Asociace HbbTV, globální iniciativa věnovaná poskytování otevřených standardů pro pokročilé interaktivní televizní služby prostřednictvím vysílacích a širokopásmových sítí připojených k televizorům a set-top boxům, odhalila na večerní ceremonii 14. listopadu vítěze cen HbbTV Awards 2024.

Vítěze vybrala nezávislá porota složená z mezinárodních odborníků z oboru a ceny vítězům byly předány od pořádajících HbbTV Asociace a operátora Everyone TV. Od nás se z 33 přijatých námětů z 10 zemí zúčastnila soutěže FTV Prima a TV Nova v kategorii o nejlepší využití HbbTV pro řešení založená na reklamě, TV Nova pak ještě soutěžila o cenu za nejlepší marketing nebo propagaci služby HbbTV. Ceremonii předávání cen předcházel první den Sympozia HbbTV, o němž jsme psali včera v článku

Hybridní vysílání trendem dneška: svět IP a TV věží se spojuje v televizoru

Na rozdíl od minulých let, kdy jsme si zvykli, že naše komerční televize alespoň jednu cenu získaly (podívejte se na článek z loňského HbbTV Sympozia v Neapoli, včetně videa), letos většina cen zůstala v pořádající zemi, Velké Británii.

Kontextová reklama

Výjimkou byla jen dvě ocenění. Jedna cena za Nejlepší využití HbbTV pro řešení založená na reklamě, ve které právě soutěžily dvě české stanice, převzala společnost Mediaset Espaňa, za převratný přístup ke kontextové reklamě, který využívá umělou inteligenci (AI) k poskytování vysoce cílených a poutavých reklam, což výrazně zlepšuje divácký zážitek a návratnost investic inzerenta.

Využití AI v kontextové reklamě popsala Maria Ingold, ředitelka techniky ve společnosti AI in Media. Zasazení reklamy do probíhajícího děje musí vycházet nejdříve v rozpoznávání předmětů a osob při současné analýze pocitů a souvislostí a následném vhodném výběru reklamního spotu. Jako příklad uvedla porouchané auto v průběhu děje a následnou reklamu na nová auta. Konečný výsledek se zahrnutím na cíleného diváka je velmi složitý proces jak je znázorněno na následujícím obrázku.

AI v mediální reklamě je jako puzzle (zdroj: z prezentace Maria Ingold, Vliv AI na řešení v HbbTV a byznys modely, HbbTV Symposium&Awads, Londýn 2024)

Cílená reklama a adresovatelnost

Druhou cenu, za Nejlepší nástroj nebo produkt pro vývoj nebo dodávku služeb HbbTV, převzala iniciativa ATVI, která vypracovala certifikaci pro přijímače HbbTV-TA, to je pro přijímače, které podle této specifikace umožňují cílenou – adresovatelnou reklamu. Vzhledem k tomu, že stále více výrobců televizorů se snaží získat část reklamního trhu vlastními platformami, najde tato certifikace využití u těch výrobců TV přijímačů, kteří mají úmysl použít bezplatný certifikační proces použitelný na přijímací zařízení a splňující nejvyšší standardy adresovatelné reklamní technologie.

Technické principy cílené reklamy byly popsány již v publikovaném standardu ETSI v roce 2020 a specifikaci HbbTV Targeted advertising. Některé podrobnosti o postupech v cílené reklamě si může čtenář vyhledat v našem článku

Jaký byl rok 2023 v distribuci médií? V mnohém převratný, u nás poměrně klidný

Britská služba Freely – vítěz 4 cen

Nelze se ani divit, že z celkového počtu 6 cen čtyři připadly právě Evceryone TV (společné platformě veřejnoprávní BBC, nezávislé ITV, Kanálu 4 a kanálu 5) s jejich službou Freely. Jednalo se o

  • Nejlepší technologické inovace v aplikaci HbbTV
  • Nejlepší využití pro vyhledávání obsahu
  • Nejlepší marketing nebo propagaci sužby HbbTV
  • Nováček roku 2024

Porota ohodnotila zejména kooperativní přístup v boji proti fragmentaci služeb a nedostatečné možnosti vyhledávání mezi nimi. Změnu hry britských televizních stanic soustředěné na HbbTV a skvělou kampaň pro budování povědomí o uvedení Freely na trh s působivými metrikami zásahu. Klíčovým bodem bylo i společné marketingové úsilí s prodejci a výrobci televizorů. A hlavně, že s Freely, platforma Everyone TV (česky by bylo možno vyjádřit jako „Televize pro všechny“) prokázala sílu a efektivitu HbbTV-OpApp a také to, jak může spolupráce mezi vysílacími společnostmi přinést spotřebitelům přesvědčivé všechny streamovací služby pod jednou hlavičkou.

Kteří výrobci již integrovali službu Freely?

Základní popis služby jsme přinesli ve včerejším článku. Zde chceme pouze popsat praktický uživatelský pohled, který jsme získáli z webových stránek Freely Tv.

Není potřeba žádný set-top box, ani anténa není nezbytná, jediné, co je potřeba je WIFI s rychlostí internetu 10 Mbit/s. A další podmínku přijmu je nutné mít zaplacenou TV licenci (poplatky), protože ty jsou v Británii povinné bez ohledu na to, jakou televizní službu divák využívá. Přístup k programům je volný, avšak po přihlášení. Samozřejmě na internetu jen z území Velké Británie z důvodu ochrany autorských práv.

Náhled na část programového průvodce Freely, který obsahuje v současnosti přes 36 televizních stanic a 30 rozhlasových. Umožňuje však i zpětné zhlédnutí již živě odvysílaných pořadů. (zdroj: www.freely.co .uk)

Podstatný je však nový televizní přijímač umožňující Freely TV a reklamní kampaň na webu se tak obrací na ty diváky, kteří o novém přijímači uvažují. Spuštění služby je jednoduché, neboť ovladače obsahují přímo tlačítko „Freely“. Samozřejmě je možné použít i terestrický příjem po připojení vnější antény pro DTT. Pořady se zobrazí na jednotném programovém průvodci, který nabízí na jednom místě pořady z volného terestrického vysílání i volný stremovaný obsah přes IP.

Jeden z příkladů prodávaných přijímačů v ceně zhruba 300 GBP (Zdroj e-shop freely: https://www.freely.co.uk/products/televisions)

K dnešku nabízejí tuto službu 4 výrobci přijímačů, kteří tuto službu integrovali do svých operačních systémů: Hisense, Toshiba, Panasonic a u nás nezvyklý Bush. Přitom jsou k dispozici úhlopříčky od 43“ až po 100“ (Hisense E7P Pro) v cenách od 7 500 Kč do 60 000 Kč. všechny s 4k displeji OLED, QLED a Mini-LED, což jsou jak známo pouze upravené verze základních LCD displejů.

Inspirace pro veřejnoprávní službu?

Za vývojem tohoto systému stála chuť ke spolupráci zúčastněných televizních společností pod vedením veřejnoprávní BBC a jejího výzkumného a vývojového oddělení (BBC R&D), jejichž hlavní inženýr na Sympoziu HbbTV v Londýně podrobněji popsal fungování této služby. Třeba to bude i inspirací u nás pro ty, kteří se nyní zabývají sestavováním popisu veřejnoprávní služby.

Úvodní foto: hbbtv.org