Velké televizní domy loni vyprodukovaly o šest procent méně dramatické tvorby než v roce 2022, vyplývá ze studie Evropské audiovizuální observatoře, která je součástí Rady Evropy ve Štrasburku.
Výroba televizních filmů, minisérií a seriálů loni v Evropě poprvé od roku 2015 poklesla. Podle statistik zveřejněných Evropskou audiovizuální observatoří se pokles dotkl všech žánrů a šel napříč televizními stanicemi a streamovacími službami. Podle hlavní autorky studie Dr. Agnes Schneebergerové, analytičky oddělení pro analýzu trhu, také skončil boom krátkých seriálů s 13 a méně epizodami. I v tomto segmentu došlo k mírnému meziročnímu poklesu o dvě procenta. Více než polovinu televizní dramatické tvorby, konkrétně 55 procent, loni vyprodukovaly veřejnoprávní vysílatelé. Za nimi následovaly komerční televize (31 procent) a globální streamovací služby jako Netflix nebo Disney+ (14 procent).
Podzimní TV seriály na obrazovkách: premiéry na VOD, později i v terestrice
Evropa má 2000 producentů, málokterý ale vyrábí každoročně
Pokles přišel poprvé po oživení, které v segmentu nastalo po koronavirové pandemii, jež kvůli protiepidemickým opatřením na čas zastavila veškeré natáčení. „Po krátkém návratu k růstu produkování a uvádění původních televizních hraných filmů tento segment opět klesá. Pokles počtu vyrobených hraných titulů o šest procent v roce 2023 se odrazil ve stejném snížení počtu epizod seriálů (rovněž o šest procent) a stagnaci v objemu natočených hodin (pokles o tři procent) ve srovnání s předchozím rokem,“ uvádí ve své zprávě Evropská audiovizuální observatoř. V průměru se v Evropě ročně vyprodukuje přes 1200 titulů, 23 000 epizod a 14 000 hodin původní dramatické tvorby.
Data obsažená ve studii zahrnují všech 27 členských států Evropské unie, Spojené království, Norsko a Švýcarsko. Observatoř segment sleduje od roku 2015 a za tu dobu více než 2000 produkčních společností vyrobilo alespoň jeden hraný titul, ale pouze tři procenta z nich tak činila každý z posledních devíti let. Navzdory poklesu zůstávají podle autorů studie některé základní charakteristiky evropské dramatické televizní tvorby stejné jako v minulých letech. Největší objem hodin (61 procent) představují telenovely. Více než polovinu všech vyrobených titulů (58 procent) tvořily seriály s 13 nebo méně epizodami v jedné řadě.
Seriály ČST, zachránci malých televizí? Spoléhá na ně TV Seznam i A11
Zkracovala se i délka epizod seriálů a jejich počty
Klesla také celková stopáž seriálů s 13 epizodami a méně za sezónu, a to o jedno procento, protože některé seriály ubraly na počtu epizod a také je zkrátily. Podle autorů studie to je pravděpodobně důsledek snahy o ušetření výrobních nákladů a vypořádání se s inflací. Hlavním producentem krátkých seriálů s 13 a méně epizodami byla loni Velká Británie, která natočila 159 titulů. Následovalo Německu se 119 tituly, Francie s 92 tituly a Španělsko s Itálií s 58 tituly. Česká republika natočila v loňském roce 23 seriálů s 13 a méně epizodami. Z jednotlivých vysílatelů loni v Evropě produkovala nejvíc takovýchto seriálů BBC a tak Netflix (oba vysílatelé po 60 titulech), následoval Amazon s 37, německá ZDF s 36 a rovněž německá ARD s 33 tituly. Na šestnáctém místě je majitel české TV Nova, skupina PPF, se 17 tituly.
Nejvíce televizních filmů, celkem 315, loni produkovalo Německo. Následovala Francie s 203 tituly, Spojené království se 199 tituly, Polsko s 86 a Španělsko s 84 tituly. Česká republika loni vyprodukovala 38 televizních filmů. Zatímco v počtu produkovaných titulů vedly veřejnoprávní televize, v objemu vyrobené tvorby vedly komerční stanice. V počtu vysílacích hodin dosáhly zejména díky denním seriálům a telenovelám podílu 57 procent, zatímco veřejnoprávní vysílatelé 39 procent. Globální streamovací služby přispěly pětiprocentním objemem vyrobené tvorby, protože neinvestují do dlouhodobých seriálů a produkují zejména krátké řady o šesti až 13 epizodách. Každý desátý dramatický titul určený pro televize a streamovací služby v Evropě loni vznikal formou koprodukce.
„V průměru se v Evropě ročně vyprodukuje více než 100 televizních hraných koprodukcí, téměř výhradně kratších televizních seriálů a televizních filmů,“ konstatuje studie.
Nova a Voyo po Novém roce? Co nabídnou ve vysílání a na streamu
Úvodní foto: Netflix