představovala pět nejlepších a sedm z 10 nejlepších odvysílaných televizních přenosů v červencové zprávě.

Olympiáda na Maxu už pokořila Tokio 2020, za dva dny měla miliardu zhlédnutí

Letošní sportovní sledovanost a streamování v Evropě

Vysílací práva na Olympijské hry v Evropě vlastnila poslední rok americká společnost Warner Bros. Discovery (WBD). A uměli to náležitě využít. Již krátce po začátku vydali tiskovou zprávu o tom, jak úspěšná pro ně je a jak divácký zájem pokořil Tokio před třemi lety. Psali jsme o tom v článku „Olympiáda na Maxu už pokořila Tokio 2020, za dva dny měla miliardu zhlédnutí“.

Srovnávání s LOH v Tokiu před třemi lety je však poněkud zavádějící. Ani není divu, na rozdíl od Japonska se diváci v Evropě mohli dívat na probíhající soutěže živě v reálném čase, shodném, a ne předsunutém o 10 hodin.

Díky nedávnému uvedení Maxu na 25evropských trzích, vidělo Paříž 2024 více lidí, kteří streamovali více olympijského obsahu déle než kdy předtím. Na závěr her WBD ohlásila rekordní sledovanost a zapojení na všech platformách – včetně bezplatného vysílání, placené televize, streamování, webu a sociálních sítí – během LOH 2024.

Podle serveru Advanced-television činil kumulativní dosah sledujících olympijský obsah na platformách WBD více než 215 milionů v Evropě – o 23 % více než olympijské hry v Tokiu 2020 (+40 milionů). To zahrnuje Max a discovery+, stejně jako placené kanály Eurosport a neplacené sítě (FTA) v Norsku (TV Norge), Švédsku (Kanal 5) a Finsku (Kutonen, TV5), kde podíly na publiku u řady akcí dosahovaly více než 80 %.

V Polsku měly Eurosport 1 a 2, dostupné prostřednictvím placené televize, svůj nejlepší den a nejvyšší průměrnou sledovanost v historii her 7. srpna, přičemž na úrovni skupiny přilákaly 9,7 % podíl. Eurosport 1 byl toho dne druhým nejsledovanějším kanálem v zemi. Nejméně devět z deseti nejsledovanějších dnů na Eurosportu v Polsku se týkalo Paříže 2024.

Menší trhy se ve zprávě nevyskytovaly, ty byly zjevně pokryty sublicencemi veřejnoprávních společností, a proto nepřekvapuje, že naše země není zmíněna. Překvapivě nebyl zmíněn německý trh, když WBD uvádí, že zaznamenalo významný nárůst předplatitelů na všech hlavních trzích v Evropě, zejména ve Francii, Itálii, Polsku, Švédsku a Spojeném království. Srovnávají, že počet nových předplatitelů placeného streamování během období LOH 2024 byl o 77 % více než OH Tokio 2020.

A jak je to u nás?

Přenosy z OH Paříž 2024 na základě sublicence od WBD vysílala Česká televize, která vydala vyhodnocení sledovanosti na základě dat z ATO v tomto dokumentu. Pro představu z něj vybíráme „koláč sledovanosti“.

Podíl na publiku v průběhu OH Paříž 2024 (Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere)

V uvedeném dokumentu ČT bylo z pohledu streamu ČT nejúspěšnější finále čtyřhry v tenisu, s poměrem necelých 4 % ve srovnání s živým přenosem – lineárním terestrickým vysíláním, které se protáhlo až přes půlnoc.

Údaje o naší sledovanosti z evropského pohledu v přehledu Advanced television nebyly publikovány. A ani české zastoupení WBD nám tiskovou zprávu o počtu sledujících na Maxu neposlalo. Nelze tudíž ani vyhodnotit, jak zavedení amerických starších filmů a seriálů na volný kanál Warner TV v terestrickém vysílání mělo dopad na nové předplatitele služby Max (bývalé HBO Max). Olympiádu přes tuto službu jsme vyhodnotili v článku

Olympiáda Paříž 2024 skončila Jaká byla na Maxu? Poněkud…

O streamování u nás jsme získaly pouze údaje z posledního průzkumu Atmedia. Počet uživatelů streamovacích služeb byl za první pololetí letošního roku o 5 % vyšší než za loňské první pololetí a alespoň jednu službu využívá 47 % populace ve věku 15-69 let, o němž jsme také psali (odkaz vidíte níže).

