Bezplatný terestrický příjem televize v České republice minulý rok poprvé podlehl jinému způsobu příjmu signálu. Podle Kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací (ATO) se hlavní televizní platformou stala IPTV s kabelovou televizí.
Příjem televizního signálu přes kabel a IPTV loni deklarovalo 46 procent domácností, zatímco přes klasickou anténu ji ladilo 41 procent. Na třetím místě zůstává propadající se satelitní televize, na kterou připadalo 13 procent domácností. Kontinuální výzkum v datech nerozlišuje, kolik procent domácností připadá na IPTV a kolik na kabelovou televizi, oba tyto příjmů jsou už delší dobu reportované společně. Zájem o IPTV přitom roste, zatímco u kabelové televize stagnuje nebo mírně klesá. Pokud by byly obě technologie reportované zvlášť, terestrika by patrně i za rok 2024 těsně zvítězila.
Růst zájmu o IPTV je ale patrný již několik let. Už loni v létě ATO zveřejnila data, podle nichž příjem televize přes IPTV a kabel ve městech přeskočil zájem o terestrickou televizi. Tento trend je patrný i v západní Evropě. „IPTV příjem přináší divákům široké spektrum dostupných TV stanic, ale také interaktivní služby včetně tzv. zpětného zhlédnutí. Především tyto služby stojí za nárůstem tzv. odložené sledovanosti, která (do tří dnů od vysílání) v roce 2024 podle dat PCEM tvořila 11,1 procent z celkové sledovanosti,“ vysvětlila ATO.
DVB-T2 vs. IPTV: co je lepší? Od obsahu přes funkce a cenu po stabilitu
Stoupá počet domácností bez televizoru
Podle stejného výzkumu také stoupá podíl domácností, které mají televizor připojený k internetu a můžou tak využívat například hybridní vysílání (HbbTV). „Stále více TV domácností také deklaruje, že alespoň jeden z jejich televizorů je připojený k internetu: v roce 2024 to bylo již 57 procent domácností,“ konstatuje ATO. Na druhou stranu stoupá počet domácností, které nemají televizor a televizní pořady sledují na jiných zařízeních. „Alespoň jeden funkční televizor s příjmem TV signálu vlastní 87,4 procent českých domácností. Další 4,2 procenta domácností sice nemá televizor s TV signálem, ale TV pořady sledují na počítači, tabletu či mobilu,“ upřesnila ATO.
Televizor ale zůstává nejběžnějším mediálním zařízením v českých domácnostech. Dohání ho ale chytré telefony, jejichž vlastnictví deklarovalo 82 procent domácností. Následují notebooky, jimiž disponuje 65 procent domácností a tablety, které má 32 procent domácností. Připojení k internetu má podle Kontinuálního výzkumu ATO okolo 86 procent domácností. „S rozvojem moderních technologií se sice rozšiřují způsoby, jakými lidé konzumují video obsah, ale televizor jako primární zařízení pro sledování televize stále dominuje. Neustále se zlepšují technické parametry televizorů v českých domácnostech (velikost, rozlišení obrazu, konektivita) a data Kontinuálního výzkumu ukazují, že rostoucí procento českých domácností je ochotno platit si za nadstandardní možnosti sledování televize a videoobsahu,“ dodal jednatel ATO Michal Jordan.
IPTV v Česku vydělá 4 miliardy Kč ročně Využívá ji 1,1 milionu předplatitelů
Úvodní foto: Freepik.com