V Česku oslaví projekt měření televizní sledovanosti své 22. narozeniny v neděli 2. června. Tento den se také připomíná jako „Den peoplemetrů“ a jeho cílem je šířit povědomí o významu měření televizní sledovanosti.
Sledovanost televize jako média se ve světě měří už 70 let a počátky můžeme sledovat až do roku 1949, tedy do dob Studené války. Vůbec první pravidelné televizní vysílání, ale proběhlo dlouho před tím v Berlíně, a to 22. března 1935. Principy pak, podle Wikipedie, formuloval skotský hodinář Alexandr Bain už roku 1843 a když jsme u milníků – první televizní reklama byla odvysílána americkou stanicí NBC v roce 1941. A v roce 1947 už byl v USA milion majitelů televizorů a o rok později zde byl také poprvé zaveden systém kabelové televize.
Měření sledovanosti televizního vysílání má své kořeny v měření poslechovosti rádia. Započal ho koncem 40. let C. E. Hooper a jeho konkurent, A. Ch. Nielsen v roce 1949 poprvé do průzkumu zapojil na 1100 domácností. Ty navíc dostaly měřicí zařízení, které zachytilo jejich aktivitu. Nakonec byl projekt natolik úspěšný, že v únoru 1950 Nielsen odkoupil firmu C. E. Hooper, Inc.
V České republice se začalo s peoplemetry v roce 1997 a „první peoplemetry tuzemské výroby jsou už dva roky součástí sbírek Národního technického muzea,“ říká jednatelka ATO, Vlasta Roškotová. Projekt měření televizního vysílání pak pro Asociaci televizních organizací ATO realizuje – od roku 2002 – agentura Nielsen Admosphere.