Nejrozšířenější sledování streamovacích služeb je podle Atmedia ve věkové skupině 25-34 let. Atmedia index ale není zacílen na druh programového obsahu, zveřejněný jen uvádí pětici nejsledovanějších služeb, i když interně jsou sportovní kanály zpracovávány.

On-line videotéky (VoD) v Česku? Používá je více než 3 mil. diváků a přes hodinu denně

Spojené království: Miliony lidí tajně streamují sport v práci

Situace ve Spojeném království je od kontinentální Evropy odlišná, kromě BBC je stanicí zaměřenou na sport placená SKY Sport. Uváděla obsáhlé pokrytí pařížské olympiády a bude sledovat i výkony 215 britských atletů na paralympiádě.

Sky Sport+ nabízí 12 streamovaných kanálů, velkému zájmu se těší fotbalová utkání. Se zahájením nového ročníku britské fotbalové ligy Premier League byl proveden výzkum, jak Britové sledují své sportovní události. Z tohoto výzkumu vyplynulo, že mnozí se uchýlí ke streamování sportovních klání na nečekaných místech.

Ilustrační snímek (zdroj: Advanced-televison.com)

Třetina pracovníků přiznává, že byla přistižena při sledování sportovních událostí v práci, přičemž 20 procent sleduje 3-5 hodin týdně v době, kdy jsou na pracovišti. A 30 procent přiznalo, že ruší schůzky a nedodržují důležité termíny, aby stihli svůj oblíbený sport. Využívají k tomu mobilní platformu Sky Mobile. Server advanced-television.com uvádí následující nekonvenční místa sledování sportu s mobilním telefonem:

  • V práci (38 procent)
  • Během rodinné události (30 procent)
  • V autě (25 procent)
  • Na záchodě (21 procent)
  • V čekárně nemocnice (17 procent)
  • Během narozeninové oslavy přítele (15 procent)
  • Během schůzky (9 procent)
  • Na svatebním obřadu (8 procent)
  • Během vánoční večeře (8 procent)
  • V zahradním domku (8 procent)

Před začátkem sezóny Premier League polovina sportem posedlých fanoušků přiznává, že se pokusili rušit své letní plány, aby mohli sledovat sportovní události živě. Po odhalení rozsahu problému více než třetina uživatelů mobilních služeb uvedla, že jim došla data při pokusu o streamování sportu, ale zákazníci sítě Sky Mobile mohou streamovat aplikace Sky, včetně Sky Sports+, Sky Go, Sky News a dalších bez spotřeby jejich dat.

Data zdarma, ale TV poplatek za mobil na pracovišti navíc

I když sportovní fanoušci neplatí za streamování živých přenosů na mobilních telefonech ze svého datového plánu, musí hradit televizní poplatek – licenci, který v současné době ve Spojeném království činí přes 5 000 Kč ročně, a to navíc kromě poplatku za televizor v domácnosti, pokud nejste doma a mobil připojíte k napájení do elektrické sítě a používáte jej ke sledování živého vysílání na jakémkoli kanálu, placené televizní službě nebo streamovací službě, včetně Sky. Na této adrese musíte mít samostatnou televizní licenci pro mobilní telefon. Obecně ve Velké Británii se TV licence platí z každého přístroje, který je schopen přijímat živé vysílání, ale podniky TV poplatky neplatí, pokud neposkytují ubytovací služby, nebo nemají televizory pro využití veřejností.

To je rozdíl od současné navrhované novely mediálního zákona u nás, kdy podniky s více než 25zaměstnanci mají televizní poplatky platit. Naštěstí však streamovaný obsah u nás využívají diváci v průměru jen 1 hodinu denně a tak dopad na (ne)využívání pracovní doby bude výrazně nižší než náklady podniku za poplatky. Navíc ale náš zaměstnanec, který bude nachytán při sledování televize na svém mobilu, bude moct svému zaměstnavateli argumentovat tím, že firma za něj platí televizní poplatek, a tak „proč by se v práci nedíval!“. A to až do doby, než kvůli hrám mediální zábavy nebude na chleba.

Úvodní snímek: Advanced Television